تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,102 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,035 |
تبعیت احکام از مصالح و مفاسد | ||
فقه | ||
مقاله 3، دوره 19، شماره 74، دی 1391، صفحه 72-106 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسنعلی علی اکبریان | ||
تاریخ دریافت: 13 بهمن 1394، تاریخ پذیرش: 13 بهمن 1394 | ||
چکیده | ||
تبعیت احکام از مصالح و مفاسد، از مبانى کلامى پرسابقه فقه و اصول است. در این مقاله سعى شده خلطهایى که در نزاعهاى این مسأله باعث تشتت آرا شده، با تفکیک مباحث از یکدیگر، روشن و مرتفع شود. در فصل نخست، محل نزاع بیان شده است; در فصل دوم، نزاع اصلى بحث تبعیت که در حکم واقعى است با ادله تفصیلى ارائه مىگردد; و در فصل سوم، آراى مطرح در تبعیت حکم ظاهرى از مصالح به گونهاى بیان مىشود که اولاً نزدیکىِ آنها به یکدیگر روشن شود و ثانیاً تفاوت آن با تبعیت حکم واقعى از مصالح، آشکار گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
حکم واقعى؛ حکم ظاهرى؛ مصالح و مفاسد؛ تبعیت از مصالح در متعلق حکم؛ تبعیت از مصالح در جعل حکم | ||
اصل مقاله | ||
فصل اول: مراد و محل بحث در باب تبعیت 1. تفکیک میان حکم تکلیفى و حکم وضعى در مسأله تبعیت 2. تفکیک مقام ثبوت و اثبات در مسأله تبعیت 3. تفکیک حکم ظاهرى و واقعى در مسأله تبعیت فصل دوم: تبعیت احکام واقعى از مصالح 1. ادله اطراف نزاع 1 - 1. دلیل عقلى منکران تبعیت (افعال خدا معلل به غرض نیست) 1 - 3. ادله عقلى قائلان به تبعیت 1 - 4. ادله نقلى قائلان به تبعیت 1 - 5. جمعبندى ادله دو طرف 1 _ 6. یک نکته شایان توجه فصل سوم: تبعیت احکام ظاهرى از مصالح 1. معناى حکم ظاهرى 2. فرق اشاعره، معتزله و امامیه در طرح مسأله تبعیت احکام ظاهرى از مصالح 3. مجعول در حکم ظاهرى 3 - 1. آنچه جعل شده، وجوب تبعیت از اماره است. 4. تبیین تبعیت حکم ظاهرى از مصالح | ||
مراجع | ||
فهرست منابع 1. قرآن کریم. 2. ابن الغضائرى واسطى بغدادى، احمد بن الحسین: الرجال لابن الغضاورى )کتاب الضعفاء(، تحقیق: محمد رضا حسینى جلالى، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1422ه.ق. 2. ابن حزم اندلسى ظاهرى، على بن احمد: الاحکام فى أصول الاحکام، ج1 و4 و7 و8، اشراف: أحمد شاکر، نشر زکریا على یوسف، چاپخانه العاصمة، قاهرة. 3. ابن کثیر قرشى دمشقى، اسماعیل: تفسیر القران العظیم، ج1 و3، مقدمه: یوسف عبدالرحمن مرعشلى، دار المعرفة، بیروت، 1412ه.ق. 4. ابى السعود، محمد بن محمد العمادى: تفسیرأبى السعود )إرشاد العقل السلیم ألى مزایا القرآن الکریم(، جزء 8، دار احیاء التراث العربى، بیروت، چاپ دوم، 1411ه.ق. 5. اردبیلى )محقق(، احمد: مجمع الفائدة و البرهان فى شرح ارشاد الاذهان، ج1، تصحیح و تعلیق: مجتبى عراقى، على پناه اشتهاردى و حسین یزدى اصفهانى، مؤسسة النشر الاسلامى التابعة لجماعة المدرسین، قم، 1403ه.ق. 6. آملى، محمد تقى: المکاسب و البیع )تقریر ابحاث الأستاذ الأعظم آیة الله العظمى المیرزا محمد حسین النائینى(، ج1، مؤسسة النشر الاسلامى التابعة لجماعة المدرسین، قم، 1413ه.ق. 7. أنصارى )شیخ(، مرتضى: فرائد الاصول، ج1 و2 و4، تحقیق: لجنة تحقیق تراث الشیخ الأعظم، مجمع الفکر الإسلامى، المؤتمر العالمى بمناسبة الذکرى المئویة الثانیة لمیلاد الشیخ الأنصارى قدس سره، چاپخانه باقرى، قم، 1419ه.