تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,743 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,961 |
انتقال یهودیان به فلسطین از چه زمانی و چرا شروع شد؟ | ||
پاسدار اسلام | ||
مقاله 26، دوره 1393، شماره 393 - شماره پیاپی 394، آذر 1393، صفحه 25-25 | ||
تاریخ دریافت: 04 مرداد 1395، تاریخ پذیرش: 04 مرداد 1395 | ||
اصل مقاله | ||
پاسخ به شبهات تاریخی اشغال فلسطین
انتقال یهودیان به فلسطین از چه زمانی و چرا شروع شد؟ مجید صفاتاج
اشاره: انتقال یهودیان جهان به فلسطین و اسکان آنها در مناطق اشغالی فلسطین، جولان، کرانه غربی رود اردن و نوار غزه از جمله سیاستهای این رژیم در راستای یهودی کردن فلسطین و دیگر سرزمینهای اشغالی عربی است. این سیاستها از آغاز حاکمیت صهیونیسم و تأسیس اسرائیل بر این سرزمین، همواره مد نظر رژیم صهیونیستی بوده و در حفظ امنیت، تقویت و تحکیم سلطة صهیونیسم بر سرزمینهای اشغالی و در نهایت یهودی کردن فلسطین، تأثیر بهسزایی داشته است. مقاله حاضر به چگونگی و چرایی انتقال یهودیان و این سیاست سلطهگرانه صهیونیستی پرداخته است.
سیاست انتقال یهودیان به فلسطین به دنبال مهاجرت عدهای از یهودیان اروپا به این سرزمین و زمزمة تشکیل دولت یهود در آنجا در اواخر قرن نوزدهم میلادی در میان صهیونیستها مطرح شد و سپس در سال 1897 با برگزاری اولین کنگرة صهیونیسم در شهر بال سوئیس و اعلام تشکیل دولت و تعیین سرزمین برای یهودیان جهان و انتقال یهودیان به این سرزمین عملاً رشد سریعی پیدا کرد و بهتدریج بافت جمعیتی فلسطین دستخوش تغییر و تحول شد. توجه بیش از حد صهیونیستها به تسریع در انتقال یهودیان جهان به فلسطین، بدون شک ریشههای تاریخی چندین ساله دارد که به اختصار به آنها اشاره میشود. مورخ یهودی معاصر، ترلاکور، تاریخ رسمی انتقال یهودیان به فلسطین را سال 1881، یعنی سال کوچ عدهای از جوانان یهودی روسیه به فلسطین میداند و مینویسد که قبل از آن، انتقال یهودیان به سبب امتناع آنان از مشارکت عملی در اسکان و عدم همکاری در طرحهای مستعمرهنشین سابق ممکن نبوده است(1) فرانسه در زمینه انتقال اولیه یهودیان به فلسطین نقش زیادی داشت. دعوت ناپلئون بناپارت از یهودیان برای کوچ به فلسطین، اولین دعوت رسمی از جانب رهبر یک دولت بزرگ غربی در این زمینه بود. این دعوت بیتردید طرحی استعماری بود که با مصالح و سیاستهای دولتهای استعمارگر غربی، آن هم در هنگامیکه دولت عثمانی ضعیف شده و مرد بیمار لقب گرفته بود، سازگاری داشت. سیاست انگلیس در این زمان فشار بر حکومت عثمانی به منظور کسب اجازه برای انتقال یهودیان به فلسطین و تحتالحمایه قرار دادن آنها بود. هرتزل، رئیس جنبش صهیونیسم بر اجرای این سیاست استعماری تأکید داشت و در کتاب خود، دولت یهود، نوشت: «افرادی که تحمل ممالک متبوع خود را ندارند، بهتر است در منطقه وسیعی که برای یک ملت بزرگ کافی باشد، اجتماع کنند.» او برای نیل به این مقصود، پیشنهاد تشکیل آژانس یهود را دادو در تاریخ بیست و سوم آوریل 1896 در یکی از مصاحبههایش در سفارت انگلیس در وین اظهار داشت: «اگر ترکیه در آینده تقسیم شود، دولتی که در فلسطین برپا میشود، سدی در مقابل دیگر دولتهای منطقه خواهد بود.» (2) لذا این آژانس از همان ابتدای فعالیت خود به شیوههای گوناگونی سعی داشت سلطان عبدالحمید، حاکم عثمانی را برای موافقت کوچ یهودیان به فلسطین تطمیع و ترغیب کند. پس از مرگ او یکی از رهبران صهیونیسم به نام هربرت ساموئیل(2) پیشنهاد کرد که: «یک دولت یهودی تحت نظارت انگلستان در فلسطین تشکیل شود و حدود 3 الی 4 میلیون یهودی ساکن اروپا به این سرزمین مهاجرت کنند.»