تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,049 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,994 |
تعامل با سلطان جور در اندیشه شیخ مفید | ||
فقه | ||
مقاله 5، دوره 21، شماره 80، تیر 1393، صفحه 103-120 اصل مقاله (152.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهاءالدین قهرمان نژاد1؛ فهیمه فرهمندپور2؛ سید صادق حقیقت3؛ محسن مهاجرنیا4؛ مرتضی حسنى نسب5 | ||
1استادیار دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشگاه تهران. | ||
3استادیار دانشگاه مفید قم. | ||
4استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى | ||
5دانشجوى دکترى مدرسى تاریخ و تمدن اسلامى دانشگاه تهران. نویسنده مسؤول: | ||
تاریخ دریافت: 11 شهریور 1395، تاریخ پذیرش: 11 شهریور 1395 | ||
چکیده | ||
فقهاى شیعه در طول تاریخ فقه، نسبت به حکم همکارى با حاکمان - بهویژه حاکمان جور رأى واحدى نداشتهاند. تا پیش از شیخ مفید، حرمت این همکارى، مورد اتفاق فقهاى شناختهشده شیعه بوده است; اما وى، در این رأى تجدید نظر کرد. پژوهش حاضر به منظور بررسى و شناسایى علت تغییر رویکرد شیخ مفید نسبت به همکارى با سلطان جائر در مقایسه با عالمان شیعه دورههاى پیش از او، روش هرمنوتیک قصدگراى اسکینر را انتخاب کرده که به دلیل توجه به متن و زمینه این تغییر و همچنین موضوع هنجارهاى مرسوم، بسیار مناسب به نظر مىرسد. با اتخاذ این روش، آزمودن این فرضیه که »شیخ مفید به دلیل تغییر شرایط حاکم بر جامعه اسلامى و فرصتى که آلبویه براى شیعیان ایجاد کرده بود، هنجار مرسوم حرمت همکارى با سلطان جائر را تغییر داده و آن را به جواز و حتى وجوب همکارى بر اساس شرایطى خاص تبدیل کرده است«، اساس پژوهش حاضر قرار گرفته است. | ||
تازه های تحقیق | ||
| ||
کلیدواژهها | ||
اندیشه سیاسى شیعه؛ شیخ مفید؛ هنجار مرسوم؛ همکارى با سلطان جائر؛ اسکینر | ||
اصل مقاله | ||
مقدمه 1. چهارچوب نظرى 2. تحریم همکارى با سلطان جائر; هنجار مرسوم در فقه شیعه 3. زمینه ها 31. مشروعیت بخشى علماى اهل سنت به جور حاکمان 32. خارج شدن شیعیان از موضع ضعف 33. ضعف خلفاى عباسى
34. قدرت یافتن آلبویه 4. اندیشه سیاسى شیخ مفید نتیجه | ||
مراجع | ||
تعریفى که از اندیشه سیاسى در این مقاله مد نظر است، اندیشهاى است که عهدهدار بیان تکالیف مکلفان در امور سیاسى مىباشد. بر این اساس، اندیشه سیاسى در این مقاله، بیشتر ناظر به فقه سیاسى است. 2. مکتب بغداد، به مکتبى اطلاق مىشود که از اوایل قرن چهارم تا اواسط قرن پنجم در بغداد، مرکز خلافت عباسیان، شکل گرفت. شیخ مفید، سید مرتضى و شیخ طوسى، از علماى مهم این مکتب بودند. در این مکتب، اجتهاد به سبک شیعى آن شکل گرفت; و براى آن، اصول، ضوابط و قواعد مقرر شد و تفریع فروع و تطبیق با اصول، براى نخستین بار رخ داد )فیض، 132 :1371). 3. ygolodohteMfolautxeTgnidaeR یا روش متنمحورى یا قرائت متنى، بر »خودمختارى ذاتى متن« به عنوان تنها راه ضرورى براى فهم معناى آن تأکید دارد; و هر گونه تلاش براى بازسازى زمینه اجتماعى و تاریخى متن به منظور فهم معناى آن را تلاشى بیهوده تلقى کرده، کنار مىگذارد )ر.ک به: مرتضوى، 163 :1385). 4. ygolodohteMfolautxetnoCgnidaeR یا روش زمینهگرایى یا قرائت زمینهاى، روشى است که چهارچوب (krowemarF) یا زمینه (txetnoC) را تعیینکننده معناى متن مىداند; و فهم معناى هر متن را به فهم زمینههاى فکرى، دینى، اجتماعى، سیاسى و اقتصادى آن متن منوط مىسازد )ر.