| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,551 |
| تعداد مقالات | 36,121 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,165,530 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,329,086 |
تحقق جامعه عزتمدار؛ تجلّی نظام تربیت کریمانه | ||
| فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
| مقاله 5، دوره 10، شماره 35، خرداد 1393، صفحه 129-163 اصل مقاله (612.08 K) | ||
| نویسندگان | ||
| زهره متقی* ؛ محمد نجفی؛ کمال نصرتی هشی | ||
| دانشگاه اصفهان | ||
| تاریخ دریافت: 14 مهر 1395، تاریخ بازنگری: 21 آبان 1404، تاریخ پذیرش: 14 مهر 1395 | ||
| چکیده | ||
| چکیده شکوه تمدن اسلامی در گرو احساس کرامت نفس و عزت فرد در جامعه است که در پرتو توانمندیها، داشتهها و ارزشهای اسلامی تجلّی مییابد. رشد و تثبیت این باور، حاصل عملکرد تعلیم و تربیت در این عرصه و جایگاه آن در برنامههای تربیتی است. پژوهش پیش رو با رویکرد کیفی و روش پژوهش استنتاجی (الگوی بازسازی فرانکنا) به این راهبرد تربیتی و ساختار آن در آموزههای دینی پرداخته است. بر این پایه، ضمن بررسی مفهوم کرامت و جایگاه و ضرورت آن در انسانشناسی اسلامی، نخست به تبیین پیامدهای کرامت نفس بهعنوان یک روش تربیتی پرداخته و سپس شیوههای ظهور و تقویت آن در نظام تربیتی اجتماعی را بیان کرده است. نتایج پژوهش نشان میدهد تربیت کریمانه، شیوه خاص ارتباطی بین مربی و متربّی در انسانشناسی اسلامی است و در نظامهای حقوقی، اخلاقی و اجتماعی نیز از عوامل مهم و مؤثر قلمداد میگردد. ضرورت انجام رسالت تعلیم و تربیت در نظام اجتماعی از یک سو و تمایل ذاتی و فطری به کسب کرامت و احساس ارزشمندی افراد از سوی دیگر، تعلیم و تربیت را به این روش تربیتی خاص سوق میدهد؛ روشی که میتواند روح عزتمندی را در متربّی بیدار و استمرار آن را تضمین کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کرامت نفس؛ جامعه عزت مدار؛ تربیت کریمانه؛ نظام تربیت اسلامی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Realization the Society bound to human dignity With given the esteem in education | ||
| نویسندگان [English] | ||
| zohre mottaghi؛ mohamad najafi؛ kamal nosraty hashi | ||
| چکیده [English] | ||
| Glorious Islamic civilization depends on a sense of dignity and self -esteem in the society due to their ability to take and Islamic values finds expression , belief Vrshdvtsbyt throughput performance in the field of education and training programs are in place . This qualitative study with inductive research method ( pattern Frankna reconstruction ) is done. Therefore, it is necessary to evaluate the status and dignity of anthropology , to explain the consequences of self- dignity as a pedagogical approach focuses on emerging practices and strengthen the educational system then examines the social . The results show that boosting self-esteem training with the particular method of communication between the coach and Mtrby Islamic anthropology from the most important factors in the legal systems of moral and social as - messengership education , and the necessity of the social system hand, and the tendency to one innate dignity and self-worth to acquire the other hand, this approach to education and special education â leads to the Great Spirit will awaken in the learner | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Confidence, Valuable to society, Train respectfully, Islamic educational system | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 580 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 345 |
||