
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,437 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,560 |
فلسفه، جامعهشناسى و تاریخ علم؛ از تبعیت و تقلید تا تلائم و تعامل | ||
نقد و نظر | ||
مقاله 22، دوره 4، شماره 16-15، تیر 1377، صفحه 362-391 اصل مقاله (13.07 M) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
نویسنده | ||
سعید زیباکلام | ||
تاریخ دریافت: 06 بهمن 1395، تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
تبیین و تفهم دقیقا همان صحنه و میدانى است که تمام مناقشات و منازعات در آن و بر سر آن صورت مىگیرد. البته ارائه تبیین به خودى خود و فىنفسه مورد مناقشه نیست; زیرا جمیع فلاسفه علم، مورخان علم، و جامعهشناسان علم بر این نقطه عزیمت وحدت نظر دارند که پدیدار معرفت علمى را باید فهم و تبیین کرد. اختلاف رویکرد و دیدگاه بر سر نوع تبیینى است که براى هویت و منزلت معرفت علمى، براى فرآیندها و عوامل مؤثر در ظهور و مفهومسازى و صورتبندى دعاوى معرفت علمى، براى فرآیندهاى دخیل و موازین مؤثر در ارزیابى و در نتیجه، اخذ یا رفض چنین دعاوى معرفتى باید ارائه کرد. تبیین هویت و منزلت معرفت علمى براى تقریبا تمام مکاتب و رویکردهاى متعدد، به واسطه و در نتیجه تلقى خاص آنها از فرآیند و عوامل مؤثر در ظهور، صورتبندى، و ارزیابى معرفت علمى صورت مىگیرد. و به طور کلى، نوع تبیینى که از فرآیندها و عوامل مؤثر و دخیل ارائه مىکنیم تعیینکننده شکل و صورت رویکردهاى مختلف به فهم معرفت علمى است. یکى از مجارىاى که اختلاف دیدگاه بر سر تبیین، خود را در آنجا به خوبى آشکار کرده است مناقشه بر سر دوگانگى درونى (1) و بیرونى (2) در تاریخ علم است که در ذیل به شرح آن خواهیم پرداخت. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
فلسفه، جامعهشناسى و تاریخ علم؛ از تبعیت و تقلید تا تلائم و تعامل | ||
نویسندگان [English] | ||
Said Zibakalam | ||
چکیده [English] | ||
تبیین و تفهم دقیقا همان صحنه و میدانى است که تمام مناقشات و منازعات در آن و بر سر آن صورت مىگیرد. البته ارائه تبیین به خودى خود و فىنفسه مورد مناقشه نیست; زیرا جمیع فلاسفه علم، مورخان علم، و جامعهشناسان علم بر این نقطه عزیمت وحدت نظر دارند که پدیدار معرفت علمى را باید فهم و تبیین کرد. اختلاف رویکرد و دیدگاه بر سر نوع تبیینى است که براى هویت و منزلت معرفت علمى، براى فرآیندها و عوامل مؤثر در ظهور و مفهومسازى و صورتبندى دعاوى معرفت علمى، براى فرآیندهاى دخیل و موازین مؤثر در ارزیابى و در نتیجه، اخذ یا رفض چنین دعاوى معرفتى باید ارائه کرد. تبیین هویت و منزلت معرفت علمى براى تقریبا تمام مکاتب و رویکردهاى متعدد، به واسطه و در نتیجه تلقى خاص آنها از فرآیند و عوامل مؤثر در ظهور، صورتبندى، و ارزیابى معرفت علمى صورت مىگیرد. و به طور کلى، نوع تبیینى که از فرآیندها و عوامل مؤثر و دخیل ارائه مىکنیم تعیینکننده شکل و صورت رویکردهاى مختلف به فهم معرفت علمى است. یکى از مجارىاى که اختلاف دیدگاه بر سر تبیین، خود را در آنجا به خوبى آشکار کرده است مناقشه بر سر دوگانگى درونى (1) و بیرونى (2) در تاریخ علم است که در ذیل به شرح آن خواهیم پرداخت. | ||
مراجع | ||
1. INTERNAL
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 930 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 708 |