ک به: مرتضوى، 163 :1385). 5. lannA مکتب آنال به مکتب تاریخنگارى اطلاق مىشود که در آن به جنبههاى جامعهشناسى، اقتصاد و جغرافیایى حوادث تأکید دارد; و به نوعى در مقابل تاریخنگارى سیاسى قرار گرفته است )در این باره ر.ک به: پرگارى و دیگران، 1391) ..6nitneuQ ..rennikS7 .snoitnevnoc8. اسکینر بیان مىدارد که درک متن با هنجار مرسوم، مرتبط است; و از این رو، معناى آن »تنها از طریق توجه به هنجارهاى مرسوم محیط بر عملکرد یا کنش اجتماعى خاص در یک موقعیت اجتماعى مفروض« قابل فهم مىباشد )تولى، 60 :1383). 9. برخى بیان داشتهاند که در فهم روایات، باید به فضاى زمانى و مکانى صدور روایات توجه داشت که به نظر مىرسد شباهتهایى با این روش دارد. جواب امام خمینى به حجتالاسلام قدیرى نیز ناظر به همین مطلب است )خمینى، 152 - 149 :1378) همچنین برخى به شباهت بین اجتهاد و هرمنوتیک اسکینر نیز مطالبى بیان کردهاند )در این زمینه، ر.ک: بهروزلک، 413410 :1388). 10. منظور از »مکتب قم« مکتبى است حدیثى در شهر قم )از پایگاههاى شیعیان در آن عصر( که در عصر حضور ائمه و همچنین عصر غیبت صغرى و ابتداى غیبت کبرى وجود داشت; و مواردى مانند نصگرایى و پرهیز از اجتهاد و عقلگرایى، پرهیز از احادیث ضعیف و غلوآمیز در شأن امامان)ع( و برخورد با ناقلان آن داشت و همچنین دیدگاه خاص کلامى، اصولى، رجالى و فقهى در قیاس با دیگر مکاتب مانند مکتب بغداد داشت )براى تفصیل بیشتر ر.ک: جبارى، 1384). 11. نکتهاى که وجود دارد، این است که گرچه در کلام شیخ مفید تصریح به تأثیرپذیرى اندیشه سیاسى وى از زمینههاى ذهنى و عینى یافت نشده است، اما با توجه به تغییر رویکرد اندیشه سیاسى علماى این عصر )و در رأس آن، شیخ مفید(، علت این تغییر را باید در این زمینهها جستوجو نمود )همچنانکه اسکینر به این مطلب تصریح داشته است(. 12. شرایط هفتگانهاى که براى شخص امام نام مىبرند، عبارتند از: عدالت، علم منجر به اجتهاد در احکام، سلامت کامل حواس پنجگانه، سلامت کامل جسم، داشتن صحت رأى در سیاست مردم و تدبیر مصالح، شجاعت، و داشتن نسب از قریش )ماوردى، 5 :1409). 13. از دیدگاه ماوردى، نصب امام به دو صورت منعقد مىشود: انتخاب اهل حل و عقد، انتخاب توسط خلیفه قبلى. 14. ماوردى بیان مىدارد اگر امام، فعلى را با جوارحش انجام دهد و حرامى مرتکب شود، باعث جرح در عدالت حاکم شده، امامت وى نقض مىگردد; و اگر توبه کند و برگردد، نیاز به انعقاد دوباره امامت و بیعت دوباره دارد. اما اگر وى به اعتقادى اشتباه معتقد شود، وى دو قول مختلف بیان مىکند و در انتها به نظر مىرسد به این قائل مىشود که همچنانکه این کار باعث منع از ولایت قضا و جواز شهادت نمىشود، دلیلى بر نقض امامت نیز نمىباشد )ماوردى، 24 :1409; فراء نیز سخنى بسیار نزدیک به آن دارد; ر.ک: فراء، 21 :1421 و 22). 15. »سیلیکم بعدى ولاه فیلیکم البر ببره و یلیکم الفاجر بفجوره، فاسمعوا لهم و اطیعوا فى کل ما وافق الحق، فان احسنوا فلکم و لهم و ان اسائوا فلکم و علیهم«. 16. این منصب از دوران خلافت الراضى بالله، خلیفه عباسى به وجود آمد; و قبل از آن، وزیران بیشترین اختیار را در امور سیاسى کشور داشتند. علت شکلگیرى این منصب نیز به سبب تقابلى بود که بین امیران جنگ و وزیران درگرفت; و به همین دلیل، خلیفه را تحت فشار قرار دادند تا براى آنها منصبى بالاتر از وزیران قرار دهد. وى نیز منصبى با عنوان امیرالامرایى تشکیل داد و همه امور را به وى تفویض کرد. اختیارات وزیر پس از این دوره بسیار محدود شد و بیشتر امور مملکتى به امیرالامراء تفویض گردید )ر.