تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,619 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,240 |
اسکولاستیک | ||
فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش | ||
مقاله 13، دوره 5، شمار 11 - بهار 91، فروردین 1391، صفحه 91-107 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: فلسفی کلامی | ||
تاریخ دریافت: 01 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1395 | ||
چکیده | ||
چکیـده اسکولاستیک، مدارسی بودند که از دل کلیسای مسیحی بیرون آمدند تا در راستای خواستههای آن گام بردارد. از آنجا که قرون وسطای غرب، دوران تسلط بیچون و چرای کلیساست؛ پس اداره امور مختلف نیز با کلیسا بود. راهاندازی این مدارس نیز با اهدافی مشخص برای کلیسا صورت گرفت. مدارس اسکولاستیک که به مکتب خاصی تبدیل شد، از آن جهت مهم است که به مرور در مسیری غیر از آنچه کلیسا انتظار داشت، قرار گرفت و در واقع، شاید بتوان گفت، در کنار دیگر عوامل (جنگهای صلیبی، برخورد با تمدن اسلام و غیره) به نوعی باعث روشنگری شد و در رنسانس مؤثر افتاد. در این مقاله، علل پیدایی و برخی ویژگیهای اسکولاستیک و نیز نام چند تن از اندیشمندان این مکتب و در نهایت، انحطاط فلسفه مدرسی (اسکولاستیک) مورد بررسی قرار خواهد گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: قرون وسطی؛ کلیسا؛ تفتیش عقاید؛ اسکولاستیک؛ فلسفه مدرسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
ss | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 451 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 543 |