تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,460 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,835 |
مدرسۀ کلامی قم | ||
نقد و نظر | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 65، فروردین 1391، صفحه 66-91 اصل مقاله (310.32 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سیدحسن طالقانی | ||
پژوهشگر پژوهشکده کلام اهل بیت: (پژوهشگاه قرآن و حدیث) | ||
تاریخ دریافت: 30 آبان 1394، تاریخ پذیرش: 30 آبان 1394 | ||
چکیده | ||
با انتقال میراث حدیثی کوفه به قم در آغاز سدۀ سوم هجری مدرسهای با محوریّت شهر قم پدید آمد که اگرچه رویکردی حدیثی داشت و بزرگترین مرکز نشر حدیث بود، اما با دارا بودن ویژگیهای کلامی، در یک سلسله پیوسته از اندیشمندان و صاحبان آثار، نقش مؤثری در تاریخ کلام امامیه برجای گذاشت و مدرسهای کلامی پدید آورد. مدرسۀ قم، در شیوه و روش کارِ کلامی ادامه جریان محدثْ متکلمان کوفه بود که با التزام و تکیه بر نص به تبیین معارف رسیده از اهل بیت(ع) و به هنگام ضرورت، به دفاع از آن پرداخته و نظامی جامع از اندیشه امامیه ارائه نمود. این جریان البته اختلافاتی درون خود داشت که خطوط فکری مختلفی را در قم پدید آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
تاریخ کلام امامیه؛ کلام نقلی؛ نصگرایی؛ مدرسۀ قم؛ محدثْ متکلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Qum School of Kalām | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasan Taliqani | ||
چکیده [English] | ||
With the transfer of Hadith heritage of Kufah to Qum at the beginning of third century a school with Qum as its center came into being that though it had a hadith-bound approach and hence was the greatest center for dissemination of hadiths, it played a decisive role in the history of Kalām due its reliance on theological features and with the contribution of a series of thinkers and authors and gave rise to a Kalām school. In so far as the Kalām methodology is concerned the Qum school is a continuation of Kufah school, with a commitment to and reliance on scripture made attempts in explaining religious teachings bequeathed by Ahl al-Bayt (PBUT) and upon demand defended it against opponents and finally offered them in a comprehensive system. There are, however, differences of opinions among themselves which brought about different lines of though. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
history of Imamiyyah Kalām, revealed Kalām, literalism, school of Qum, traditionist- thelogians | ||
مراجع | ||
10. ـــــــــــ (بیتا)، التوحید، به کوشش سید هاشم حسینی طهرانی، قم: مؤسسةالنشر الاسلامی. 11. طوسی، محمد بن الحسن (1363)، اختیار معرفةالرجال، به کوشش سید مهدی رجایی، قم: مؤسسة آل البیت:. 12. ـــــــــــ (1381ق)، الرجال، نجف: انتشارات حیدریه. 13. ـــــــــــ (1420ق)، فهرست کتب الشیعه، به کوشش عبد العزیز طباطبایی، قم: ستاره. 14. ـــــــــــ (1411ق)، الغیبة، به کوشش عبادالله تهرانی، قم: دارالمعارف الاسلامیة. 15. قمّی، محمد بن الحسن (1385)، تاریخ قم، به کوشش محمد رضا انصاری قمی قم: کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی. 16. کلینی، محمد بن یعقوب (1429ق)، الکافی، قم: دارالحدیث. 17. موسوی خویی، سیدابوالقاسم (1413ق)، معجم رجال الحدیث، قم: مرکز نشر آثار شیعه. 18. نجاشی، احمد بن علی (1407ق)، الرجال، به کوشش سید موسی شبیری زنجانی، قم: مؤسسة النشرالاسلامی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,204 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,151 |