تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,252 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,163 |
اهمیت دینى پساتجددگرایى: یک جوابیه | ||
نقد و نظر | ||
مقاله 12، دوره 4، شماره 16-15، تیر 1377، صفحه 176-203 اصل مقاله (11.78 M) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
نویسنده | ||
هیوستون اسمیت ترجمه مصطفی ملکیان | ||
تاریخ دریافت: 06 بهمن 1395، تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
این جستار، با پذیرش سناباورى نسبتبه فراروایت (1) هازى لیوتار (2) بمنزله تعریف پساتجددگرایى و نیز پذیرش سسعه صدر نسبتبه دیگریز دریدا (3) بمنزله سهم ساختشکنى (4) در آن، سه نوع پساتجددگرایى را از هم تمیز مىدهد: حداقلى (فراروایتهاى باورکردنى نداریم)، اصلى (فراروایتها نظرا نایابند)، و جدلى (سعجب از شرشان خلاص شدیم!ز). آنگاه استدلال مىکند که گرایش دینى با هر سه این اعتقادات تحدى مىکند. (5) بر خلاف پساتجددگرایى جدلى، فراروایتها/ جهانبینىها لازمند. برخلاف پساتجددگرایى اصلى، فراروایتها/ جهانبینىهاى قابل اعتماد امکانپذیرند. و برخلاف پساتجددگرایى حداقلى، وجود هم دارند: در سنتهاى دینى دیرپا و بزرگ جهان. عزم مرا به ارائه این جستار شماره اخیر این نشریه (ایمان و فلسفه (6) ، سال دهم، شماره 4، اکتبر 1993) برانگیخت، که در باب ساهمیت دینى فلسفه معاصر بر اروپاز بود و از جنبه منفى این اهمیت غفلت ورزیده بود. این جستار در اصل سخنرانىاى بود، با عنوان سپساتجددگرایى و ادیان جهانز، که در نشست افتتاحیه «مؤسسه بینالمللى تفکر و تمدن اسلامى» در باب ساسلام و تحدى تجددز، در کوالالامپور، اوت 1994، ایراد شد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
اهمیت دینى پساتجددگرایى: یک جوابیه | ||
نویسندگان [English] | ||
Houston Smith | ||
چکیده [English] | ||
این جستار، با پذیرش سناباورى نسبتبه فراروایت (1) هازى لیوتار (2) بمنزله تعریف پساتجددگرایى و نیز پذیرش سسعه صدر نسبتبه دیگریز دریدا (3) بمنزله سهم ساختشکنى (4) در آن، سه نوع پساتجددگرایى را از هم تمیز مىدهد: حداقلى (فراروایتهاى باورکردنى نداریم)، اصلى (فراروایتها نظرا نایابند)، و جدلى (سعجب از شرشان خلاص شدیم!ز). آنگاه استدلال مىکند که گرایش دینى با هر سه این اعتقادات تحدى مىکند. (5) بر خلاف پساتجددگرایى جدلى، فراروایتها/ جهانبینىها لازمند. برخلاف پساتجددگرایى اصلى، فراروایتها/ جهانبینىهاى قابل اعتماد امکانپذیرند. و برخلاف پساتجددگرایى حداقلى، وجود هم دارند: در سنتهاى دینى دیرپا و بزرگ جهان. عزم مرا به ارائه این جستار شماره اخیر این نشریه (ایمان و فلسفه (6) ، سال دهم، شماره 4، اکتبر 1993) برانگیخت، که در باب ساهمیت دینى فلسفه معاصر بر اروپاز بود و از جنبه منفى این اهمیت غفلت ورزیده بود. این جستار در اصل سخنرانىاى بود، با عنوان سپساتجددگرایى و ادیان جهانز، که در نشست افتتاحیه «مؤسسه بینالمللى تفکر و تمدن اسلامى» در باب ساسلام و تحدى تجددز، در کوالالامپور، اوت 1994، ایراد شد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 864 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 591 |