2دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
تاریخ دریافت: 21 مهر 1394،
تاریخ پذیرش: 21 مهر 1394
چکیده
مسئله اصلی این نوشتار روش شناسی مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام است. هدف از انجام این پژوهش بررسی ریشههای بنیادین این مکتب دلالتهای معرفتی آن در مطالعات فرهنگی و سپس نقد آنها با بهرهگیری از ظرفیت حکمت اسلامی است. در این نوشتار، زمینههای وجودی و معرفتی، مبانی نظری و روشهای کاربردی این مکتب را بررسی کردهایم و به این نتیجه رسیدهایم که مکتب بیرمنگام متأثر از جنبشهای اجتماعی و جریانهای معرفتی نیمه دوم سده بیستم از جمله فرهنگگرایی، نئومارکسیسم، ساختارگرایی و پساساختارگرایی است. فروکاستن معرفت به ساحتهای فرهنگی ـ اجتماعی، ضعف استدلالهای مربوط به خود بنیادی فرهنگ، عدم توجه کافی به مسائل ساختاری ـ اجتماعی، عدم تلقی روشن از فرهنگ و فروکاستن آن به مثابه امری سیاسی و فقدان روش و قلمرو نظری مشخص از جمله انتقادات وارد بر این مکتب است.
Critical Appraisal of Birmingham School Methodology Through Islamic Philosophy Approach
نویسندگان [English]
Karim Khanmohammadi1؛ Hossein Hajmohammadi2
چکیده [English]
The present study first and foremost deals with the methodology of Birmingham School. The objective of the research is to study the basic roots of Birmingham School, to recognize its epistemological reasons in cultural studies, and then to critique them through taking advantages of the capacities of the Islamic philosophy. The present piece of writing studies the generating factors, epistemological grounds, theoretical implications, and practical methods of Birmingham School, coming to the conclusion that this school is the result and under the influence of social movements, and epistemological circumstances of the second half of the 20th century including culturalism, Neo-Marxism, structuralism, and posstructuralism. Birmingham School attracts some criticism such as the reduction of epistemology to sociocultural fields,
weakness of the reasoning related to subjectivity of culture, lack of adequate attention to the socio-structural problems, lack of accurate understanding of the culture, degrading culture to a political issue, and the lack of clear method and theoretical framework.
کلیدواژهها [English]
Methodology, Birmingham School, cultural studies
مراجع
کتابنامه
استوری، جان (1386)، مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمه: حسن پاینده، تهران: نشر آگه.
استریناتى، دومینیک (1380)، مقدمهاى بر نظریههاى فرهنگ عامه، ترجمه: ثریا پاکنظر، تهران: گام نو.
اسمیت فیلیپ (1381)، درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمه: حسن پویان، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
اندرو، ادگار و سجویک پیتر (1387)، مفاهیم بنیادی نظریه فرهنگی، ترجمه: مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: نشر آگه.
بارکر کریس (1387)، مطالعات فرهنگی نظریه و عملکرد، ترجمه: مهدی فرجی، تهران،: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.