| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,534 |
| تعداد مقالات | 35,975 |
| تعداد مشاهده مقاله | 15,797,481 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,247,277 |
اهمیت دینى پساتجددگرایى: یک جوابیه | ||
| نقد و نظر | ||
| مقاله 12، دوره 4، شماره 16-15، تیر 1377، صفحه 176-203 اصل مقاله (11.78 M) | ||
| نوع مقاله: تخصصی | ||
| نویسنده | ||
| هیوستون اسمیت ترجمه مصطفی ملکیان | ||
| تاریخ دریافت: 06 بهمن 1395، تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1395 | ||
| چکیده | ||
| این جستار، با پذیرش سناباورى نسبتبه فراروایت (1) هازى لیوتار (2) بمنزله تعریف پساتجددگرایى و نیز پذیرش سسعه صدر نسبتبه دیگریز دریدا (3) بمنزله سهم ساختشکنى (4) در آن، سه نوع پساتجددگرایى را از هم تمیز مىدهد: حداقلى (فراروایتهاى باورکردنى نداریم)، اصلى (فراروایتها نظرا نایابند)، و جدلى (سعجب از شرشان خلاص شدیم!ز). آنگاه استدلال مىکند که گرایش دینى با هر سه این اعتقادات تحدى مىکند. (5) بر خلاف پساتجددگرایى جدلى، فراروایتها/ جهانبینىها لازمند. برخلاف پساتجددگرایى اصلى، فراروایتها/ جهانبینىهاى قابل اعتماد امکانپذیرند. و برخلاف پساتجددگرایى حداقلى، وجود هم دارند: در سنتهاى دینى دیرپا و بزرگ جهان. عزم مرا به ارائه این جستار شماره اخیر این نشریه (ایمان و فلسفه (6) ، سال دهم، شماره 4، اکتبر 1993) برانگیخت، که در باب ساهمیت دینى فلسفه معاصر بر اروپاز بود و از جنبه منفى این اهمیت غفلت ورزیده بود. این جستار در اصل سخنرانىاى بود، با عنوان سپساتجددگرایى و ادیان جهانز، که در نشست افتتاحیه «مؤسسه بینالمللى تفکر و تمدن اسلامى» در باب ساسلام و تحدى تجددز، در کوالالامپور، اوت 1994، ایراد شد. | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| اهمیت دینى پساتجددگرایى: یک جوابیه | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Houston Smith | ||
| چکیده [English] | ||
| این جستار، با پذیرش سناباورى نسبتبه فراروایت (1) هازى لیوتار (2) بمنزله تعریف پساتجددگرایى و نیز پذیرش سسعه صدر نسبتبه دیگریز دریدا (3) بمنزله سهم ساختشکنى (4) در آن، سه نوع پساتجددگرایى را از هم تمیز مىدهد: حداقلى (فراروایتهاى باورکردنى نداریم)، اصلى (فراروایتها نظرا نایابند)، و جدلى (سعجب از شرشان خلاص شدیم!ز). آنگاه استدلال مىکند که گرایش دینى با هر سه این اعتقادات تحدى مىکند. (5) بر خلاف پساتجددگرایى جدلى، فراروایتها/ جهانبینىها لازمند. برخلاف پساتجددگرایى اصلى، فراروایتها/ جهانبینىهاى قابل اعتماد امکانپذیرند. و برخلاف پساتجددگرایى حداقلى، وجود هم دارند: در سنتهاى دینى دیرپا و بزرگ جهان. عزم مرا به ارائه این جستار شماره اخیر این نشریه (ایمان و فلسفه (6) ، سال دهم، شماره 4، اکتبر 1993) برانگیخت، که در باب ساهمیت دینى فلسفه معاصر بر اروپاز بود و از جنبه منفى این اهمیت غفلت ورزیده بود. این جستار در اصل سخنرانىاى بود، با عنوان سپساتجددگرایى و ادیان جهانز، که در نشست افتتاحیه «مؤسسه بینالمللى تفکر و تمدن اسلامى» در باب ساسلام و تحدى تجددز، در کوالالامپور، اوت 1994، ایراد شد. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 956 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,248 |
||