تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,374 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,029 |
روش تفسیری امام خمینی | ||
پژوهش های قرآنی | ||
مقاله 12، دوره 5، 19-20، بهمن 1378، صفحه 290-323 اصل مقاله (243.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبدالسلام زین العابدین* ؛ موسی حسینی | ||
مترجم | ||
تاریخ دریافت: 10 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 10 اسفند 1395 | ||
چکیده | ||
نویسنده روش تفسیرى امام خمینى را داراى سه عنصر تدبّر عقلى، شهود عرفانى و نقلى - روایى مىداند. در بخش تدبّر عقلى حدیث "من فسّر القرآن برأیه" از دیدگاه امام تحلیل مىشود و به مناسبت آن مسأله وضع الفاظ براى معانى مورد بحث قرار مىگیرد. در بخش شهود عرفانى به شرح سه دلیل حجیت و اعتبار روش عرفانى در تفسیر مىپردازد و از امور زیر نام مىبرد: 1. قرآن، از لحاظ اصل و حقیقت، تجلیگاه بودن براى خداوند - که پیامدهاى متعددى مانند: کامل بودن قرآن و شریعت، جامعیت قرآن، دارا بودن ظهور و بطون، اختصاصى بودن فهم بطون به اوصیاء و توحید، هدف بنیادین قرآن را در پى دارد - ، و از لحاظ آیات رؤیت و شهود و از لحاظ آیات معارف الهى، 2. روایات و 3. رابطه تکاملى بین عرفان و برهان، که متضمن نقش برهان در جهت دادن به عرفان و ارزیابى عرفان و شکلبخشى به آن و نیز نقش عرفان در وضوح بخشى برهان و گسترش دادن افقهاى آن، است. در پایان، در بخش عنصر نقلى - روایى از روایات احکام و روایات معارف الهى و عقاید بحث مىکند و دیدگاه امام راجع به اخباریان را توضیح مىدهد، و به این نتیجه مىرسد که روایات تفسیرى از دیدگاه امام، بیشتر، بیان مصداق است. | ||
کلیدواژهها | ||
تدبّر عقلى؛ شهود عرفانى؛ حقیقت قرآن؛ کمال قرآن؛ جامعیت قرآن؛ فهم بطون؛ هدف قرآن؛ ارتباط عرفان و برهان و قرآن؛ روایات تفسیرى؛ اصول تفسیرى امام خمینى؛ ظاهر و باطن؛ تفسیر به رأى | ||
عنوان مقاله [English] | ||
exegetical method of imam khomeini | ||
نویسندگان [English] | ||
abdus-salam zaynal-abedin؛ Musa Hoseyni | ||
چکیده [English] | ||
the article, hereby, introduces elements of rational contemplation, mystical intuition, and traditional - narative as among the main elements of imam"s exegetical method. in rational contemplation, the writer indicates imam"s viewpoint on the hadith, "wh oever interprent the quran by his personal opinion...", as well as the diferences between interpretation by personal opinion and appropriate interpretation. in the second element, the mystical intuition, he regards the reasons for the validity of intuition method from the viewpoints of mystical exegetes, as follows: 1. the quran, including three bases of: reality and essence of the quran; verses of vision an d intuition; and verses of divine knowledge. 2. narrations which indicate the effect of mystical intuition and "vision through heart" on acquiring divine knowledge. 3. evolutionary relation between mysticism and demonstration (burhan) which is of a coord ination and not contradiction and separation kind as regarded by some. mysticism and demonstration interact one onother, and the functions of demonstration in mysticism are as follows: 1. demonstration, the way of mysticism, 2. demonstration, mysticism s cale, 3. demonstration, as formative of mysticism. similarly, the function of mysticism is summed up in these topics: 1. mysticism is perceiving demonstration, 2. the role of mysticism in expanding horizons of demostvation. also, in the last element of i mam"s exegetical method, narrations of ordinances and narrations of divine and ideological knowledge are taken into consideration. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 634 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 361 |