تعداد نشریات | 50 |
تعداد شمارهها | 2,359 |
تعداد مقالات | 33,998 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,623,005 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,500,597 |
تحلیل و بررسی شقاوت حقیقی از منظر ابنسینا | ||
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت | ||
مقاله 7، دوره 8، بهار 95- مسلسل 27، تیر 1395، صفحه 173-200 اصل مقاله (562.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل منصف1؛ محمدرضا ضمیری2؛ سیدحسن بطحایی2؛ علیرضا اژدر3 | ||
1دانشجوی دکتری، مبانی نظری اسلام، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 آبان 1394، تاریخ پذیرش: 17 اسفند 1394 | ||
چکیده | ||
پژوهش پیش رو با روش توصیفی و تحلیلی نگاشته شده و ابن سینا، در تبیین معنای شقاوت حقیقی، آن را از سنخ ألم و ضدّ سعادت دانسته و معتقد است که اگر ألم و رنج، ابدى باشد شقاوت است. همچنین ضمن تقسیم ألم به چهار قسم؛ حسی، خیالی، وهمی و عقلی، خصوصیت سومی را به شقاوت اضافه کرده و آن را از سنخ ألم ابدیِ عقلی دانسته است. او ضمن بیان عوامل متعدد سقوط در شقاوت همچون عدم رعایت عدالت (نظریه حد وسط) و حب دنیا و مانند آن، برای برون رفت از این مشکل دو شیوه را مطرح مینماید: یکی نقطه مقابل شقاوت یعنی روش های متعدد دست یابی به سعادت را بیان میکند، و دیگری راه هایی که نه سعادت در پی دارد نه شقاوت. او در پاسخ به این پرسش که آیا شقاوت مطلق و حقیقی در دنیا قابل حصول است یانه پاسخ میدهد که در دنیا قابل حصول نیست بلکه در آخرت حاصل میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
شقاوت حقیقی؛ شقاوت ابدی؛ شقاوت عقلی؛ نقص؛ ألم؛ عذاب؛ ابنسینا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analytical Study of True wretchedness from Avicenna’s Perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Esmaeel Monsef1؛ Muhammad Reza Zamiri2؛ Seyyed Hassan Bathahyi2؛ Alireza Ajdar3 | ||
1Ph. D. student and faculty of Payam Noor University | ||
2assistant professor of Payam Noor University | ||
3assistant professor of Payam Noor University | ||
چکیده [English] | ||
Using analytic-descriptive method the present paper is to examine the subject wretchedness in Ibn Sina’s thought. In explaining the meaning of wretchedness, he regards it as sort of pain as opposed to felicity and believes that if pain and suffering are eternal, they constitute wretchedness. Avicenna divides into four types of sensual, imaginal, fanciful and rational. He characterizes wretchedness as eternal rational suffering. Explaining different elements that result in wretchedness such as injustice (violation of the mean ) and love for this worldly gains he offers two way to overcome the problem: different ways to achieve felicity which the opposite of wretchedness and also the various ways that do not lead to either felicity or wretchedness. In responding the question whether or not absolute wretchedness is attainable in this world he answers negatively and says it is only obtainable in the world to come i.e. hereafter. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
real wretchedness, eternal wretchedness, rational wretchedness, imperfection, pain, chastisement, Ibn Sina | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 793 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 372 |