![سامانه مدیریت نشریات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,398 |
تعداد مقالات | 34,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,207,709 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,828,632 |
مهادنه: قرارداد ترک مخاصمه و آتشبس | ||
علوم سیاسی | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره سی و سوم - بهار 85، اردیبهشت 1385، صفحه 13-58 اصل مقاله (376.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
آیة الله سیدعلى خامنهاى | ||
آیة الله سیدعلى خامنهاى | ||
تاریخ دریافت: 27 بهمن 1393، تاریخ پذیرش: 27 بهمن 1393 | ||
چکیده | ||
گاه، جنگ و جهاد به آتشبس منجر مىشود که از آن در فقه به مهادنه و هدنه تعبیر مىشود. این لغت در اصل به معناى سکون است و اصطلاحاً براى بیان صلح موقت میان مسلمانان و گروهى از کافران حربى به کار مىرود. لذا بر آن، موادعه و معاهده که گویاى حالت ناپایدار است، اطلاق مىشود. شیخ طوسى در مبسوط مىگوید: «هدنه و مهادنه به یک معنا عبارت است از کنار گذاشتن جنگ و رها کردن نبرد تا مدتى». علامه حلى نیز در تذکره مىگوید: «مهادنه، موادعه و معاهده واژههایى مترادف و عبارت است از کنار گذاشتن جنگ و رها کردن نبرد تا مدتى». ایشان همین مطلب را در منتهى و نزدیک به آن را در تحریر و قواعد ذکر مىکند. بنابراین حالت ناپایدارى و گذرا بودن در معنا و تعریف هدنه اخذ شده است. لذا عدهاى یکى از تفاوتهاى هدنه را با عقد جزیه، همین نکته دانستهاند، همچنین تفاوتهاى دیگرى ذکر کردهاند که براى تفصیل مطلب به قواعد علامه و پارهاى دیگر از کتابهاى ایشان و دیگران رجوع کنید. لیکن حق آن است که آن چه را به عنوان فارق میان آن دو آوردهاند، فارق اصلى به شمار نمىرود، بلکه از عوارض و علامتهاى هدنه است. تفاوت ماهوى و جوهرى میان آن دو این است که در عقد جزیه، یک طرف عقد دشمنان شکست خوردهاى هستند که مسلمانان بر آن پیروز شده، زمینهایشان را گشوده و دولتشان را ساقط کردهاند و در این حالت به جاى مالیاتى که از دیگر مسلمانان اخذ مىشود، از آنان جزیه گرفته مىشود. بنابراین آنان شهروندان دولت اسلامى، اما با حفظ دین خود هستند. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
. | ||
نویسندگان [English] | ||
. . | ||
چکیده [English] | ||
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,115 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 827 |