تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,398 |
تعداد مقالات | 34,489 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,206,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,828,181 |
بررسی تطبیقی فلسفه تربیتی عطار نیشابوری و افلوطین | ||
فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 01، شماره 3، اسفند 1391، صفحه 47-80 اصل مقاله (387.86 K) | ||
نویسندگان | ||
حکیمه السادات شریف زاده* 1؛ غلام رضا پیروز1؛ مهدی نوروز2؛ سیده فاطمه صغری باقری* 3 | ||
1هیئت علمی دانشگاه مازندران | ||
2هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 29 آبان 1394، تاریخ پذیرش: 29 آبان 1394 | ||
چکیده | ||
عطار، از بزرگان عرفان و تصوف اسلامی و افلوطین، از فیلسوفان عارف مسلک نو افلاطونی میباشند. در این مقاله به شیوۀ توصیفی- تحلیلی دیدگاههای فلسفی عطار و افلوطین در زمینۀ جهانشناسی و انسانشناسی و معرفتشناسی مطرح و دلالتهای تربیتی آن استنباط و استخراج میگردد، سپس شباهتها و تفاوتهای دو دیدگاه در زمینههای فوق مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در هر دو دیدگاه جهان، فرع و خداوند اصل میباشد و انسان باید برای رسیدن به این اصل تلاش کند. از نظر هر دو اندیشمند کمالات و فضیلت روحی در انسان موجب برتری و امتیاز او بر دیگر موجودات است، لذا تلاش عمدۀ آدمی باید در جهت کسب فضایل روحی باشد. در زمینۀ معرفتشناسی، عطار معرفت شهودی و علم حضوری را مقدم بر علوم دیگر میداند، در حالی که در دیدگاه افلوطین، معرفت عقلانی و استدلالی جایگاهی والا دارد، اگرچه او نیز در نهایت برای وصول و یگانگی با احد به راه شهودی و حضور قلب متوسل میشود. هدف تربیت در دو دیدگاه، رسیدن آدمی به قرب الهی و کمال نفس و متخلق شدن به اخلاق الهی است. مربی خودساخته و آراسته به فضائل اخلاقی باید متربی را در طی مراحل تربیت جهت رسیدن به هدف غایی تربیت، یاری رساند. اصل اعتدال به عنوان اصل مهم تربیتی مشترک و روش تزکیۀ نفس از روشهای مشابه تربیتی در دو دیدگاه به شمار میرود. تفاوت مهم دو دیدگاه، در وابستگی و عدم وابستگی به دین و شریعت است. از نظر عطار، متربی باید برای رسیدن به کمال نهایی با راهنمایی مربی و در جهت دین و شریعت مراحل سلوک را طی کند ولی در دیدگاه افلوطین این سلوک بدون وابستگی به دین و با هدایت فیلسوف میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
عطار؛ افلوطین؛ عرفان؛ معرفت شهودی؛ فلسفۀ تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comprative study between viewpoint of Attar and Plotinus regarding educational philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Hakimeh al-Sādāt Sharifzadeh1؛ Gholamreza Pirooz1؛ Mahdi Norooz2؛ Seyyedeh Fāt,emeh Bāqeri3 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 852 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,620 |