تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,419 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,368 |
تکامل مفهوم امامت در بعد سیاسى و اجتماعى | ||
نقد و نظر | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 8-7، تیر 1375، صفحه 16-37 اصل مقاله (206.5 K) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22081/jpt.1996.22835 | ||
نویسنده | ||
حسین مدرسی طباطبایی ترجمه حسین ایزدپناه | ||
تاریخ دریافت: 10 اردیبهشت 1396، تاریخ پذیرش: 10 اردیبهشت 1396 | ||
چکیده | ||
موضوع دوستى خاندان پیامبر(ص) پدیدهاى قدیم است و به روزگار خود آن حضرت باز مىگردد. در میان اصحاب و یاران آن حضرت، کسانى بودند که به خاندان او مهر مىورزیدند. بر اساس روایات تاریخى، پس از درگذشت پیامبر(ص) که موضوع جانشینى ایشان مورد اختلاف نظر قرار گرفت، همین گروه از صحابه بر اساس نص و دستور صریح آن حضرت، از حقانیتخاندان طهارت که نماینده و سرور آنان على بن ابىطالب بود سخن گفته و از آن امام بزرگوار به عنوان شایستهترین نامزد خلافت جانبدارى کردند; گرچه این نظریه و نظریه انصار که تقسیم خلافت را میان مهاجرین و انصار پیشنهاد مىکرد، مآلا طرفى نبست، و قریش، قبیله پر نفوذ که پیامبر نیز بدان وابسته بود، سر انجام توانستند یکى از معمرین و مقدمین خود را از یک سلسله دیگر، به عنوان «خلافت» بر مسند قدرت و ریاستبنشانند. امام على(ع) سر انجام در مقام استحقاقى خود قرار گرفت، اما پس از 25 سال، آن هم فقط براى مدتى کمتر از پنجسال. آن حضرت در سال چهلم هجرى به شهادت رسید. با شهادت او و عدم توفیق خلافت کوتاه مدت فرزندش امام حسن مجتبى(ع)، زعامت و قدرت سیاسى از خاندان پیامبر به دودمان اموى که سالهاى واپسین زندگى پیامبر، از سر سختترین دشمنان آن حضرت بودند منتقل شد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تکامل مفهوم امامت در بعد سیاسى و اجتماعى | ||
نویسندگان [English] | ||
Hosein Modarresi | ||
چکیده [English] | ||
موضوع دوستى خاندان پیامبر(ص) پدیدهاى قدیم است و به روزگار خود آن حضرت باز مىگردد. در میان اصحاب و یاران آن حضرت، کسانى بودند که به خاندان او مهر مىورزیدند. بر اساس روایات تاریخى، پس از درگذشت پیامبر(ص) که موضوع جانشینى ایشان مورد اختلاف نظر قرار گرفت، همین گروه از صحابه بر اساس نص و دستور صریح آن حضرت، از حقانیتخاندان طهارت که نماینده و سرور آنان على بن ابىطالب بود سخن گفته و از آن امام بزرگوار به عنوان شایستهترین نامزد خلافت جانبدارى کردند; گرچه این نظریه و نظریه انصار که تقسیم خلافت را میان مهاجرین و انصار پیشنهاد مىکرد، مآلا طرفى نبست، و قریش، قبیله پر نفوذ که پیامبر نیز بدان وابسته بود، سر انجام توانستند یکى از معمرین و مقدمین خود را از یک سلسله دیگر، به عنوان «خلافت» بر مسند قدرت و ریاستبنشانند. امام على(ع) سر انجام در مقام استحقاقى خود قرار گرفت، اما پس از 25 سال، آن هم فقط براى مدتى کمتر از پنجسال. آن حضرت در سال چهلم هجرى به شهادت رسید. با شهادت او و عدم توفیق خلافت کوتاه مدت فرزندش امام حسن مجتبى(ع)، زعامت و قدرت سیاسى از خاندان پیامبر به دودمان اموى که سالهاى واپسین زندگى پیامبر، از سر سختترین دشمنان آن حضرت بودند منتقل شد. | ||
مراجع | ||
1. درباره شکل تشیع در این دوره در مصادر اولیه اسلامى نگاه کنید به نامه هشام به عبدالملک به والى خود در کوفه در تاریخ طبرى (ج7، ص169) و رساله حسن به محمد بن حنفیه در باب ارجاء (ص24). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 815 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 784 |