تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,365 |
تعداد مقالات | 34,117 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,717,969 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,552,272 |
گوهر ادیان در گزارش قرآن | ||
پژوهش های قرآنی | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 31، آذر 1381، صفحه 32-53 اصل مقاله (315.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سید موسی صدر | ||
تاریخ دریافت: 13 دی 1395، تاریخ پذیرش: 13 دی 1395 | ||
چکیده | ||
گوهر ادیان توحید است و گوهر دیندارى عبودیت. نویسنده پس از تفکیک مفهومى دو واژه »گوهر« و »ذاتى« نخست به روشهاى کشف گوهر دین پرداخته و از سه احتمال نام مىبرد یکى عقل، دیگر شهود و سوم خود آموزههاى دین و سپس با نقد دو روش نخست، شیوه سوم را مىپذیرد، آن گاه معیارهایى را براى کشف گوهر دین از آموزهها مطرح مىکند مثل تحلیل متون دینى، بررسى زیر ساختهاى نظام آموزهها، فرهنگ دینداران و رفتار دینداران. در ادامه به فلسفه شناسایى گوهر ادیان از طریق قرآن اشاره مىکند و آن را تنها راه منحصر و معتبر مىداند. سپس دو دیدگاه کلى در رابطه با گوهر ادیان را مطرح مىکند: 1- انسان محور و 2- اثر محور. در گروه نخست، دیدگاههایى قرار دارد که دین را پدیده انسانى مىداند و نویسنده با نقد این دیدگاهها به گروه دوم پرداخته و از آن به چند نظریه اشاره مىکند و سپس دیدگاه قرآن را بررسى مىکند و بر این باور است که قرآن، توحید در عالم تکوین و تشریع را گوهر همه ادیان الهى مىداند و براى اثبات این ادعا زوایاى مختلف آیات را مورد بحث قرار مىدهد: 1- آیاتى که انسان را به جلوههاى قدرت، حکمت و ربوبیت الهى در عالم تکوین و تشریع دعوت مىکند، 2- آیات مربوط به پیامبران در تاریخ، 3- دعوت اهل کتاب به توحید به عنوان نقطه مشترک و 4- نگاه زبان شناسانه به آیات. در پایان به نقش وحدت گوهر ادیان پرداخته و به چند اثر قطعى و احتمالى آن از جمله نجاتبخشى ادیان اشاره مىکند و با نقد آن معتقد است که نجاتبخشى ناشى از گوهرِ تنها نیست بلکه گوهر و صدف هر دو در آن نقش دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
گوهر دین؛ متون دینى؛ نظام آموزههاى دین؛ فرهنگ دینداران؛ انسان محورى؛ اثر محورى؛ نجاتبخشى ادیان؛ صدف دین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Essence of the Religions in View of the Qur’an | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayyed Musa Sadr | ||
چکیده [English] | ||
In this article, the writer deals with the essence of monotheistic religions from the viewpoint of the Qur’an. In this regard, he first explains the term “essence” (gawhar) and its difference with “quintessence” (dhati), and then points out four ways to attain the essence of the religions: 1. Religious texts, 2.The structure of doctrines’ system, 3. The culture of the religionists, and 4. Their behavior. The second part of this writing deals with the existing viewpoints on the essence of religion which are divided in two groups: Man-centered, and Effect-centered. Criticizing the existing viewpoints, the writer examines the viewpoint of the Qur’an and states that all religions are monotheistic in essence. He also names several categories of the epistemological and historical verses of the Qur’an accordingly. In the end, he touches upon the role of the Oneness of religions’ essence, and emphasizes the positive impact of the unity of religions on peaceful coexistence of their followers. He believes, however, that the rightfulness of religions and their being redemptive due to their oneness of essence has been negated. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 786 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 347 |