(4) او برای انتقال یهودیان به فلسطین و یهودی کردن این سرزمین، برنامههای ویژهای را اجرا و شرایط و اوضاع سیاسی و اقتصادی و اداری را به گونهای برنامهریزی کرد که زمینه تشکیل دولت صهیونیسم فراهم شود. او با آگاهی کامل از خطر محدودیت جمعیت یهودیان(5) در فلسطین در مقابل عربها، به منظور تغییر بافت جمعیتی و اجرای سیاست توازن جمعیت در مناطق اشغالی، با کمک استعمار پیر انگلیس دروازههای فلسطین را به یهودیان باز گذاشت و آنان را به مهاجرت به فلسطین تشویق کرد و بدین ترتیب سیل مهاجرت یهودیان اروپا به فلسطین شروع شد. در نتیجه، صدها خانوار عرب مجبور به ترک زمینها و خانههای خود شدند و جای خود را به هزاران یهودی مهاجر دادند. بر اثر سیاست استعماری و تجاوزکارانة صهیونیستها، در ده سال اول حکومت قیمومیت (1918ـ1928)، حدود 102 هزار یهودی وارد فلسطین شدند. از سال 1948 نیز کار انتقال یهودیان جهان به این سرزمین و اسکان آنها به جای مسلمانان، شتاب بیشتری گرفت، بهطوری که جمعیت یهودیان از 700,65 تن درسال 1948 به بیش از سه میلیون تن در سال 1973 رسید، یعنی ظرف 25 سال حدود 5/2 میلیون تن بر جمعیت یهودیان فلسطین اشغالی افزوده شد. کوچ یهودیان به فلسطین که با رؤیای اقامت در سرزمین موعود انجام شد، کار احداث شهرکسازی یهودیان و تأسیس اسراییل و تثبیت و قوام آن را تسهیل کرد و عامل بسیار مهمی در ثبات و پایداری رژیم صهیونیستی گردید. از گفتههای بن گوریون، یکی از رهبران برجسته صهیونیسم و اولین رئیس دولت اسراییل میتوان این نکته را بهروشنی دریافت. او در مقابل پارلمان ایستاد و گفت: «مهاجرت دستهجمعی یهود، تأسیس دولت اسراییل را امکانپذیر کرد و به برکت همین مهاجرت است که اسرائیل پایدار میماند.» (6) گلدامایر نخستوزیر رژیم صهیونیستی نیز اظهار داشت: «چگونه میتوانیم بدون مهاجرت، دولتی داشته باشیم.»(7) یکی از مسئولان آژانس یهود نیز در این زمینه اعلام کرد: «اگر چشمه مهاجرت خشکیده شود، حتی اگر پیمان صلح با همسایگان ببندیم، نمیتوانیم دولت یهود را حفظ کنیم. عربها ما را خواهند بلعید و اثری از ما باقی نخواهد ماند.»(8) اظهارات صهیونیستهای مذکور و اقدامات سریع دستگاه حاکم اسراییل در زمینه انتقال یهودیان به فلسطین از درک خطر محدود بودن شمار آنها درمقابل جمعیت عربها ناشی میشود، زیرا طبق آمارهای موجود، جمعیت مسلمانان در سرزمینهای اشغالی هر سال بیشتر شده است که بهطور گستردهای خطر بر هم زدن توازن جمعیت به نفع مسلمانان را مضاعف میکند. پروفسور رابرت باکی از دانشگاه عبری قدس در تحقیقی در 1986 این موضوع را مطرح و آکادمی یهود نیز آن را تأیید کرد. او در بررسی خود مینویسد: «ملت یهود رو به اضمحلال است و با فرا رسیدن سال 2025 حدود 31 درصد از فرزندانش را از دست خواهد داد.»