
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,264 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,546 |
درآمدی بر تبیین نقش بنیادین خانواده در وفاق اجتماعی با نگاهی قرآنی | ||
اسلام و مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 2 (پیاپی 14)، مهر 1395، صفحه 56-79 اصل مقاله (385.72 K) | ||
نوع مقاله: علمی ـ پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jiss.2016.22416 | ||
نویسنده | ||
فرج الله میرعرب | ||
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
تاریخ دریافت: 11 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 11 اسفند 1395 | ||
چکیده | ||
جامعه بشری، هر روز از پیوندهای انسانی و محبتآمیز دورتر میشود و به فشارهای قانونی و دوربینهای کنترلی نیازمندتر میگردد! این روند قابل ادامهدادن نیست. انسان باید بر اساس فطریات خود زندگی کند و بر اساس برنامه خلقت خود با دیگران ارتباط برقرار کند. نوشتار حاضر به شیوه اسنادی تحلیلی، در پی ارائه راهکاری قرآنی برای رفع این مسأله است. از نظر قرآن، تنها دیدن انسان، خطایی راهبردی از سوی انسان در تعامل با خود و نشان از فراموشکردن خود است. خداوند، او را زوج دیده و زوجین را از «نَفْس واحِده» آفریده و اهمیتدادن به «رابطه ارحامی» را لازم شمرده و روابط انسانی را در این قالب طراحی کرده است. با این نگاه، تشکیل خانواده آغاز راه برای یکیشدن و آموزش زیستن در اجتماع بشری و تمرین وفاق با دیگران است. ندیدن رابطه انسانها در قالب خانواده، نابودنکردن پیوندهای طبیعی و فطری انسان است و نیازمندشدن به جبر برای ایجاد وفاق است. با این نگاه، همبستگی اخلاقی و احساس وظیفه، بیش از خواست و نیاز جنسی در روابط زن و مرد اهمیت مییابد تا محیط مساعدی برای رشد جسمانی و اعتلای معنوی و اخلاقی فرزندانشان فراهم آید و آنان زندگی متوافق و همگرا را در جامعه خانواده تجربه کنند. وفاقی که در جامعه کوچک خانواده تجربه میشود، بهترین زمینه رسیدن به وفاق اجتماعی درونی است. در چنین جامعهای، سخنگفتن از بنیآدم اعضای یک پیکرند، معنا دارد و پیوندهای اجتماعی با برداشتهشدن اجبار قانونی، قابل تداوم است. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ خانواده؛ جامعه؛ وفاق خانواده؛ وفاق اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Introduction to Explanation of Fundamental Role of Family on Social Consensus | ||
نویسندگان [English] | ||
Farajollah Mirarab | ||
Assistant Professor, Islamic Sciences and Culture Academy | ||
چکیده [English] | ||
Increasingly, the human society is taking some distance from human and kind relationships and approaching legal forces and surveillance. It cannot continue this trend. Humankind must live by his innate qualities and has the relationship with others based on his creation plan. With an archival analytical method, this paper seeks to provide some Quranic solutions to that problem. In the view of Quran, seeing only the self is a strategic mistake by humankind interacting with the self and is a symptom of forgetting the self. God has considered humanity in pairs, created couples from a 'single person,' deemed caring of family relationship necessary and designed human relations in this framework. From this view, forming a family is the starting point to be united and is learning about living in human society and practice of agreement with others. Not regarding humans' relationships in the form of family is destroying natural and innate human relationships and leads to the necessity of coercion for achieving consensus. In this view, ethical integration and assuming obligation become more important than sexual passion and need in the woman and man relationships so that a favorable environment for physical development and spiritual and ethical promotion of children will exist and they will experience a consensual and convergent life in the family society. A consensus encountered in the small family community is the best context for internal social consensus. In that society, talking about "humans are organs of one body" makes sense, and with alleviating legal coercion, social relationships can be sustainable. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quran, family, society, family consensus, social consensus | ||
مراجع | ||
*قرآنکریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 803 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 403 |