تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,402 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,348 |
تاملی در اقتراح فلسفۀ فقه | ||
نقد و نظر | ||
مقاله 18، دوره 4، شماره 14-13، دی 1376، صفحه 409-433 اصل مقاله (11.53 M) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
تاریخ دریافت: 07 بهمن 1395، تاریخ پذیرش: 07 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
مجله بسیار وزین و متین نقدونظر که به گمان ما در زمان کنونی، کمنظیر، بلکه بینظیر است، در هر شماره خود درباره یک موضوع علمی، سؤالاتی را مطرح میکند و برای چند تن میفرستد و پس از دریافت جواب، آنها را همراه با تعدادی مقاله که نوعا درباره همان موضوع استبه چاپ میرساند. ناگفته پیداست که روش یاد شده، جالب و سودمند است، ولی بسیار دیده میشود که پاسخدهندگان محترم رعایت قاعده «سؤال شما، پاسخ ما» را نمیکنند. زیرا گاهی قسمتی از سؤال را پاسخ میدهند و قسمت دیگرش را به امان خدا رها میکنند و گاهی به جای این که به سؤالی که از آنان شده پاسخ دهند به سیر و سیاحت در مقولات دیگر میپردازند; و ناهنجارتر این که بسیار دیده میشود که در موارد گوناگون، و بدون مناسبت، اصطلاحات خارجی را به زبان خارجی در کنار اصطلاح لازم ذکر میکنند و یا با ذکر الفاظ نامانوس بر پیچیدگی کلام خود میافزایند. انصاف این است که چنین روشی عادلانه نیست; زیرا بسیار پیش میآید که پیشینیان خود را مورد ملامت و سرزنش قرار میدهیم و گاهی از اسلوب علمیشان تعجب میکنیم که چرا مطالب علمی را که بدون شک به آسانی قابل درک و فهم نیستند، در قالب جملات پیچیده ادا کردهاند. آیا این اشکال به همه کسانی که تمام تلاششان چاشنی کردن سخنان خویش با واژههای غربی و خودساخته نامانوس است، وارد نیست؟ به نظر میرسد اگر برای ارشاد و راهنمایی دیگران و برای روشن شدن حقیقت مینویسیم، باید روشهایمان را تغییر بدهیم و تمام سعی و تلاشمان بر این باشد که مقصودمان را به طور ساده و همهکس فهم بیان داریم. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تاملی در اقتراح فلسفۀ فقه | ||
چکیده [English] | ||
مجله بسیار وزین و متین نقدونظر که به گمان ما در زمان کنونی، کمنظیر، بلکه بینظیر است، در هر شماره خود درباره یک موضوع علمی، سؤالاتی را مطرح میکند و برای چند تن میفرستد و پس از دریافت جواب، آنها را همراه با تعدادی مقاله که نوعا درباره همان موضوع استبه چاپ میرساند. ناگفته پیداست که روش یاد شده، جالب و سودمند است، ولی بسیار دیده میشود که پاسخدهندگان محترم رعایت قاعده «سؤال شما، پاسخ ما» را نمیکنند. زیرا گاهی قسمتی از سؤال را پاسخ میدهند و قسمت دیگرش را به امان خدا رها میکنند و گاهی به جای این که به سؤالی که از آنان شده پاسخ دهند به سیر و سیاحت در مقولات دیگر میپردازند; و ناهنجارتر این که بسیار دیده میشود که در موارد گوناگون، و بدون مناسبت، اصطلاحات خارجی را به زبان خارجی در کنار اصطلاح لازم ذکر میکنند و یا با ذکر الفاظ نامانوس بر پیچیدگی کلام خود میافزایند. انصاف این است که چنین روشی عادلانه نیست; زیرا بسیار پیش میآید که پیشینیان خود را مورد ملامت و سرزنش قرار میدهیم و گاهی از اسلوب علمیشان تعجب میکنیم که چرا مطالب علمی را که بدون شک به آسانی قابل درک و فهم نیستند، در قالب جملات پیچیده ادا کردهاند. آیا این اشکال به همه کسانی که تمام تلاششان چاشنی کردن سخنان خویش با واژههای غربی و خودساخته نامانوس است، وارد نیست؟ به نظر میرسد اگر برای ارشاد و راهنمایی دیگران و برای روشن شدن حقیقت مینویسیم، باید روشهایمان را تغییر بدهیم و تمام سعی و تلاشمان بر این باشد که مقصودمان را به طور ساده و همهکس فهم بیان داریم. | ||
مراجع | ||
1. نقدونظر، ش12، ص4. 2. همان، ص10. 3. همان، ص15. 4. همان، ص19. 5. همان، ص39 تا41. 6. همان، ص42. 7. همان، ص43. 8. همان، ص43 و44. 9. همان، ص44. 10. همان، ص46. 11. همان، ص47. 12. همان، ص47 و48. 13. همان، ص48. 14. سوره انعام، آیه19. 15. سوره سبا، آیه 28. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 310 |