
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,191 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,529 |
مبانى جامعه شناسى در قرآن | ||
علوم سیاسی | ||
مقاله 16، دوره 4، سال چهارم - شماره پانزدهم - پاییز 80، مهر 1380، صفحه 251-270 اصل مقاله (1012.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
کریم خانمحمدى | ||
حجهالاسلام والمسلمین کریم خانمحمدى، عضو هیأت علمى دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام | ||
تاریخ دریافت: 09 اسفند 1393، تاریخ پذیرش: 09 اسفند 1393 | ||
چکیده | ||
نگارنده ضمن بررسى «ماهیت جامعه» از دیدگاه جامعه شناسان و متفکران معاصر اسلامى معتقد است جامعه به لحاظ ماهوى فى الجمله اصالت دارد، یعنى گرچه متفکران اسلامى اصالت به مفهوم «دورکیمى» را قبول ندارند ولى در مورد جبرهاى اجتماعى به مفهوم «گورویچى» اتفاق نظر دارند. با فرض پذیرش اصالت، جامعه قانونمندىهاى ویژهاى خواهد داشت که منحصر به فرد و جداى از قانونمندىهاى افراد است. این قانونمندىها از دیدگاه قرآن قابل شناخت است؛ قرآن دو روش «تطبیقى» و «تحلیلى» را براى شناخت جامعه راهنمایى مىکند که در واقع به شیوه جامعه شناختى مهر صحت مىگذارد. روش تحلیلى مبتنى بر روش تطبیقى است. با مقایسه جوامع مىتوان عناصر سازنده و مخرب را شناخت و با مدلهاى به دست آمده از روش تطبیقى، مىتوان به جامعه خاص پرداخت. سه الگوى روش تطبیقى، همزمان، در زمان و ترکیبى، نمونههایى در قرآن دارند که سومى به وضوح در سوره شعرا منعکس است. سرگذشت قوم سبا نیز الگوى مناسبى از روش تحلیلى در قرآن مىباشد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
THE BASICS OF SOCIOLOGY IN THE QURAN | ||
نویسندگان [English] | ||
Karim Khanmohammadi | ||
چکیده [English] | ||
Studying "the nature of society" from the viewpoint of contemporary Moslem sociologists and intellectuals, the writer believes that society lacks in an original nature on itsown. In other words, though Moslem intellectuals reject the Durkheimian notion of the originality of society, they agree on Gourvitchian social determinism. If we accept the originality of society, then the society will have specific and unique regulations apart from the regulations of its members. We can discover these regulations according to the Quran, which presents the comparative and analytic approaches for studying society. In fact, the Quran confirms the sociological approach. The analytic approach is based on the comparative approach. Comparing societies, we can recognize the constructive and destructive elements of a society. Afler forming models based on the comparative approach, we can focus on specific societies. The synchronic comparative model, the diachronic compartive model and the synthetic model have all been used in the Quran. As an example for the third model one can refer to chapter 26 - The Poets. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,046 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 761 |