تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,692 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,704,023 |
زن در نگاه قرآن و در فرهنگ زمان نزول (1) | ||
پژوهش های قرآنی | ||
مقاله 3، دوره 7، 25-26، مرداد 1380، صفحه 26-53 اصل مقاله (270.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد هادی معرفت؛ حسن حکیم باشی | ||
مترجم | ||
تاریخ دریافت: 08 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 08 اسفند 1395 | ||
چکیده | ||
نگاهى گذرا به جایگاه ارزشمند زن در قرآن و پاسخ به برخى از شبهات قرآنى در موضوع حقوق و وظایف زن است. نویسنده، نخست به منزلت زن در قرآن اشاره کرده و قوّامیّت مردان بر زنان را در قرآن بخاطر سرپرستى مرد بر خانواده مىداند که این سرپرستى به ویژگىهاى وجودى مرد و وظایفى که عرف زندگى زناشویى بر عهده او مىگذارد بازمىگردد. سپس به موضوع چرایى اینکه سهم مرد، دو برابر زن است، پرداخته و دلیل آن را وظایف سنگینتر و مسئولیت فراگیرتر مرد در فضایى که اسلام براى زندگى اجتماعى در سطح خُرد - خانواده - یا کلان ترسیم مىکند دانسته که در شرایط طبیعى سهم مرد از میراث را بیشتر مىسازد. در مورد علّتِ معادل بودن گواهى یک مرد با گواهى دو زن، فراموشى در زنان را به ویژه در جزئیّات دانسته و در مورد قضاوت زن معتقد است از آنجا که قضاوت از شئون ولایت کبراى امام المسلمین است و هر مسئولیتى که از جمله این شؤون باشد در قانون اسلام قابل واگذارى به زن نیست و او نمىتواند بار گران آن را بر دوش کشد. در ادامه به تنبیه بدنى زن پرداخته در توضیح آن آورده است منظور از »واضربوهنّ« زدن سخت دردآور نیست بلکه با توجه به آنچه در روایات آمده در واقع دست کشیدنى است با ظرافت ویژه؛ هر چند بهتر آن است که مردان از هرگونه زدن زنان خوددارى ورزند. نویسنده در مورد طلاق زنان توسط مردان با استناد به آیات متعدد و روایات اهل بیت)ع( ثابت کرده است که این مسأله عمومیّت ندارد و نه تنها با قاعده »لاضرر« آنجا که همسرى یا ادامه آن براى زن سخت و زیانآور باشد از میان برداشته مىشود بلکه در برخى موارد نیز اختیار طلاق با زن است. نیز حجاب زنان را مصونیّت از ابتذال و پاسداشت کرامت زن از درافتادن در مسیر انحطاط برشمرده است. سپس تعدد زوجات را حل مشکل یتیمان خردسال و دارایىهاى آنها، زنان جوان و بیوه بازمانده از جنگها و حل بحران بزرگترین مشکل اجتماعى اسلام دانسته است و بر مسأله عدالت بین همسران تأکید کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
حقوق زن در قرآن؛ حقوق زن در فرهنگ زمان نزول؛ فرهنگ جاهلیّت؛ ارث؛ قوّامیّت مرد؛ شهادت؛ قضاوت؛ زدن زن؛ طلاق/حجاب زن؛ تعدد زوجات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Woman from the Viewpoint of the Qur'an and the Culture of the Revelation Time (Part One) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ayatullah Muhammad Hadi Ma'refat؛ Hassan Hakimbashi | ||
چکیده [English] | ||
The writer, in this article, intends to compare the status of woman in the Qur'an and in the culture of the age of Jahiliyyah (Paganism) before the revelation of the Qur'an and tries to demonstrate that the Qur'an has repudiated the false belief's of Jahiliyyah about the woman, and has taken well-thought measures in fighting against them. Accordingly, first the status of woman in the Qur'an expounded, and then the Qur'an's viewpoint about the superiority of boys over girls is analyzed. Further on, the reason for the philosophy of man's double share of inheritence as compared to that of the woman is expressed, and the error that the above decree is a recommendation by God rather than a necessity is criticized. Then, in two chapters, the role and status of woman both in witnessing and in judgment from the viewpoint of the Qur'an is reviewed; and finally, corporal punishment of women is considered - like slavery - among customs on which Islam has made time - tabled arrangement in order to gradually abolish it. To this end, the holy Prophet (S.A.W.) has first interpreted the above punishment as non - presecutive and unpainful in ayah 34, surah of Nisa' and in later ayahs along with the recommendation from the Prophet (S.A.W.) and the infallible Imams (A.S.) on treating women, The issue of punishment of women has totaly been ruled out. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 964 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 647 |