تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,048 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,658 |
تربیت صدرایی مبتنی بر فرایند ادراک از منظر ملاصدرا | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقاله 6، دوره 5، بهار 92 - مسلسل 15، اردیبهشت 1392، صفحه 147-178 اصل مقاله (291.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضاعلی نوروزی1؛ رقیه حقیقت2؛ مهدی مظاهری2؛ کمال نصرتی هشتی3 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
2کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه اصفهان | ||
3دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس | ||
تاریخ دریافت: 30 اردیبهشت 1392، تاریخ پذیرش: 17 تیر 1392 | ||
چکیده | ||
هدف از نگارش این مقاله بازشناسی فرایند ادراک از منظر ملاصدرا و پیامدهای تربیتی آن است. در پژوهش حاضر، که با بهرهگیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفی ـ استنتاجی صورت گرفته است؛ پس از بازبینی منابع، ادراک و پیامدهای تربیتی آن بر اساس آرای ایشان استنباط شده است. یافتههای حاصل از این تحقیق، بعد از تعریف آن و معرفی انواع و مراتب آن بحث از اهداف و اصول تربیت با توجه به فرایند ادراک است. این اهداف عبارت است از: 1.تشبه به حضرت حق 2. رشد و استکمال قوه حسی 3. رشد و استکمال قوه خیال 4. رشد و استکمال قوة عقلانی. و اصول تربیت عبارت است از: 1. اصل توجه به حواس به عنوان معدات کسب علم 2. جامعنگری در علم . 3. مرحلهای نمودن آموزش 4. توجه به مراتب نیازها و استعدادهای آدمی 5. اصل توجه به تفاوتهای فردی 6. توجه به مراحل مختلف رشد و تأکید بر تدریجی بودن تربیت 7. اصل تناظر و مراتب علم با نیازهای آدمی. | ||
کلیدواژهها | ||
ملاصدرا؛ ادراک؛ دلالتهای تربیتی؛ اهداف تربیت؛ اصول تربیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Transcendent Edification based on the Process of Perception from Mulla Sadra's Perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Ali Norouzi1؛ Roqayya Haqiqat2؛ Mahdi Mazaheri2؛ Kamal Nosrati Hashti3 | ||
1assistant professor of edification ciences in Esfahan University | ||
2graduate student of history and philosophy of education in Esfahan University | ||
3Ph. D. student in Philosophy of Education in Teacher Education University | ||
چکیده [English] | ||
The present article is intended to identify the process of perception in the eyes of Mulla Sadra and its edification implications. This research, carried out by qualitative approach and descriptive- inference method, is to review on the related sources and identify the perception and its edification consequences from Sadra's viewpoint. Having defined the edification, its kinds and levels the article is to focus on purposes and principles of edification in view of perception. The purposes are as follows: Assimilation of the attributes of God. Paying due attention to senses as preamble to attaining knowledge Having holistic view in knowledge Carrying out edification in stages (phasing) Taking into consideration the different needs and capacities of human being Considering individual differences Discerning various stages of growth and emphasizing gradual nature of edification Levels of knowledge and their corresponding needs of human being | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mulla Sadra, perception, edification implications, purposes of edification, principles of edification | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 690 |