تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,989,704 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,443 |
پژوهشی در اصول و روشهای تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علیو ژان ژاک روسو | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 41، آذر 1394، صفحه 38-64 اصل مقاله (316.98 K) | ||
نویسندگان | ||
محمود امیدی* 1؛ سیف اله فضل الهی قمشی2 | ||
1دانشگاه شاهد | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم | ||
تاریخ دریافت: 14 مهر 1395، تاریخ بازنگری: 10 بهمن 1396، تاریخ پذیرش: 14 مهر 1395 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر،واکاوی اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی7و ژان ژاک روسو است. حضرت علی7اوّلین پیشوای شیعیان، نکات برجستهای را دربارهٔ تربیت اخلاقی بیان فرمودهاند. از سوی دیگر، ژان ژاک روسو مربی و دانشمند برجستهٔ غربی نیز، آراء اخلاقی مهمی را دربارهٔ تربیت اخلاقی کودکان بیان مینماید. روش پژوهش، توصیفی- تحلیل اسنادی و از روش فیشبرداری برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. بدین منظور مطالب از منابع دستاوّل هر دو صاحبنظر (نهجالبلاغه، امیل) و همچنین منابع مرتبط انتخاب و استفاده شده است. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که اصول مشترک تربیت اخلاقی امام علی7 و روسو بهترتیب عبارتند از: تربیت اخلاقی تدریجی، تربیت اخلاقی آزادمنشانه و تربیت اخلاقی الگوگیری. روشهای تربیت اخلاقی امام علی7عبارتند از: روش حکمت، روش عقلانی و روش تربیت منفی. از روشهای تربیت اخلاقی روسو هم میتوان به روش تجربی، روش عقلانی و روش تربیت منفی اشاره نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اخلاقی؛ اصول؛ روشتربیت اخلاقی؛ تطبیق؛ روش؛ امام علی؛ روسو؛ امام علی(ع) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 877 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 594 |