| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,550 |
| تعداد مقالات | 36,120 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,141,002 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,321,408 |
مفهوم شناسی احباط از منظر قرآن | ||
| پژوهش های قرآنی | ||
| مقاله 15، دوره 8، 29-30، مرداد 1381، صفحه 314-329 اصل مقاله (281.66 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| هادی رستگار مقدم | ||
| تاریخ دریافت: 03 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 03 اسفند 1395 | ||
| چکیده | ||
| مقایسه نظرات متکلمان فرقههاى اسلامى در باب احباط با دیدگاه قرآن است. احباط در لغت به معناى باطل کردن، تباه ساختن و در اصطلاح، باطل شدن اعمال نیک با گناهان بزرگ و محو شدن پاداش اعمال پیشین با نتایج شوم گناهان پسین است. برخى از متکلمان معتزلى بر خلاف امامیه و گروهى از متکلمان اهل سنت، احباط را به صورت قاعدهاى کلى مىپذیرند. نویسنده پس از گزارشى از پیشینه تاریخى احباط به دیدگاه متکلمان شیعه و اهل سنّت اشاره کرده و دلایل موافقان احباط را گزارش کرده است. سپس زمینههاى احباط عمل، پیامدهاى احباط در دیدگاه معتزله، حقیقت ایمان و کفر و ملاک و معیار سنجش اعمال را به تفصیل مورد بحث قرار داده و در پایان از آیات قرآن نتیجه گرفته است که اگر انسان حسنهاى انجام دهد و یا سیئهاى مرتکب شود، نتیجه آن را خواهد دید. و اگر کبیره انجام دهد از ایمان خارج نمىشود. در منطق قرآن احباط مربوط به کسانى است که در برابر احکام الهى ایستادهاند و جحود و سرپیچى دارند، امّا احباط براى مؤمنان هرگز مطرح نیست. بنابراین احباط به آن معنى که معتزله اعتقاد دارند باطل است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| احباط؛ تکفیر؛ گناهان کبیره؛ عقاید معتزله؛ مؤمن؛ ایمان؛ ملاک سنجش اعمال؛ عمل انسان؛ پاداش و عقاب | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Conceptology of Cancellation from the View point of the Qur’an | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Hadi Rastgar Mugqaddam | ||
| چکیده [English] | ||
| This article deals with the issue of cancellation in theological and Qur’anic discussions. Some of the topics reviewed here are as follows: The historical background of the issue; the Shi’ite theologians’ outlooks about cancellation; transmitted and rational reasons for cancellation; backgrounds for the cancellation of actions from the viewpoint of the Qur’an; analysis of the cancellation theory; the reality of faith and infidelity; and the criteria for evaluating actions. In the end, the writer has concluded that cancellation as a general rule is not the case, rather it holds only in cases of infidelity. | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 813 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 900 |
||