ک: احمدى، 164160 :1391). 17. البته در کنار این موارد، باید به مواردى از تسامح امراى بویهى با سنىمذهبها در اوایل حضور آلبویه در بغداد نیز اشاره کرد مثلاً ابنجوزى در المنتظم نگاشته که پس از ورود ابوالحسین معزالدوله بویهى به بغداد، وى دستور داد که سه نفر از قاریان قرآن )به نامهاى ابوالحسین بن رفاء، ابوعبدالله بن الدجاجى و ابوعبدالله بن بهلول( که در آن زمان از لحاظ نحوه قرائت بىمثال بودند، به نوبت براى مسلمانان سنىمذهب، نماز تراویح را در شبهاى ماه رمضان بخوانند )ابنجوزى، 228/7 :1358). این داستان که ابنجوزى نقل کرده، حاکى از تسامح بالاى آلبویه با مظاهر مذهبى و فرقهاى اهل سنت است; به نحوى که علىاصغر فقیهى در کتاب »آلبویه« بیان داشته که »سلاطین آلبویه که خود پیرو تشیع بودند، به هیچگونه از اعمال مذهبى اهل سنت جلوگیرى نمىکردند و هیچ مزاحمتى از این حیث براى آنان فراهم نمىساختند... . « البته وى این برخورد آلبویه را سیاستى از سوى ایشان قلمداد کرده است: »... سلاطین آلبویه در مواردى از اختلاف و دودستگى که خواه ناخواه وجود داشت، بهره مىگرفتند.... « )فقیهى، 20 :1374). منابع و مآخذ 1. قرآن کریم. 2. ابنبابویه، محمد بن على (1413ق(، من لا یحضره الفقیه، مصحح على اکبر غفارى، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه، قم. 3. ابنجوزى، ابوالفرج عبدالرحمن بن على (1358ق(، المنتظم، چاپ دائرة المعارف العثمانیه، حیدرآباد دکن. 4. ابنخلدون، عبدالرحمن بن محمد (1988/1408)، دیوان المبتدأ و الخبر فى تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوى الشأن الأکبر، تحقیق خلیل شحادة، دار الفکر، بیروت، چاپ دوم. 5. ابن عبرى، غریغوریوس الملطى (1992م(، تاریخ مختصر الدول، تحقیق انطون صالحانى الیسوعى، دار الشرق، بیروت، چاپ سوم. 6. ابنعمرانى، محمد بن على بن محمد (2001/1421م(، الإنباء فى تاریخ الخلفاء، تحقیق قاسم السامرائى، دار الآفاق العربیة، قاهره، چاپ اول. 7. ابوفارس، محمد عبدالقادر (1403ق(، القاضى ابویعلى الفراء و کتابه الاحکام السلطانیة، مؤسسة الرساله. 8. ابنکثیر دمشقى، ابوالفداء اسماعیل بن عمر (1407ق1986م(، البدایة و النهایة، دارالفکر، بیروت. 9. احمدى، محمدقاسم (1391ش(، محله کرخ و نقش آن در منازعات سیاسى و مذهبى بغداد در قرون چهارم و پنجم هجرى، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، قم، چاپ اول. 10. اشتراوس، لئو (1373ش(، فلسفه سیاسى چیست؟ ترجمه دکتر فرهنگ رجایى، انتشارات علمى و فرهنگى، تهران. 11. اسکینر، کوئنتین (1380ش(، ماکیاولى، طرح نو، تهران، چاپ چهارم. 12. بارانى، محمدرضا و محمدعلى چلونگر (1388ش(، »همگرایى و واگرایى در اندیشه سیاسى امامیه و حنابله در بغداد دوره آلبویه«، فصلنامه علمى پژوهشى شیعهشناسى، سال هفتم، شماره 26، تابستان. 13.بهایى، بهاءالدین العاملى (1406ق(، توضیح المقاصد، بإهتمام سیدمحمود مرعشى، مکتبة آیةالله العظمى المرعشى النجفى، قم. 14.بهروزلک، غلامرضا (1388ش(، »گزارش نشست اجتهاد و هرمنوتیک اسکینر«، مجله فقه، شماره 59، بهار و تابستان. 15. بیرونى، ابوریحان (2000م(، الآثار الباقیة عن القرون الخالیة، تحقیق خلیل عمران المنصور، دار الکتب العلمیة، مصر. 16. پرگارى، صالح; نادر پروین; مسلم سلیمانیان; و زلیخا امینى (1391ش(، »مکتب آنال، جامعیت فکرى مورخ یا دترمینسیم محیطى«، مجله پژوهشى تاریخنگرى و تاریخنگارى، پاییز و زمستان، شماره 94. 