| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,551 |
| تعداد مقالات | 36,121 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,164,557 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,328,424 |
تأملی بر هویت شناسی و سودمندی تاریخ در فرهنگ و تمدن سازی | ||
| فصلنامه تخصصی اسلام پژوهان | ||
| مقاله 1، دوره 2، شماره سوم - بهار 92، خرداد 1392، صفحه 7-22 اصل مقاله (752.74 K) | ||
| نویسنده | ||
| عباس ایزدی فر | ||
| سردبیر | ||
| تاریخ دریافت: 23 فروردین 1392، تاریخ پذیرش: 23 فروردین 1392 | ||
| چکیده | ||
| بیان مسأله از یک صد و پنجاه سال قبل که مدارس جدید و دانشگاهها در ایران ایجاد شدند، دانش فقه و اصول، نقطه کانونی تحصیل در حوزههای علمیه شدند. هرچند فلسفه و تفسیر نیز آخرین رمق حیات را طی میکردند امّا متفکرانی همانند امام خمینی، علامه طباطبایی و... تکیه گاهی شدند تا آن شاخهها، اندک رمقی یافته و با رسیدن جویبار خروشان انقلاب اسلامی و با «انفجار نور»، به شکوفایی و بهار علم و دانش امیدوار شوند. از دستآوردهای جمهوری اسلامی، میتوان از مؤسسات آموزش عالی در همسایگی حوزههای علمیه نام برد که برای تحصیل طلاب در گرایشهای تخصصی - تاریخ اسلام، تاریخ تشیّع، تاریخ اهل بیت( و... ـ در کنار فقه و اصول تأسیس شده است. تاریخ و بخصوص تاریخ اسلام و بطور اخص تاریخ تشیّع و تاریخ اهل بیت( کانون و منبع صدور فقه و سایر دانشهای با مشرب اسلامی است. بسیاری معتقدند که تاریخ اسلام و جریانهای سیاسی، فکری، اجتماعی و... تاریخ صدر اسلام؛ بستر فهم تمام دانشهای اسلامی است. جریان غالب سیاسی، فکری، اجتماعی و... صدر اسلام در قبضهی اهل سنت بوده است و علوم اهل بیت( وتشیع در حاشیه آن شکل گرفته است و به ناچار برای فهم سنت اسلامی با مشرب اهل بیت( باید تاریخ اسلام به نحو کامل بررسی شود تا علّت صدور بسیاری از روایتهای شیعه بدست آید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هویت شناسی؛ SepidehKashani؛ تمدن سازی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| تأملی بر هویت شناسی و سودمندی تاریخ در فرهنگ و تمدن سازی | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Abbass Izadifar | ||
| سردبیر | ||
| چکیده [English] | ||
| بیان مسأله از یک صد و پنجاه سال قبل که مدارس جدید و دانشگاهها در ایران ایجاد شدند، دانش فقه و اصول، نقطه کانونی تحصیل در حوزههای علمیه شدند. هرچند فلسفه و تفسیر نیز آخرین رمق حیات را طی میکردند امّا متفکرانی همانند امام خمینی، علامه طباطبایی و... تکیه گاهی شدند تا آن شاخهها، اندک رمقی یافته و با رسیدن جویبار خروشان انقلاب اسلامی و با «انفجار نور»، به شکوفایی و بهار علم و دانش امیدوار شوند. از دستآوردهای جمهوری اسلامی، میتوان از مؤسسات آموزش عالی در همسایگی حوزههای علمیه نام برد که برای تحصیل طلاب در گرایشهای تخصصی - تاریخ اسلام، تاریخ تشیّع، تاریخ اهل بیت( و... ـ در کنار فقه و اصول تأسیس شده است. تاریخ و بخصوص تاریخ اسلام و بطور اخص تاریخ تشیّع و تاریخ اهل بیت( کانون و منبع صدور فقه و سایر دانشهای با مشرب اسلامی است. بسیاری معتقدند که تاریخ اسلام و جریانهای سیاسی، فکری، اجتماعی و... تاریخ صدر اسلام؛ بستر فهم تمام دانشهای اسلامی است. جریان غالب سیاسی، فکری، اجتماعی و... صدر اسلام در قبضهی اهل سنت بوده است و علوم اهل بیت( وتشیع در حاشیه آن شکل گرفته است و به ناچار برای فهم سنت اسلامی با مشرب اهل بیت( باید تاریخ اسلام به نحو کامل بررسی شود تا علّت صدور بسیاری از روایتهای شیعه بدست آید. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| هویت شناسی, SepidehKashani, تمدن سازی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,402 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 685 |
||