تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,355 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,303 |
روح تمدن اسلامى و دانش کلام جدید | ||
نقد و نظر | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 9، دی 1375، صفحه 140-146 اصل مقاله (160.57 K) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpt.1996.22823 | ||
نویسنده | ||
عبدالله عروی ترجمه محمدمهدی خلجی | ||
تاریخ دریافت: 10 اردیبهشت 1396، تاریخ پذیرش: 10 اردیبهشت 1396 | ||
چکیده | ||
ترجمه محمدمهدى خلج یپرسش از روح هر تمدنى از تمدنهاى انسانى با دشواریهاى معرفتى و روششناختى بسیار پیچیدهاى روبهروست. پیشتر در مقالهاى درباره روششناسى استاد فون گرونه بام، (1) این مساله را به پیششرطهاى ویژهاى پیوند دادهام که پارهاى از آنها را یاد مىکنم: نخست: مساله روح تمدن از چارچوب تاریخ واقعهنگار بیرون مىرود، زیرا تاریخنگار نه نیازى به طرح آن دارد و نه مىتواند آن را پاسخ دهد. دوم: این انسانشناسى است که به مفهوم روح تمدن نیاز دارد تا در مقام دانشى مستقل پدید آید. درستبه همین خاطر است که آن را به گونهاى مکانیستى از همان تمدنى که مورد پژوهش اوست، وام مىگیرد. بر این پایه، ایستار سنت، جامه «تقلید» مىپوشد و بىکمترین نقدى، سنتى را در پرتو سنتى دیگر، که کمتر از آن ذهنى ( subjective) و دلبخواهى نیست، تاویل مىکند. سوم: پرداختن به مساله روح تمدن، به ضرورت به تاسیس دانش کلام جدید مىانجامد. براى این که این دانش نوپدید در میان تمدنهاى دیگر مفهوم افتد ناگزیر باید به شرطهاى ویژهاى که پس از این شرح خواهم داد تن بسپارد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
روح تمدن اسلامى و دانش کلام جدید | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdollah Arave | ||
چکیده [English] | ||
ترجمه محمدمهدى خلج یپرسش از روح هر تمدنى از تمدنهاى انسانى با دشواریهاى معرفتى و روششناختى بسیار پیچیدهاى روبهروست. پیشتر در مقالهاى درباره روششناسى استاد فون گرونه بام، (1) این مساله را به پیششرطهاى ویژهاى پیوند دادهام که پارهاى از آنها را یاد مىکنم: نخست: مساله روح تمدن از چارچوب تاریخ واقعهنگار بیرون مىرود، زیرا تاریخنگار نه نیازى به طرح آن دارد و نه مىتواند آن را پاسخ دهد. دوم: این انسانشناسى است که به مفهوم روح تمدن نیاز دارد تا در مقام دانشى مستقل پدید آید. درستبه همین خاطر است که آن را به گونهاى مکانیستى از همان تمدنى که مورد پژوهش اوست، وام مىگیرد. بر این پایه، ایستار سنت، جامه «تقلید» مىپوشد و بىکمترین نقدى، سنتى را در پرتو سنتى دیگر، که کمتر از آن ذهنى ( subjective) و دلبخواهى نیست، تاویل مىکند. سوم: پرداختن به مساله روح تمدن، به ضرورت به تاسیس دانش کلام جدید مىانجامد. براى این که این دانش نوپدید در میان تمدنهاى دیگر مفهوم افتد ناگزیر باید به شرطهاى ویژهاى که پس از این شرح خواهم داد تن بسپارد. | ||
مراجع | ||
این مقاله، یکى از مقالات کتاب «فرهنگ ما در پرتو تاریخ» نوشته دکتر عبدالله عروى، اندیشمند نامبردار جهان عرب است. ویژگیهاى کتابشناختى این کتاب بدین قرار است: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,411 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 304 |