صادق پور, محمد جعفر, صفی شلمزاری, سعید, طاهری دهنوی, علی. (1401). حکم خوردن جلبک: میان حلیّت و حرمت. اسلام و مطالعات اجتماعی, 8(2), 195-225. doi: 10.22034/jrj.2020.58860.2155
محمد جعفر صادق پور; سعید صفی شلمزاری; علی طاهری دهنوی. "حکم خوردن جلبک: میان حلیّت و حرمت". اسلام و مطالعات اجتماعی, 8, 2, 1401, 195-225. doi: 10.22034/jrj.2020.58860.2155
صادق پور, محمد جعفر, صفی شلمزاری, سعید, طاهری دهنوی, علی. (1401). 'حکم خوردن جلبک: میان حلیّت و حرمت', اسلام و مطالعات اجتماعی, 8(2), pp. 195-225. doi: 10.22034/jrj.2020.58860.2155
صادق پور, محمد جعفر, صفی شلمزاری, سعید, طاهری دهنوی, علی. حکم خوردن جلبک: میان حلیّت و حرمت. اسلام و مطالعات اجتماعی, 1401; 8(2): 195-225. doi: 10.22034/jrj.2020.58860.2155
1استادیار رشته فقه و حقوق دانشگاه شهرکرد؛ شهرکرد- ایران؛ (نویسنده مسئول)
2استادیار رشته حقوق دانشگاه شهرکرد- ایران
3دانش آموخته ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه شیراز - ایران
تاریخ دریافت: 25 شهریور 1399،
تاریخ پذیرش: 04 دی 1399
چکیده
امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، جلبک بهعنوان یک مکمل غذایی استفاده میشود. در نصوص شرعی و همینطور منابع فقهی، به حکم خوردن این گیاه دریایی اشارهای نشدهاست. مراجع تقلید معاصر نیز در ارتباط با این مسئله بر دیدگاه واحدی توافق نکردهاند و برخی به حلیّت و برخی دیگر بر حرمت آن فتوا دادهاند. دو انگارۀ اساسی در این اختلافنظر نقش کلیدی ایفا میکند: نخست، انگارۀ ضرررسانی جلبک و دوم اعتقاد به استخباث آن. در راستای نقد این دو انگاره، در گام نخست با استناد به یافتههای دقیق علمی،روشن میشود گرچه ممکن است گونههایی از جلبکها دارای مضراتی باشند، اما نوع این گیاه دریایی گونۀ گیاهی مضرّی محسوب نمیشود، بلکه اتفاقاً فواید بسیاری برای آن برشمردهاند. در گام دوم نیز علاوهبر به چالش کشیدن عنوان حرمتساز بودنِ استخباث و نیز نقد تمسک به این عنوان به جهت ابهام در معنا و معیار آن، این نتیجه حاصل میگردد که گذشته از نبود ملازمه میان استخباث و حرمت، اساساً جلبک نمیتواند مصداقی برای خبائث قلمداد شود و نمیتوان از این رهگذر به حرمت آن معتقد شد.
The Ruling of EatingAlgae: BetweenLawfulness and Unlawfulness
نویسندگان [English]
Mohamad jafar Sadegh pour1؛ Saeed SafiShalamzari2؛ Ali Taheridehnavi3
1Assistant Professor of Jurisprudence and Law, Shahrekord University
2Law Literature and Human SciencesShahrekord University
3Master of jurisprudence and Islamic law principles of Shiraz University
چکیده [English]
Nowadays Algae are used as a nutritional supplement in many parts of the world.The ruling on eating this aquatic plant is not mentioned in the legal statements as well as jurisprudential sources.Contemporary religious authorities (marājiʻ al-taqlīd) have not agreed on a single point of view on this issue. Some have issued fatāwā on its lawfulness and others on its unlawfulness.Two basic ideas play a key role in this disagreement: first, the idea of the harm of eating algae, and second, the belief that it is impure.In order to criticize these two ideas, in the first step, based on accurate scientific findings, it becomes clear that although some species of algae may be harmful, this type of aquatic plant is not considered a harmful plant speciesand incidentally many benefits have listed for it.In the second step, in addition to challenging the idea that the impurity of something makes it forbidden and also criticizing the reliance on this idea for its ambiguity in its meaning and criterion, it is concluded that, apart from the lack of connection between impurity and unlawfulness, algaecannot be considered as an example of impurity and its unlawfulness cannot be believed in this way.
آرمان، میترا و همکاران .(1392). «بررسی خواص ضد میکروبی سیانوباکتری های چشمه آب گرم گنو»، مجلۀ بوم شناسی آبزیان، 2 (3)، 19-24.
امیرشریفی، مریم و همکاران. (1395). «بررسی فعالیت ضدباکتریایی و ضد قارچی عصارۀ جلبک دریایی Sargassum glaucescen»، مجلۀ علمی شیلات ایران، 25 (3)، 113-121.
حیدری، محسن و همکاران. (1394). «مطالعۀ اثرات ضدباکتریایی و ضد اکسیدانی عصاره سه گونه جلبک سبز، قرمز و قهوهای سواحل شمالی خلیج فارس». ماهنامۀ طب جنوب. پژوهشکدۀ زیست ـ پزشکی خلیج فارس، سال هجدهم، 18 (2)، 383-392.
خالصى، محمدباقر. (1415ق). رفع الغرر عن قاعدة لا ضرر. قم: مؤسسة النشر الاسلامی، التابعة لجماعة المدرسین بقم المقدسة.
خویى، سید ابوالقاسم. (1418ق). موسوعة الإمام الخوئی، قم: مؤسسة احیاء آثار الامام الخویی.
خویى، سید ابوالقاسم. (1419ق). القواعد الفقهیة و الاجتهاد و التقلید. قم: دائرة المعارف الفقه الاسلامی.
قرشى، سید علىاکبر. (1412ق). قاموس قرآن. چاپ ششم. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
قزوینى، سید على. (1424ق). ینابیع الأحکام فی معرفة الحلال و الحرام. قم: مؤسسة النشر الاسلامی، التابعة لجماعة المدرسین بقم المقدسة.
کاظمی، فریبا؛ نوروززاده، محمدعلی. (1387). پرورش جلبک دریایی. سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی معاونت ترویج و آموزش، دفتر امور ترویج و بهبود نظامهای ترویجی.
کلینى، محمدبن یعقوب. (1407ق). الکافی.چاپ چهارم. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
گرجیزاده، هومن و همکاران. (1395). «بررسی پروفایل اسیدهای چرب ریزجلبکهای Spirulina sp، Chlorella sp و Chaetoceros sp و معرفی آنها به عنوان منابع بالقوه جدید جهت استخراج امگا3 و امگا 6»، ماهنامۀ طب جنوب، پژوهشکدۀ زیستـ پزشکی خلیج فارس، 19 (2)، 212-224.
مجلسى، محمد باقر. (1404ق). مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول. چاپ دوم. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
مجلسى، محمد باقر. (1406ق). ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار. قم: انتشارات کتابخانۀ آیتالله مرعشى نجفى.
محقق حلى، جعفربن حسن. (1418ق). المختصر النافع فی فقه الإمامیة. چاپ ششم. قم: مؤسسة المطبوعات الدینیة.
مکارم شیرازى، ناصر. (1424ق). کتاب النکاح. قم: مدرسۀ امامعلیبن ابیطالب8.