
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,445 |
تعداد مقالات | 34,904 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,850,383 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,177,163 |
ارزیابی و بسترسازی مولفه های موثر بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی ( مطالعه موردی: دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران) | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 37، آذر 1393، صفحه 82-107 اصل مقاله (386.12 K) | ||
نویسندگان | ||
رضوان حکیم زاده* ؛ احمد ملکی پور؛ جمال معمر حور | ||
تاریخ دریافت: 14 مهر 1395، تاریخ بازنگری: 19 اردیبهشت 1404، تاریخ پذیرش: 14 مهر 1395 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ارزیابی و بسترسازی مولفه های موثر بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی ( مطالعه موردی: دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران) است. این تحقیق از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی بوده، که با استفاده از روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است، جامعه آماری شامل 136 نفر از دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران در سال 1393 است، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 101 نفر تعیین شد، و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 52 مرد و 49 زن انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر جمعی از دبیران و کارشناسان آموزش و پرورش به دست آمده، و اعتبار پرسشنامه 82/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون خی دو و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که به طور کلی در وضعیت موجود مولفه های موثر بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در بین دانش آموزان مدارس متوسطه منطقه دهلران در سطح مطلوبی نمی باشد. از دیدگاه دبیران مدارس متوسطه منطقه دهلران در وضعیت موجود فضای فیزیکی مدارس متوسطه و فعالیت های سازمان های بیرون از مدرسه با نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در دانش آموزان مطابقت دارد. اما محتوا درسی کتب موجود مدارس متوسطه، فعالیت های تربیتی معلمان و مربیان پرورشی، شیوه های تربیتی والدین دانش آموزان، فعالیت های رسانه ها با نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در دانش آموزان مطابقت ندارد. و در وضعیت موجود درونی شدن ارزش های اخلاقی در بین دانش آموزان در سطح مطلوبی نمی باشد. و همچنین آخرین یافته پژوهشی نشان داد که از نظر رتبه بندی مهمترین عامل تاثیر گذار بر نهادینه کردن ارزش های اخلاقی دانش آموزان در وضعیت موجود معلمان و مربیان پرورشی با میانگین رتبه (85/3) و کمترین عامل فضای فیزیکی مدارس با میانگین(22/2)شناخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزش های اخلاقی؛ آموزش و پرورش؛ رسانه ها؛ سازمان ها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation factors affecting the establishment and strengthening of moral values ââ(case study: secondary school teachers in DEHLORAN) | ||
