تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,782 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,973 |
ایده روشنفکری و موضع حوزه نجف | ||
علوم سیاسی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره چهل و چهارم - زمستان 87، بهمن 1387، صفحه 103-122 اصل مقاله (283.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
شمس الله مریجی | ||
حجة الاسلام و المسلمین مریجی عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم | ||
تاریخ دریافت: 12 آبان 1387، تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1393، تاریخ پذیرش: 22 آذر 1387 | ||
چکیده | ||
از جمله ایدههایی که در صد سال اخیر در دنیای اسلام رخنه کرده، تفکر و یا ایده روشنفکری است که ادعا دارد عقل خودبنیاد بشر، میتواند مشکلات را در عرصه نظر و عمل حل نموده و انسان را از آموزههای ماورایی و وحیانی مستغنی کند، این ایده در میان برخی از دانش آموختگان مسلمان و بعضاً حوزوی، نفوذ کرده و آنان نیز با تکیه بر عقل تجربی و مشاهدات علمی تلاش کردند تا آموزههای دینی و حتی آیات و روایات را تفسیر و تبیین نمایند و به زعم خویش عقل و نقل را آشتی دهند. نوشتار پیشرو، تلاش میکند تا موضع نجف را در مقابل این رویکرد بررسی نماید و در این راستا، ابتدا نمونهای از فعالیتهای سلبی حوزه نجف در مقابل زایده عصر روشنگری و سپس فعالیت شهید صدر را به عنوان مصداقی از علمای حوزه، به عنوان نمونهای از فعالیتهای ایجابی که با بهرهگیری میراث علوی به ساماندهی حوزه پرداخته و نوآوریهایی را برای جهان اسلام به ارمغان آورده است، اشاره خواهیم نمود تا روشن شود که حاصل روشنفکری حوزوی چگونه خود را از پیامد روشنفکری غربی متمایز مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
روشنگری؛ روشنفکری؛ روشنفکران؛ سکولاریسم؛ تجدد؛ تمدن؛ حوزه نجف؛ علمای نجف و شهید صدر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Najaf seminary schools’ attitude towards the idea of intellectualism | ||
نویسندگان [English] | ||
Shamsollah Mariji | ||
Baqir al-Olum University Sociology Department | ||
چکیده [English] | ||
One of the ideas infiltrating into the Islamic world in the past hundred years is the idea of intellectualism which claims that man’s self-centered reason can solve all the theoretical and practical problems and make him independent of supernatural and revelational teachings. This thinking influenced on some Muslim scholars who tried to interpret and explain some religious teachings, and in some cases narrations and verses, on the basis of experiential reason and scientific experiments. In fact, they supposed they were compromising text with reason. In this paper, I will try study the position of Najaf seminary school in this respect. Thus, I will first refer to some repudiational reactions of Najaf schools against the Age of Enlightenment. Then, the contributions of Shahid Sadr, who organized the seminaries on the basis of Alavid legacy and presented some innovations to the Islamic world, will be mentioned as an affirmative sample. In general, the paper is to show how seminary intellectualism can be distinguished from Western intellectualism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: enlightening, intellectualism, Intellectuals, secular, modernism, Civilization, Najaf seminary, Najaf Ulama, Shahid Sadr | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,390 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 739 |