تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,788 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,973 |
بازاندیشی جریان اصلاحی و نواندیشی حوزوی | ||
علوم سیاسی | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره چهل و چهارم - زمستان 87، بهمن 1387، صفحه 123-154 اصل مقاله (340.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
نصرالله آقاجانی | ||
حجة الاسلام و المسلمین آقاجانی عضو هیأت علمی معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم | ||
تاریخ دریافت: 03 آبان 1387، تاریخ بازنگری: 08 اسفند 1393، تاریخ پذیرش: 24 آذر 1387 | ||
چکیده | ||
حوزه کهن علوم اسلامی شیعه، علیرغم تنگناها و فشارهای حاکمان جائر، انحطاط شرایط اجتماعی و تحجّر جاهلان، شاهد جریانی خلاّق، نواندیش و انتقادی در درون خود بود؛ جریانی که از بستر فرهنگ و اندیشه خودی سر برآورد و در برابر استبداد و خودکامگی ایستاد. این جریان، ریشههای خود را از روح تعالیم دینی و مکتب اهل بیت: اخذ کرد و با نگاه به شرایط اجتماعی و اقتضائات آن، حرکتی اصلاحی و نواندیشانه را شروع نمود که هنوز به حرکت بالنده خود ادامه میدهد. این نهضت علمی و اجتماعی، شباهتی به جریانهای روشنفکرانه ندارد. روشنفکری، واژهای غیر بومی است، که بیانگر مدل یا مدلهایی است که تجربه تاریخی آن، مملوّ از خطرها و آفات است؛ از اینرو اطلاق آن بر جریان اصلاحی و نواندیشی حوزوی، بسیار تأمل برانگیز است. نوشتار حاضر در صدد است با نگاهی جامعه شناختی، به بازشناسی ویژگیها و شاخصهای جریان اصلاحی و نواندیشی حوزوی بپردازد. تقلیدگریزی، حقیقتطلبی و واقعگرایی، توجه به مقتضیات زمان و مکان و بهرهگیری از روشهای مختلف معرفتی، بخشی از اصول روشی آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
نواندیشی؛ جریان اصلاحی؛ نواندیشی حوزوی؛ اصلاح حوزوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Rethinking reformist movements and neo-thinking in Islamic seminary schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasrollah Aghajani | ||
Office of Islamic Propagation in Qom Seminary Schools | ||
چکیده [English] | ||
The older Shiite seminary schools in Qom, despite the oppression of tyrannical rulers, decadence of social conditions, and petrifaction of the ignorant, witnessed a new creative and critical thinking, a movement arising out of our own bed of culture and thought and resisting against despotism and authoritarianism. The movement, rooted in divine teachings and in the school of Ahl al-Bayt (the progeny of the Prophet), initiated a reformist movement which is still thriving and in motion. This scientific and social movement is not similar to intellectual movements, with intellectualism being a non-native word which shows a model / models whose historical experience is full of dangers and pests. As a result, one cannot apply it the reformist movement of the Shiite seminary schools. Based on a sociological approach, the present paper is to study the characteristics and indices of this reformist movement. Shunning imitation, seeking truth, being realistic, considering the circumstances of time and place, and making use of various epistemological methods are some the major features of this movement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Islamic seminary schools, neo-thinking, reformist movement, seminary school neo-thinking, seminary school reformism | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,373 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 783 |