تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,993,094 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,335 |
قطبِ طبِ تاریخِ علم اسلام و ایران نمادِ سعدِ پزشکى پژوهىِ شیراز ی نشان | ||
آینه پژوهش | ||
مقاله 3، دوره 27، شماره 160، آذر 1395، صفحه 17-32 اصل مقاله (298.82 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سیدحسین رضوی برقعی | ||
تاریخ دریافت: 16 آذر 1395، تاریخ پذیرش: 16 آذر 1395 | ||
چکیده | ||
قطب الدین شیرازی از معدود دانشمندان ایرانی است که در جامعیت علوم عقلی و نیز تلفیق پزشکی پژوهی با فلسفه توانسته است به جایگاه بوعلی سینا نزدیک شود. کتاب عربی نگاشت تحفه سعدیه گزارشی از دریافت های او از خوانش شروح قانون، مباحثه با استادان و دانشمندان معاصرش و باریک اندیشی های فراوان خود اوست. او در تحفه سعدیه، نخست قطعه ای کوتاه از متن اصلی قانون را آورده و سپس دیدگاه های مختلف و به ویژه آنانکه در تفسیر آن لغزش داشته اند را یادآور شده است. سپس دیدگاه خود را ارائه می دهد. گاهی او با نظر یک یا چند شارح موافق است و گاهی همه را مردود شمرده و نظر نهایی را خود می دهد. نویسنده در نوشتار حاضر کوشیده است بر اساس متن تحفه سعدیه بویژه مقدمه آن، خواننده را از شیوه پژوهشگری های قطب الدین شیرازی و به ویژه پزشکی پژوهی اش آگاه سازد. وی در راستای این هدف، نخست چکیده ای سال شمارانه از زندگی قطب الدین شیرازی ارائه و شماری از ویژگی های رفتاری وی را بیان می دارد. در ادامه، چرایی گزینش کتاب قانون بوعلی سینا را توسط قطب الدین جهت شرح، مورد مداقه قرار می دهد. نگاهی به ویژگی های کتاب قانون بوعلی و شروح دیگر آن پس از تحفه سعدیه، از دیگر مباحث بحث شده است. در نهایت نویسنده، نوشتار را با ارائه دورنمایی از تحفه سعدیه به پایان می رساند | ||
کلیدواژهها | ||
تاریخ علم ایران؛ کتاب قانون؛ ابوعلی سینا؛ شرح کتاب قانون؛ پزشکی پژوهی؛ تحفه سعدیه؛ قطب الدین شیرازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Pole of Medicine in the History of Science of Islam and Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Razavi Burqe’ie | ||
چکیده [English] | ||
Qutb od-Din Shirāzi is one of the few Iranian scientists who has managed to get closer to Avicenna’s place in the integrity of the rational sciences and also combination of medical research and philosophy.Tuhfe-ie Sa’die, written in Arabic language, is a report of his reading the commentaries on Law along with his discussions with his contemporary masters and scientists, and his many contemplations. Writing Tuhfe-ie Sa’die, he first of all provides a short piece of the original text of the Law, and then follows to point out different views, especially those thathave lapse in interpreting the text. Finally he presents his own point of view. Sometimes he agrees with one or more commentators’ opinion, and sometimes he rejects all the other opinions and gives his final perspective. In the present paper, the author has tried to use Tuhfe-ie Sa’die text, its introduction in particular, in order to acquaint the reader with Qutb od-Din Shirāzi’s research method, especially his medical research. Regarding this, firstly, he is going to provide a short biography of Qutb od-Din Shirāzi in chronological order, and talks about some of his characteristics. Then, he is going to explore why Qutb od-Din chose Avicenna’s Law to explicate. The other issues which are going to be discussed here include the features of Avicenna’s Law, and the other commentaries on Law which were written after Tuhfe-ie Sa’die. In the last part, the author is going to present an outlook on Tuhfe-ie Sa’die. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The history of the Science of Iran, law, Avicenna, the commentary on Law, medical research, Tuhfe-ie Sa’die, Qutb od-Din Shirāzi | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 458 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 441 |