| تعداد نشریات | 54 |
| تعداد شمارهها | 2,551 |
| تعداد مقالات | 36,130 |
| تعداد مشاهده مقاله | 16,175,261 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 7,333,189 |
تحلیل داستان آدم در قرآن (2) قصّه آدم و تحلیل های انسان شناختی | ||
| پژوهش های قرآنی | ||
| مقاله 5، دوره 4، 15-16، بهمن 1377، صفحه 96-125 اصل مقاله (230.68 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jqr.1999.22582 | ||
| نویسنده | ||
| سید ابراهیم سجادی | ||
| تاریخ دریافت: 19 اسفند 1395، تاریخ پذیرش: 19 اسفند 1395 | ||
| چکیده | ||
| گزارش دیدگاه قرآن درباره داستان آدم(ع) و حوا است. قرآن براى داستان آفرینش انسان با تمام عناوین زیر مجموعهاش هویت انسانشناسى قائل است و آن را به دور از هر گونه پیرایه نامعقول مطرح مىکند، امّا اگر روایات نامقبول ضمیمه تفاسیر شده است جزء اسرائیلیات است قصه قرآنى خلقت آدم و حوا با طرح خلافت آغاز مىشود که متعلق به انسان است و نه خصوص آدم، ملائکه از ترکیب انسان از ماده و روح به کشش زمینى و فساد افکنى او پىبردند و خداوند به درک فطرى انسان و دریافتهاى علمى و شهودى او اشاره کرد که شانس خلیفة اللهى او را تقویت مىکند. آدم و حوا هر دو از خاک آفریده شدهاند. فرشتگان پس ازآشنایى بالیاقت انسان به تواضع افتادند و آماده خدمت گذارى شدند ولى شیطان تصمیم به مخالفت گرفت و آمادگى خود را براى راهزنى اعلان کرد.پس از آفرینش، آدم و حوا در بهشت برین براى پارهاى از آموزشها استقرار یافتند. و با وسوسه شیطان خروج زود هنگام آنها محقق گردید. مخالفت آدم و حوا، مخالفت از هدایت ارشادى خدا بود که مشکلاتى را در پى آورد و نه مخالفت تکلیف شرعى. درعین حال آن دو توبه و استغفار کردند و ترفیع مقام یافتند. دو نوع هبوط در این داستان وجود دارد: معنوى و فیزیکى .داستان پر جاذبه نخستین انسان با پارهاى از روایات اسرائیلى همراه شده است به طورى که تصویرى توراتى بر آن سایه افکنده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آدم(ع) و حوا(ع (/ملائکه؛ شیطان شناسى؛ گناه نخستین؛ انسانشناسى قرآنى؛ نخستین انسان؛ بهشت؛ هبوط آدم (ع)؛ توبه آدم (ع)؛ اسرائیلیات | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| 5 | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Sayyed Ibrahim Sajjadi | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13,729 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,545 |
||