تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,239 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,147 |
جریان اسلامیکردن رشته اقتصاد در دانشگاههای ایران | ||
نقد و نظر | ||
مقاله 9، دوره 5، شماره 18-17، دی 1377، صفحه 202-247 اصل مقاله (19.62 M) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
تاریخ دریافت: 06 بهمن 1395، تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر مطالب بسیاری در زمینه شکلگیری علم اقتصاد در دانشگاهها و نیز اقتصاد اسلامی دارد که جای تامل فراوان دارد. تفصیل مطلب از حوصله این اشاره خارج است; اما یادآوری دو نکته شاید ضروری باشد. 1. اصطلاح «اقتصاد اسلامی عامیانه» یا به تعبیری «اقتصاد اسلامی عامیگرا» وام گرفته از ادبیات اقتصادی مارکسیستی است. بر پایه تحلیل مارکس درباره مناسبات اقتصاد سرمایهداری و اقتصاد سیاسی شیوه تولید سرمایهداری، اقتصاددانان به دو دسته تقسیم میگردند: 1) اقتصاددانان بورژوا; 2) اقتصاددانان عامیگرا. گروهی از اقتصاددانان که در پی کشف قوانین و مناسبات اقتصاد سرمایهداری بودند و قصد توجیه هم نداشتند، اقتصاددانان بورژوا نام گرفتند; نظیر آدم اسمیت و دیوید ریکاردو. ولی دسته دوم اقتصاددانانی بودند که به جای کشف قوانین و مناسبات سرمایه داری، در پی توجیه اقتصاد سرمایهداری بودند و به جای تکیه بر عرصه تولید و توزیع نعمتهای مادی، به عرصه مصرف و چگونگی تشکیل قیمت در بازار پرداختند; و در واقع به جای تاکید بر کشف ریشههای ثروت و توزیع آن، که الزاما مساله تولید و توزیع هم مادی بود، به روانشناسی افراد توجه خاصی مینمودند. این اقتصاددانان چون به جای پرداختن به ذات مناسبات سرمایهداری و یا به تعبیر کانت، فنومن (جواهر)، به ظواهر پدیدههای اقتصادی و به تعبیر کانت، فنومن (اعراض محسوس)، توجه میدادند و در واقع، موضوع علم اقتصاد را عوض میکردند، دیگر به جنبههای اجتماعی نمیپرداختند. آنها به جای اقتصاد سیاسی، فقط از اقتصاد محض بحث میکردند. این جریان فکری از اواخر قرن نوزدهم با نهائیون (مارژینالیستها) آغاز میگردد و هم اکنون پایه نظری اقتصاد خرد در کشورهای مختلف و دانشگاههاست. در مثل، استانلی جونز میگفت: نباید به دنبال ریشهیابی تولید رفت; مساله مهم اقتصاد عبارت است از مصرف، و در مصرف هم مساله مهم عبارت است از ذهن مصرفکننده. او میگفتباید کلمه سیاسی را از جلو اقتصاد برداشت و فقط کلمه «اقتصاد» را به کار برد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
جریان اسلامیکردن رشته اقتصاد در دانشگاههای ایران | ||
چکیده [English] | ||
مقاله حاضر مطالب بسیاری در زمینه شکلگیری علم اقتصاد در دانشگاهها و نیز اقتصاد اسلامی دارد که جای تامل فراوان دارد. تفصیل مطلب از حوصله این اشاره خارج است; اما یادآوری دو نکته شاید ضروری باشد. 1. اصطلاح «اقتصاد اسلامی عامیانه» یا به تعبیری «اقتصاد اسلامی عامیگرا» وام گرفته از ادبیات اقتصادی مارکسیستی است. بر پایه تحلیل مارکس درباره مناسبات اقتصاد سرمایهداری و اقتصاد سیاسی شیوه تولید سرمایهداری، اقتصاددانان به دو دسته تقسیم میگردند: 1) اقتصاددانان بورژوا; 2) اقتصاددانان عامیگرا. گروهی از اقتصاددانان که در پی کشف قوانین و مناسبات اقتصاد سرمایهداری بودند و قصد توجیه هم نداشتند، اقتصاددانان بورژوا نام گرفتند; نظیر آدم اسمیت و دیوید ریکاردو. ولی دسته دوم اقتصاددانانی بودند که به جای کشف قوانین و مناسبات سرمایه داری، در پی توجیه اقتصاد سرمایهداری بودند و به جای تکیه بر عرصه تولید و توزیع نعمتهای مادی، به عرصه مصرف و چگونگی تشکیل قیمت در بازار پرداختند; و در واقع به جای تاکید بر کشف ریشههای ثروت و توزیع آن، که الزاما مساله تولید و توزیع هم مادی بود، به روانشناسی افراد توجه خاصی مینمودند. این اقتصاددانان چون به جای پرداختن به ذات مناسبات سرمایهداری و یا به تعبیر کانت، فنومن (جواهر)، به ظواهر پدیدههای اقتصادی و به تعبیر کانت، فنومن (اعراض محسوس)، توجه میدادند و در واقع، موضوع علم اقتصاد را عوض میکردند، دیگر به جنبههای اجتماعی نمیپرداختند. آنها به جای اقتصاد سیاسی، فقط از اقتصاد محض بحث میکردند. این جریان فکری از اواخر قرن نوزدهم با نهائیون (مارژینالیستها) آغاز میگردد و هم اکنون پایه نظری اقتصاد خرد در کشورهای مختلف و دانشگاههاست. در مثل، استانلی جونز میگفت: نباید به دنبال ریشهیابی تولید رفت; مساله مهم اقتصاد عبارت است از مصرف، و در مصرف هم مساله مهم عبارت است از ذهن مصرفکننده. او میگفتباید کلمه سیاسی را از جلو اقتصاد برداشت و فقط کلمه «اقتصاد» را به کار برد. | ||
مراجع | ||
1.نگاه کنید به روزنامه کیهان، 17 آوریل 1980 (29فروردین 1359) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 807 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 601 |