| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,546 |
| تعداد مقالات | 36,078 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,037,293 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,306,550 |
محبّت، فضیلت برتر در اندیشهی اخلاقی توماس آکوئیناس | ||
| فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
| مقاله 7، دوره 7، شماره 25، آذر 1390، صفحه 171-196 اصل مقاله (492.36 K) | ||
| نویسندگان | ||
| فروزان مصطفی منتقمی* ؛ زهرا خزاعی | ||
| تاریخ دریافت: 14 مهر 1395، تاریخ بازنگری: 27 تیر 1397، تاریخ پذیرش: 14 مهر 1395 | ||
| چکیده | ||
| محبّت و دوستی در فلسفه اخلاق، از مهمترین فضایل محسوب میشود. ارسطو دوستی را مکمل فضایل میداند و فیلسوفان مسلمان و مسیحی، مثل ابن مسکویه و توماس آکوئیناس محبت و دوستی را مهمترین فضیلت تلقی میکنند. آکوئیناس آن را برترین فضیلت دینی میداند و ابن مسکویه معتقد است با وجود محبّت، از عدالت بینیاز میشویم. این مقاله به تحلیل و بررسی محبت به عنوان فضیلت برتر در اندیشهی اخلاقی توماس آکوئیناس میپردازد. آکوئیناس در حالی که در تبیین نظریهی فضیلت خود، از جمله در تبیین دوستی و دیگر فضایل، از ارسطو بسیار الهام گرفته است، سعی میکند دیدگاه خود را به کمک ایدهها و آموزههای دینی مسیحیت تکمیل و تصحیح کند. طرح فضایل موهوبی و دینی در کنار فضایل اساسی ارسطویی از این جمله است. ایمان، امید و محبت، سه فضیلت دینیاند که برگرفته از آموزههای خاص مسیحیت میباشند و تنها عامل تحقق آنها، به گفتهی آکوئیناس، افاضه و ارادهی الهی است . وی محبّت را برترین فضیلت دینی و مبنای همهی فضایل میداند. در مقالهی حاضر، پس از تصویر فضیلت از دیدگاه اخلاقی توماس و بیان اقسام آن، نقش ، معنا و ماهیت فضایل دینی مورد بررسی قرار میگیرد. سپس به تبیین مفهوم، جایگاه و رابطهی محبت با دیگر فضایل، و دلیل برتری آن پرداخته میشود و در نهایت، بر این تأکید میشود که از دیدگاه آکوئیناس همهی فضایل از طریق محبت به خداوند است که معنا و مفهوم پیدا می کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فضیلت؛ محبّت؛ دوستی؛ عشق؛ آکوئیناس | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 627 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 455 |
||