تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,994,340 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,706,232 |
عقلانیت سکولار و قدسی در ساحت جهاندانی، جهانداری و جهانآرایی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقاله 1، دوره 5، تابستان 92 - مسلسل 16، مرداد 1392، صفحه 7-42 اصل مقاله (542.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمید پارسانیا1؛ احمد واعظی1؛ اصغر اسلامی تنها2 | ||
1دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) | ||
2دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) | ||
تاریخ دریافت: 25 آبان 1393، تاریخ پذیرش: 25 آبان 1393 | ||
چکیده | ||
پرسش اصلی این جستار آن است که بازتاب برداشت قدسی و سکولار از عقلانیت در ساحتهای سهگانة جهاندانی، جهانداری و جهانآرایی چگونه است؟ نگارنده با استفاده از روش تطبیقی و الگوی شناختمحور در بازشناسی این دو روایت از عقلانیت در اندیشة دو متفکر اجتماعی غربی و شرقی معتقد است: ماکس وبر در روایت سکولار از عقلانیت معیار آن را کارایی، یعنی انتخاب بهترین وسیله برای دستیابی به هدف، معرفی می کند. که در قالب عقلانیت صوری در تمدن غربی به ظهور رسیده است. این عقلانیت بازتاب جهاندانیِ خاصّ انسان مدرن است که جهان طبیعی و اجتماعی را از معنای قدسی عریان نموده و با سکولاریسم و دموکراسی تزیین کرده است. اما علامه طباطبایی روایتی قدسی از عقلانیت دارد . ایشان معیار عقلانیت را هماهنگی با فطرت اصیل و سالم انسانی میداند. عقلانیت فطری جهان هستی را با معنا و انسان را مکلف به جهانداری و جهانآرایی بر اساس فطرت میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
عقلانیت نوعی؛ عقلانیت هنجاری؛ عقلانیت نظری؛ عقلانیت عملی؛ ماکس وبر؛ علامه طباطبایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Secular and Sacred Rationality in the Realm of Knowing, Running and Ornamenting the World | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Parsania1؛ Ahmad Vaezi1؛ Asghar Eslami Tanha2 | ||
1associate professor of Baqir Al-Olum University | ||
2Ph. D. student of Culture and Communication in Baqir Al-Olum University | ||
چکیده [English] | ||
The main question of the present article is how sacred understanding and secular of rationality reflect in three dimensions of world-view, world-government and world-ornamentation. Using comparative method and a pattern centered on knowledge in distinguishing two versions of rationality in the thoughts of two social thinkers of the East and West the author believes that Max Weber as the exponent of secular rationality introduces effectiveness, i.e. choosing the best means to obtain the aim as its criterion. This sort of rationality found expression in terms of formal rationality in the western civilization and appeared as result of particular world-view of modern man who stripped the natural and social world from sacred meaning and decorated it with secularism and democracy. Allame Tabatabae, by contrast, as the exponent of sacred version of rationality identifies the coherence with innate and sound nature of human being as its criterion. Innate (fitri) rationality holds the world of being to be meaningful and man to be obliged to govern the world and ornament it on the basis his innate and primordial nature (fitra). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
specific rationality, normative rationality, theoretical rationality, practical rationality, Max Weber, Allama Tabatabae | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,346 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 660 |