چکیده [English] | ||
ÙØ¯Ù Ù¾ÚÙÙØ´ ØØ§Ø¶Ø± Ø§Ø±Ø²ÛØ§Ø¨Û Ù Ø¨Ø³ØªØ±Ø³Ø§Ø²Û Ù ÙÙÙÙ ÙØ§Û Ù ÙØ«Ø± بر ÙÙØ§Ø¯ÛÙ٠کرد٠ارزش ÙØ§Û Ø§Ø®ÙØ§ÙÛ ( Ù Ø·Ø§ÙØ¹Ù Ù ÙØ±Ø¯Û: Ø¯Ø¨ÛØ±Ø§Ù ٠دارس Ù ØªÙØ³Ø·Ù Ù ÙØ·Ù٠دÙÙØ±Ø§Ù) است. اÛ٠تØÙÛ٠از ÙØØ§Ø¸ ÙØ¯Ù ØØ²Ø¡ تØÙÛÙØ§Øª Ú©Ø§Ø±Ø¨Ø±Ø¯Û Ø¨ÙØ¯ÙØ Ú©Ù Ø¨Ø§ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù از Ø±ÙØ´ ØªÙØµÛÙÛ-Ù¾ÛÙ Ø§ÛØ´Û Ø§ÙØØ§Ù Ø´Ø¯Ù Ø§Ø³ØªØ ØØ§Ù Ø¹Ù Ø¢Ù Ø§Ø±Û Ø´Ø§Ù Ù 136 ÙÙØ± از Ø¯Ø¨ÛØ±Ø§Ù ٠دارس Ù ØªÙØ³Ø·Ù Ù ÙØ·Ù٠دÙÙØ±Ø§Ù در سا٠1393 Ø§Ø³ØªØ ØØÙ ÙÙ ÙÙ٠با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù از ØØ¯ÙÙ Ù ÙØ±Ú¯Ø§Ù Ù Ú©Ø±ØØ³Û 101 ÙÙØ± تعÛÛÙ Ø´Ø¯Ø Ù Ø¨Ø§ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù از Ø±ÙØ´ ÙÙ ÙÙÙâÚ¯ÛØ±Û طبÙÙâØ§Û 52 ٠رد Ù 49 Ø²Ù Ø§ÙØªØ®Ø§Ø¨ Ú¯Ø±Ø¯ÛØ¯. ابزار Ú¯Ø±Ø¯Ø¢ÙØ±Û Ø§Ø·ÙØ§Ø¹Ø§Øª Ù¾Ø±Ø³Ø´ÙØ§Ù Ù Ù ØÙÙ Ø³Ø§Ø®ØªÙ Ø¨ÙØ¯. Ø±ÙØ§ÛÛ Ù¾Ø±Ø³Ø´ÙØ§Ù ٠با Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù از ÙØ¸Ø± ØÙ Ø¹Û Ø§Ø² Ø¯Ø¨ÛØ±Ø§Ù Ù Ú©Ø§Ø±Ø´ÙØ§Ø³Ø§Ù Ø¢Ù ÙØ²Ø´ Ù Ù¾Ø±ÙØ±Ø´ ب٠دست Ø¢Ù Ø¯ÙØ ٠اعتبار Ù¾Ø±Ø³Ø´ÙØ§Ù Ù 82/0 Ù ØØ§Ø³Ø¨Ù شد. Ø¨Ù Ù ÙØ¸Ùر ØªØØ²Û٠٠تØÙÛ٠دادÙâÙØ§ از آز٠ÙÙ Ø®Û Ø¯Ù Ù Ø¢Ø²Ù ÙÙ ÙØ±ÛØ¯Ù Ù Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù شد. ÙØªØ§ÛØ Ø¨Ø¯Ø³Øª Ø¢Ù Ø¯Ù ÙØ´Ø§Ù داد Ú©Ù Ø¨Ù Ø·ÙØ± Ú©ÙÛ Ø¯Ø± ÙØ¶Ø¹Ûت Ù ÙØÙØ¯ Ù ÙÙÙÙ ÙØ§Û Ù ÙØ«Ø± بر ÙÙØ§Ø¯ÛÙ٠کرد٠ارزش ÙØ§Û Ø§Ø®ÙØ§ÙÛ Ø¯Ø± بÛÙ Ø¯Ø§ÙØ´ Ø¢Ù ÙØ²Ø§Ù ٠دارس Ù ØªÙØ³Ø·Ù Ù ÙØ·Ù٠دÙÙØ±Ø§Ù در Ø³Ø·Ø Ù Ø·ÙÙØ¨Û ÙÙ Û Ø¨Ø§Ø´Ø¯. از Ø¯ÛØ¯Ú¯Ø§Ù Ø¯Ø¨ÛØ±Ø§Ù ٠دارس Ù ØªÙØ³Ø·Ù Ù ÙØ·Ù٠دÙÙØ±Ø§Ù در ÙØ¶Ø¹Ûت Ù ÙØÙØ¯ ÙØ¶Ø§Û ÙÛØ²ÛÚ©Û Ù Ø¯Ø§Ø±Ø³ Ù ØªÙØ³Ø·Ù Ù ÙØ¹Ø§ÙÛØª ÙØ§Û Ø³Ø§Ø²Ù Ø§Ù ÙØ§Û Ø¨ÛØ±Ù٠از ٠درس٠با ÙÙØ§Ø¯ÛÙ٠کرد٠ارزش ÙØ§Û Ø§Ø®ÙØ§ÙÛ Ø¯Ø± Ø¯Ø§ÙØ´ Ø¢Ù ÙØ²Ø§Ù Ù Ø·Ø§Ø¨ÙØª دارد. ا٠ا Ù ØØªÙا Ø¯Ø±Ø³Û Ú©ØªØ¨ Ù ÙØÙØ¯ ٠دارس Ù ØªÙØ³Ø·ÙØ ÙØ¹Ø§ÙÛØª ÙØ§Û ØªØ±Ø¨ÛØªÛ ٠عÙÙ Ø§Ù Ù Ù Ø±Ø¨ÛØ§Ù Ù¾Ø±ÙØ±Ø´ÛØ Ø´ÛÙÙ ÙØ§Û ØªØ±Ø¨ÛØªÛ ÙØ§ÙدÛÙ Ø¯Ø§ÙØ´ Ø¢Ù ÙØ²Ø§ÙØ ÙØ¹Ø§ÙÛØª ÙØ§Û رساÙÙ ÙØ§ با ÙÙØ§Ø¯ÛÙ٠کرد٠ارزش ÙØ§Û Ø§Ø®ÙØ§ÙÛ Ø¯Ø± Ø¯Ø§ÙØ´ Ø¢Ù ÙØ²Ø§Ù Ù Ø·Ø§Ø¨ÙØª ÙØ¯Ø§Ø±Ø¯. ٠در ÙØ¶Ø¹Ûت Ù ÙØÙØ¯ درÙÙÛ Ø´Ø¯Ù Ø§Ø±Ø²Ø´ ÙØ§Û Ø§Ø®ÙØ§ÙÛ Ø¯Ø± بÛÙ Ø¯Ø§ÙØ´ Ø¢Ù ÙØ²Ø§Ù در Ø³Ø·Ø Ù Ø·ÙÙØ¨Û ÙÙ Û Ø¨Ø§Ø´Ø¯. Ù ÙÙ ÚÙÛ٠آخرÛÙ ÛØ§Ùت٠پÚÙÙØ´Û ÙØ´Ø§Ù داد ک٠از ÙØ¸Ø± Ø±ØªØ¨Ù Ø¨ÙØ¯Û Ù Ù٠ترÛÙ Ø¹Ø§Ù Ù ØªØ§Ø«ÛØ± گذار بر ÙÙØ§Ø¯ÛÙ٠کرد٠ارزش ÙØ§Û Ø§Ø®ÙØ§ÙÛ Ø¯Ø§ÙØ´ Ø¢Ù ÙØ²Ø§Ù در ÙØ¶Ø¹Ûت Ù ÙØÙØ¯ ٠عÙÙ Ø§Ù Ù Ù Ø±Ø¨ÛØ§Ù Ù¾Ø±ÙØ±Ø´Û با Ù ÛØ§ÙÚ¯Û٠رتب٠(85/3) ٠ک٠ترÛÙ Ø¹Ø§Ù Ù ÙØ¶Ø§Û ÙÛØ²ÛÚ©Û Ù Ø¯Ø§Ø±Ø³ با Ù ÛØ§ÙÚ¯ÛÙ(22/2)Ø´ÙØ§Ø®ØªÙ شد٠است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Moral values, education, media, organizations | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,953 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 377 |