تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,969 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,989 |
ارزیابی نظریه گیدنز، در باب دین و دنیویشدن براساس مبانی اسلامی | ||
اسلام و مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 4 (پیاپی 12)، فروردین 1395، صفحه 132-155 اصل مقاله (353.34 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
نویسنده | ||
عبدالعلی عادلی | ||
دانشجوی دکتری رشته قرآن و علوم اجتماعی جامعه المصطفی العالمیه(ص) | ||
تاریخ دریافت: 22 آبان 1395، تاریخ پذیرش: 22 آبان 1395 | ||
چکیده | ||
گیدنز برخلاف جامعهشناسان کلاسیک و با عنایت به پیدایش جنبشهای نوین دینی، بهویژه بنیادگراییاسلامی، دنیویشدن دین در دنیای مدرن را نپذیرفته و با تفسیر بازاندیشانه، کارکردهای دین را متناسب با اقتضائات جامعۀ جدید، معنایابی کرده است. گیدنز معتقد است که دین میتواند با مدرنیته همزیستی داشته باشد، مشروط به آنکه تن به گفتوگو و بازاندیشی بسپارد. این نظریه، هرچند بهلحاظ پاسخگو دانستن دین به سوالات انسان مدرن، نزدیکترین تفسیر به تلقی اسلامی دانسته شده؛ اما بهلحاظ مبانی، روش و جهتگیری کلی، نقصهای اساسی و بنیادین دارد. مغفولماندن سرچشمههای وحیانی دین، تقلیل حقیقت دین به امور مادی صرف، تعارض علم و دین، نادیدهانگاشتن بُعد معرفتی دین و گرفتارشدن در دام ابدالهای نابجا، پدیدهانگاری و نفی حقانیت دین، همسانسازی هویت ادیان مختلف، توجه به کارکردها به جای ذات دین، استقراء ناقص دینپژوهی (کلیسامحور) و تسری نتایج آن بر ادیان دیگر از جمله اسلام و...، وزانت علمی نظریه وی را فروکاسته است. چنانچه مبانی اسلامی در این نظریه جایگزین شود، بیتردید رهیافتها، لزوماً آنگونه که گیدنز ارائه داده، نخواهد بود و نفی دنیویشدن بهجای استناد به میزان حضور و عضویت افراد در مناسک و مراکز دینی، به ماهیت دین و جامعیت آموزههای آن، عیارسنجی خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
گیدنز؛ دین؛ دنیویشدن؛ بنیادگرایی؛ بازاندیشی دینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating Giddens' Theory of Religion and Secularization Based on Islamic Fundamentals | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdulali Adeli | ||
Doctoral Student of Quran and Social Sciences, Al-Mustafa International University | ||
چکیده [English] | ||
Giddens unlike classical sociologists and with attention to the emergence of contemporary religious movements, especially the Islamic fundamentalism, has rejected secularization of the religion in the modern world and with a reflexive interpretation, has found religion functions compatible with the modern society requirements. He posits that religion can coexist with modernity, provided that it accepts dialogue and reflexivity. Although this theory has been regarded as the closest reading to the Islamic view in holding religion responsive to the questions of modern human, but it suffers from substantial defects regarding its fundamentals, method and general direction. The following deficiencies have reduced the scientific stature of his theory: neglecting to the revealed origins of religion, reducing the truth of religion to merely material phenomena, conflicts between science and religion, ignoring the epistemological dimension of religion and being caught in the trap of improper substitutions, phenomenalizing and denial of religion rightfulness, confusing identity of different religions, paying attention to the functions rather than essence of religion, incomplete induction in religious studies (church centered) and generalizing its results to the other religions like Islam. Provided that Islamic fundamentals are replaced in this theory, undoubtedly the approaches will not be the same as what Giddens presented, and the rejection of secularization will be evaluated against the nature of religion and comprehensiveness of its teachings and not against the amount of presence and membership in the rituals and religious centers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Giddens, Religion, secularization, fundamentalism, religious reflexivity | ||
مراجع | ||
*قرآنکریم ** نهج البلاغه
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,799 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 672 |