(9) همچنین وی در کتاب «اسرائیل در حوالی قرن بیست و یکم» که در فوریه 1984م منتشر شد، در مورد ساکنان اسرائیل در آغاز قرن آینده اعلام کرد: «سن نسلهای اسرائیل در آینده به سمت پیری تغییر خواهد کرد و در جوانان کاهش چشمگیری رخ خواهد داد.»(10) مطالب مزبور که کاهش جمعیت یهودیان در مقابل مسلمانان در فلسطین را نشان میدهد، رهبران رژیم صهیونیستی را برآن داشت که بیش از پیش به انتقال یهودیان به فلسطین اشغالی توجه کنند؛ لذا آنان سعی کردند به هر نحو ممکن، با کمک امریکا و تبانی برخی از کشورها و ایجاد جاذبه برای یهودیان جهان، مجدداً زمینه مهاجرت گسترده یهودیان را از نقاط گوناگون دنیا، بهویژه جمهوریهای تازه استقلال یافته شوروی پیشین و اروپای شرقی و برخی از کشورهای افریقایی و امریکای لاتین به فلسطین اشغالی فراهم سازند. انتقال یهودیان به سرزمینهای اشغالی فلسطین جزء تفکیکناپذیری از نقشه استراتژیک سیاسی نظامی اسرائیل در یهودیسازی فلسطین و الحاق دیگر سرزمینها به این کشور و اساس و پایهای برای ایجاد شهرکهای یهودینشین و استیلا بر سرزمینهای عربی است. در واقع مهاجرت یهودیان به این سرزمین همچون خونی است که در پیکر رژیم صهیونیستی تزریق میشود، لذا این رژیم بدون مهاجرت و انتقال یهودیان به سرزمینهای اشغالی نمیتواند به حیات سیاسی و نظامی خود ادامه دهد و به همین دلیل است که بهطرز گستردهای دست به احداث شهرکهای یهودینشین زده است تا هم زمینة اسکان یهودیان مهاجر را فراهم سازد و هم به اهداف توسعهطلبانة خود نایل آید.
منابع: 1 - قهوجى، حبیب، الاستراتیجیة الاستیطان الصهیونى فى فلسطین، (بیروت: دارالفکر العربی، 1978)، ص 47. 2 - صفاتاج، مجید، روزنامه ابرار، "انتقال و اسکان یهودیان در فلسطین"، 23/2/1371 ش، شماره 1015، ص 8. 3 - اولین رئیس حکومت قیمومیت انگلیس در فلسطین. 4 – اکرم زعیتر، سرگذشت فلسطین یا کارنامه سیاه استعمار، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، (تهران: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1362)، ص95. 5 - در سال 1918م، از مجموع کل جمعیت فلسطین، جمعیت یهودیان از 6 درصد تجاوز نمىکرد. 6 - روزنامه مصرى الاهرام، مورخ 25/3/1988م. 7 - همان 8 - همان 9 - روزنامه اسرائیلى "عل همشار"، مورخ 27/6/1986م. 10 - مؤسسه فالبر، "اسرائیل على مشارف القرن 21"، قدس، 1984م.
سوتیترها:
1. فرانسه در زمینه انتقال اولیه یهودیان به فلسطین نقش زیادی داشت. دعوت ناپلئون بناپارت از یهودیان برای کوچ به فلسطین، اولین دعوت رسمی از جانب رهبر یک دولت بزرگ غربی در این زمینه بود. این دعوت بیتردید طرحی استعماری بود که با مصالح و سیاستهای دولتهای استعمارگر غربی، آن هم در هنگامیکه دولت عثمانی ضعیف شده و مرد بیمار لقب گرفته بود، سازگاری داشت.
2.
اقدامات سریع دستگاه حاکم اسراییل در زمینه انتقال یهودیان به فلسطین از درک خطر محدود بودن شمار آنها درمقابل جمعیت عربها ناشی میشود، زیرا طبق آمارهای موجود، جمعیت مسلمانان در سرزمینهای اشغالی هر سال بیشتر شده است که بهطور گستردهای خطر بر هم زدن توازن جمعیت به نفع مسلمانان را مضاعف میکند.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,276 |