تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,095 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,336 |
چیستی، چرایی و چگونگی تربیت اجتماعی بزرگسالان در خانواده(فرزندپروری) | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 34، اسفند 1392، صفحه 9-51 اصل مقاله (484.18 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jare.2016.21404 | ||
نویسندگان | ||
دکتر ابوالفضل ساجدی* ؛ غلامحیدر کوشا | ||
تاریخ دریافت: 14 مهر 1395، تاریخ بازنگری: 06 شهریور 1396، تاریخ پذیرش: 14 مهر 1395 | ||
چکیده | ||
تربیت اجتماعی بزرگسال» به عنوان یک مسئله هنجاری فرایندی است که از خلال آن بزرگسال نقشهای جدید اجتماعی را «بازدرونی سازی» نموده و نقشها و موقعیتهای ناسازگار را در جهت تعالی و رسیدن به کمال مطلوب سازگار میسازد. ناقص بودن تربیت پیشین، کمال طلبی دائمی افراد، تاثیر گرایشهای درونی بر رفتارها و کنشهای اجتماعی و جدید بودن و ناسازگاری نقشهای اجتماعی مسائلی اند که ضرورت و چرایی تربیت اجتماعی بزرگسال را توجیه میکنند. در منابع دینی روشهای چند برای تربیت اجتماعی بزرگسال در محیط خانواده در نظر گرفته شده است که عبرتدهی (یادآوری تاریخ و جریانهای گذشته و بیان نقاط ضعف و قوت آن)، انذار (ترساندن از بلایا، حساب و کتاب قیامت و مجازاتهای رسمی و غیر رسمی اجتماعی) و وصیت (فراخواندن اعضای خانواده به پایبندی به ارزشهای اجتماعی، آداب همزیستی و تعاون و همکاری) از جمله آنها است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اجتماعی؛ تربیت بزرگسال؛ تربیت اجتماعی بزرگسال؛ تربیتخانوادگی؛ تربیت دینی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 602 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 351 |