17. تولى، جیمز )بىتا(، »روششناسى اسکینر در تحلیل اندیشه سیاسى«، ترجمه غلامرضا بهروزلک، فصلنامه علوم سیاسى، سال هفتم، شماره 28. 18. جبارى، محمدرضا (1384ش(، مکتب حدیثى قم: شناخت و تحلیل مکتب حدیثى قم از آغاز تا قرن پنجم هجرى، انتشارات زائر، قم. 19. خمینى، روح الله (1378ش(، صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى، تهران. 20. زرکلى، خیرالدین (1989م(، الأعلام قاموس تراجم لأشهر الرجال و النساء من العرب و المستعربین و المستشرقین، دار العلم للملایین، بیروت. 21. سبحانى، جعفر (1381ش(، هرمنوتیک، مؤسسه امام صادق )ع(، قم. 22. عیاشى، محمد بن مسعود (1380ق(، تفسیر العیاشى، محقق و مصحح هاشم رسولى محلاتى، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول. 23. فراء، ابویعلى محمد بن حسین حنبلى (1421ق/2000م(، الاحکام السلطانیة، تصحیح و تعلیق محمد حامد الفقى، دار الکتب العلمیة، بیروت. 24. فقیهى، علىاصغر (1374ش(، آلبویه، نشر آگه، تهران. 25. فیض، علیرضا (1371ش(، مبادى فقه و اصول، نشر دانشگاه تهران، تهران. 26. القمى، على بن ابراهیم (1404ق(، تفسیر القمى، تصحیح و تعلیق و تقدیم السید طیب الموسوى الجزائرى، مؤسسة دار الکتاب للطباعة و النشر، قم، چاپ سوم. 27. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق (1407ق(، الکافى، تحقیق علىاکبر غفارى و محمد آخوندى، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم. 28. کوفى اهوازى، حسین بن سعید (1402ق(، الزهد، تحقیق غلامرضا عرفانیان یزدى، المطبعة العلمیة، قم، چاپ دوم. 29. ماوردى، ابوالحسن على بن محمد بن حبیب (1409ق/1989م(، الاحکام السلطانیة و الولایات الدینیة، تحقیق احمد مبارک البغدادى، دار ابنقتیبه، کویت، چاپ اول. 30. مرتضوى، سید خدایار (1385ش(، »بررسى آثار اسکینر و کاوشى در نقد وى بر متدلوژى قرائت زمینهاى«، فصلنامه قبسات، شماره 42. 31. مرتضوى، سید خدایار (1386ش(، »تبیین روششناسى اندیشه سیاسى از منظر کوئنتین اسکینر«، پژوهشنامه علوم سیاسى، سال سوم، شماره اول، زمستان. 32. مسعودى، على بن حسین )بىتا(، التنبیه و الاشراف، دار صعب، بیروت. 33. مسکویه، ابوعلى الرازى (1379ش(، تجارب الأمم، تحقیق ابو القاسم امامى، سروش، تهران، چاپ دوم. 34. معارف، مجید (1377ش(، تاریخ عمومى حدیث، انتشارات کویر، تهران. 35. مفید، محمد بن محمد بن نعمان (19931414م(، الاختصاص، تحقیق علىأکبر الغفارى، السید محمود الزرندى، دار المفید للطباعة و النشر و التوزیع، ، بیروت، چاپ دوم. 36. مفید، محمد بن محمد بن نعمان (1413ق(، المقنعة، کنگره جهانى هزاره شیخ مفیدقم، چاپ اول. 37. مفید، محمد بن محمد بن نعمان (1414ق1993م(، أوائل المقالات، تحقیق الشیخ إبراهیم الأنصارى، دار المفید للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، چاپ دوم. 38.مفید، محمد بن محمد بن نعمان (1414ق1993م(، تحریم ذبائح أهل الکتاب، تحقیق الشیخ مهدى نجف، دار المفید للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، چاپ دوم. 39. نوذرى، حسینعلى; و مجید پورخداقلى (1389ش(، »روششناسى مطالعه اندیشه سیاسى: متدولوژى کوئنتین اسکینر«، فصلنامه تخصصى علوم سیاسى، شماره یازدهم، تابستان. nitneuQ.40 illevaihcaMrennikS0002AyreVtrohS drofxOnoitcudortnI ytisrevinu ..sserp14nitneuQ snoisivrennikS0002foscitilop:v1gnidrageR egdirbmaCdohteM ytisrevinu | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,544 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 606 |