تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,995,144 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,706,741 |
سرمقاله | ||
پژوهش های قرآنی | ||
مقاله 1، دوره 9، 35-36، دی 1382، صفحه 4-11 اصل مقاله (211.01 K) | ||
نویسنده | ||
حسن حکیم باشی | ||
تاریخ دریافت: 20 آذر 1395، تاریخ پذیرش: 20 آذر 1395 | ||
چکیده | ||
حقوق بشر که همپاى پیدایش و تولد نخستین افراد انسان سابقه دارد، چالشها و مجادلات فکرى، عقیدتى و فلسفى گوناگونى را پشت سر نهاده و در سده شانزدهم میلادى با مطرح شدن حقوق طبیعى در اروپا رنگ نظریه به خود گرفت و در پوشش فلسفه سیاسى ظاهر شد. پس از چند قرن، در سال 1948 اعلامیه جهانى حقوق بشر تدوین شد. حقوق بشر، از آنجا که به روابط شهروندان و حکومت با یکدیگر مىپردازد مسألهاى اجتماعى - سیاسى است، اما با این همه نمىتوان از ابعاد فلسفى و ایدئولوژیک آن غافل بود. نویسنده در ادامه به مقایسه انسان معاصر - انسان مدرن - با انسان سنّتى پرداخته و معتقد است انسان امروز هر چه حقوقدانتر شده کمتر حقوقگزارتر شده، بلکه بیشتر به زیر پا نهادن و پایمال کردن حقوق روى آورده است. سپس، اندیشمندان مسلمان را از جهت موضعگیرى در برابر اعلامیه جهانى حقوق بشر به افراطى - موافق کامل - و تفریطى - مخالف کامل - تقسیم کرده است و اشکالات این منشور جهانى را برشمرده است. در پایان، با اتخاذ موضعى اعتدالى، بر ضرورت تفسیر و تحلیل امروزین اسلام تأکید مىکند و پرداختن به این مهم، یعنى استنباط و استخراج برنامه و نظام حقوقى قرآن را وظیفه اندیشمندان اسلامى برمىشمارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تاریخ حقوق؛ حقوق بشر؛ اعلامیه حقوق بشر؛ موافقین؛ مخالفین؛ نظام حقوقى قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Editorial | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Hakimbashi | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 516 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 737 |