تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,233 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,145 |
تاریخمندى؛ مفهوم پوشیده و مبهم | ||
نقد و نظر | ||
مقاله 11، دوره 3، شماره 12، مهر 1376، صفحه 328-327 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
نویسنده | ||
نصر حامد ابوزید ترجمه محمدتقی کرمی | ||
تاریخ دریافت: 09 بهمن 1395، تاریخ پذیرش: 09 بهمن 1395 | ||
چکیده | ||
[کتاب مقدس، کلید طبیعت نیستبلکه جزئى از آن است; بنابراین مىباید آن را طبق همان قواعدى که براى شناخت هر امر تجربى صادق است، پژوهش کرد. اسپینوزا] (1) اشاره مترجم «نصر حامد ابوزید، متفکر پرآوازه مصرى مىکوشد تا از رهگذر قرائت ژرف میراث ادبىکلامى، عناصر سازنده عقل اسلامى را بررسى کند. او معتقد است که اگر بتوان تمدن یونان را «خرد بنیاد» دانست، بنابراین مىتوان تمدن عربىاسلامى را نیز «متنبنیاد» انگاشت، از این رو کشف معناى متن [ نص] و بررسى سازوکارهاى آن به دغدغه اصلى ابوزید بدل مىشود. قرائتهاى انتقادى ابوزید جملگى پاى در سنت عمیق کلامىتفسیرى دارد و متاثر از رویکرد نقد ادبىکلامى در پژوهشهاى قرآنى است که چند دهه پیش از این، از سوى شیخ امین الخولی (1966-1895) پى افکنده شد و بعدها با تلاش شاگردانى چون محمد احمد خلفالله در کتاب «الفن القصصی فی القرآن الکریم» و شکری محمد عیاد در «من وصف القرآن الکریم، یومالدین و یوم الحساب»، رو به گسترش نهاد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تاریخمندى؛ مفهوم پوشیده و مبهم | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasr Hamed Abu Zayd | ||
چکیده [English] | ||
[کتاب مقدس، کلید طبیعت نیستبلکه جزئى از آن است; بنابراین مىباید آن را طبق همان قواعدى که براى شناخت هر امر تجربى صادق است، پژوهش کرد. اسپینوزا] (1) اشاره مترجم «نصر حامد ابوزید، متفکر پرآوازه مصرى مىکوشد تا از رهگذر قرائت ژرف میراث ادبىکلامى، عناصر سازنده عقل اسلامى را بررسى کند. او معتقد است که اگر بتوان تمدن یونان را «خرد بنیاد» دانست، بنابراین مىتوان تمدن عربىاسلامى را نیز «متنبنیاد» انگاشت، از این رو کشف معناى متن [ نص] و بررسى سازوکارهاى آن به دغدغه اصلى ابوزید بدل مىشود. قرائتهاى انتقادى ابوزید جملگى پاى در سنت عمیق کلامىتفسیرى دارد و متاثر از رویکرد نقد ادبىکلامى در پژوهشهاى قرآنى است که چند دهه پیش از این، از سوى شیخ امین الخولی (1966-1895) پى افکنده شد و بعدها با تلاش شاگردانى چون محمد احمد خلفالله در کتاب «الفن القصصی فی القرآن الکریم» و شکری محمد عیاد در «من وصف القرآن الکریم، یومالدین و یوم الحساب»، رو به گسترش نهاد. | ||
مراجع | ||
1. ارنست کاسیرر، فلسفه روشنگرى، به نقل از «رساله خداشناسىسیاسى»، تهران، نیلوفر، 1370، ص270. (افزوده مترجم) از این پس با علامت«م» نشان داده مىشود. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 929 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 673 |