| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,551 |
| تعداد مقالات | 36,121 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,164,347 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,328,277 |
اسلام و عرفىشدن | ||
| نقد و نظر | ||
| مقاله 15، دوره 7، شماره 28-27، تیر 1380، صفحه 472-490 اصل مقاله (210.92 K) | ||
| نوع مقاله: تخصصی | ||
| نویسنده | ||
| علیرضا شجاعی زند | ||
| تاریخ دریافت: 28 شهریور 1395، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1395 | ||
| چکیده | ||
| ویلم، بدرستى، اشاره کرده است که میان ادیان در مواجهه با پدیده عرفى شدن (Secularization)، تفاوتهاى بسیارى وجود دارد. او این تفاوت را حتى در بین مذاهب و نحله هاى مختلف مسیحى نیز قائل است و از این حیث کلیساهاى کاتولیک، پروتستان، انگلیکان و ارتدوکس را هم از یکدیگر متمایز مى سازد. (ویلم/گواهى 1377:134) او معتقد است که عرفى شدن بر پیش فرضِ تمایزگذارى میان امور قدسى و عرفى استوار است که به طور مشخص، از سوى سنتِ یهودى ـ مسیحى ترویج شده است; در حالى که این فرض براى فرهنگهاى دینیِ دیگر، امرى غریب و به غایت، ناآشناست. ویلم در اثبات مدعاى خویش، ادیان چینى و هندى را شاهد مثال مى آورد که بى هیچ تمایزى میان این دو عرصه، یک روش زندگى و یک نظام اجتماعى ـ دینیِ کاملند.(پیشین:138) با این که بر تعلق و وابستگى نظریه عرفى شدن بر بستر اجتماعى ـ دینى خاص و شرایط تاریخى منحصر به فرد، بسیار تأکید و ابرام شده است، به دلایلى که بخشى از آن مربوط به خصلت تعمیمى این قبیل تئورى هاى پهن دامنه است و بعضاً از تمایلات ایدئولوژیکِ نهفته در پسِ این نظریات سرچشمه مى گیرد، تلاشهایى در کار است تا با ارائه تصاویرى تقطیع شده از واقعیت و تعبیر و تفسیرهاى کارسازى شده از این مدعا، آن را بى محابا به مصادیق دیگر نیز تسرّى بخشد. دور از انتظار نبوده و نیست که این تلاشهاى سویافته و غیر علمى، موجب بروز پارادوکس هایى در اصل نظریه و در انطباق آن با واقعیت گردد.1 | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| اسلام و عرفىشدن | ||
| نویسندگان [English] | ||
| ali reza shojaee zand | ||
| مراجع | ||
|
ـ العطّاس، محمد نقیب. اسلام و دنیوى گرى. ترجمه احمد آرام. تهران. مؤسسه مطالعات اسلامى دانشگاه تهران. 1374. - Gellner، Ernest. (1992) Postmodernism، Reason and Religion London: Routledge. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 838 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 352 |
||