| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,550 |
| تعداد مقالات | 36,120 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,112,745 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,317,654 |
دیدگاه های قرآنی معتزله | ||
| پژوهش های قرآنی | ||
| مقاله 11، دوره 1، شماره 3، آذر 1374، صفحه 243-266 اصل مقاله (188.36 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| حسین محمدی | ||
| تاریخ دریافت: 14 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 14 اسفند 1395 | ||
| چکیده | ||
| صحابه در تفسیر آیات از روایات پیامبر، اسباب نزول، لغات، عادات و سنتهاى عرب سود مىبرند و بیشترین توجه ایشان به تفسیر نقلى بود. تابعین افزون بر تفسیر نقلى از سخن صحابه نیز بهره مىگرفتند. در عصر تابعین اختلافات درباره قرآن، تفسیر و شیوههاى تفسیرى بالا گرفت. معتزلیان در تفسیر آیات از دو روش تفسیر قرآن به قرآن و تفسیر به مأثور سود مىبردند در تفسیر قرآن به قرآن از بینات براى تفسیر مجلات، از خاص جهت تفسیر عام، از مقید در فهم مطلق و... کمک مىگرفتند. و در تفسیر به مأثور از روایات پیامبر و تا حدى از روایات معصومین و سخنان صحابه و تابعین یارى مىگرفتند. در نظرگاه معتزله عقل ارزش بسیار والایى در فهم آیات دارد و دیگر دلایل نیز باید در پرتو عقل معنى و تفسیر گردد. معتزلیان که از نخستین نویسندگان تفسیر علمى بودند هر روایت تفسیرى و سخن صحابى را نخست با ملاکها و معیارهایى مورد سنجش قرار مىدادند و پس از سازگارى با معیارها، از آنها در تفسیر آیات سود مىبردند. تفاسیر ایشان پاسخى کوبنده به اشکالها و ایرادهاى کافران به قرآن و اسلام بود. مهمترین کاستىهاى تفسیر معتزله توجه و عنایت شدید و نامحدود و بىضابطه به عقل، کم توجهى به روایات اهل بیت و طرح مباحث و مسائل بىارتباط یا کم ارتباط با تفسیر بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تفاسیر؛ عقاید؛ تاریخ تفسیر؛ روشهاى تفسیرى؛ مکاتب تفاسیرى؛ عقلگرایى؛ مبانى فهم قرآن | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| 11 | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Hossain Mohammdi | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 660 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 457 |
||