ق. 8. -: کتاب المکاسب، ج3 2 1 و 4 إعداد لجنة تحقیق تراث الشیخ الأعظم، کنگره جهانى بزرگداشت دویستمین سالگرد تولد شیخ انصارى، مجمع الفکر الإسلامى، قم، چاپ سوم، 1420ه.ق. 9. انصارى، محمد على: الموسوعة الفقهیة المیسرة، ج2، مجمع الفکر الإسلامى، چاپخانه مؤسسة الهادى، چاپ اول، 1418ه.ق. 10. بجنوردى، محمد حسن: القواعد الفقهیة، ج3 و7، تحقیق: مهدى مهریزى و محمد حسن درایتى، نشر الهادى، چاپخانه الهادى، چاپ اول، 1419 ه.ق. 11. بروجردى نجفى، محمد تقى: نهایة الافکار )تقریر بحث آیة الله ضیاءالدین عراقى(، ج2 1 و3، مؤسسة النشر الاسلامى التابعة لجماعة المدرسین، قم، 1405ه.ق. 12. بروجردى، مرتضى: کتاب الاجارة مستند العروة الوثقى )تقریر بحث آیة الله أبوالقاسم خوئى(، مدرسة دار العلم. 13. تبریزى غروى، على: الاجتهاد و التقلید التنقیح فى شرح العروة الوثقى )تقریر بحث آیة الله أبوالقاسم خوئى(، دار الهادى للمطبوعات، قم، چاپ سوم، 1410ه.ق. 14. -: کتاب الطهارة التنقیح فى شرح العروة الوثقى )تقریر بحث آیة الله أبوالقاسم خوئى(، ج1 و3، دار الهادى للمطبوعات، قم، چاپ سوم، 1410ه.ق. 15. جرجانى، شریف: شرح المواقف، تحقیق: على بن محمد جرجانى، چاپخانه السعادة، مصر، چاپ اول، 1325ه.ق. 16. جلبى شاه فنارى، حسن: حاشیة شرح المواقف از شریف جرجانى، تحقیق: على بن محمد جرجانى، چاپخانه السعادة، مصر، چاپ اول، 1325ه.ق. 17. حجتى بروجردى، بهاءالدین: الحاشیة على کفایة الاصول )تقریر بحث آیة الله حسین طباطبائى بروجردى(، ج1 و2، مؤسسة انصاریان، قم، چاپ اول، 1412ه.ق. 18. حرانى، حسن بن على بن حسین بن شعبة: تحف العقول عن آل الرسول صلى الله علیهم، تصحیح و تعلیق: على اکبر غفارى، مؤسسة النشر الاسلامى التابعه لجماعة المدرسین، قم، چاپ دوم، 1404ه.ق. 19. حسینى بهسودى، محمد سرور واعظ: مصباح الأصول )تقریر بحث آیة الله أبوالقاسم خوئى(، ج2، مکتبة الداورى، قم، چاپ پنجم، 1417ه.ق. 20. حسینى روحانى، محمد صادق: زبدة الاصول، ج1 و3، مدرسة الامام الصادق علیه السلام، چاپخانه قدس، چاپ اول، 1412ه.ق. 21. -: زبدة الاصول، ج2، مدرسة الامام الصادق علیه السلام، چاپخانه امیر، چاپ اول، 1412ه.ق. 22. -: فقه الصادق )ع(، ج15، مؤسسة دار الکتاب، چاپخانه امیر، قم، چاپ سوم، 1412ه.ق. 23. -: منهاج الفقاهة التعلیقة على مکاسب الشیخ الاعظم، ج4، چاپخانه علمیه، چاپ چهارم، 1418ه.ق. 24. حسینى میلانى، على: بلغة الطالب فى التعلیق على بیع المکاسب )تقریر بحث آیة الله محمد رضا موسوى گلپایگانى(، ج1، چاپخانه الخیام، قم، 1399 ه.ق. د 25. حفنى داود، حامد: نظرات فى الکتب الخالدة، تعلیق: مرتضى رضوى، دار المعلم للطباعة، قاهرة، چاپ اول، 1399ه.ق. 26. حقى، اسماعیل: تفسیر حقى )تفسیر روح البیان(، ج9، تحقیق احمد عبید و عنایه، دار احیاء التراث العربى، بیروت، چاپ اول، 1421ه.ق. 27. حکیم، عبدالصاحب: منتقى الاصول )تقریر بحث آیة الله محمد حسینى روحانى(، ج4 2 و6، چاپخانه الهادى، چاپ دوم، 1416ه.ق. 28. حکیم، محمد باقر: علوم القرآن، مجمع الفکر الاسلامى، چاپخانه مؤسسة الهادى، قم، چاپ سوم، 1417ه.ق. 29. حکیم، محمد تقى: الاصول العامة للفقه المقارن )مدخل الى دراسة الفقه المقارن(، مؤسسة آل البیت )علیهم السلام( للطباعة و النشر، چاپ دوم، 1979 م. 30. حکیم، محسن: حقائق الأصول، ج1، مکتبه بصیرتى، قم، چاپ پنجم، 1408ه.ق. 31. حلى)علامه(، حسن: رجال العلامة الحلى )خلاصة الأقوال فى معرفة الرجال(، تحقیق: محمد صادق بحرالعلوم، )منشورات الچاپخانه الحیدریة، نجف( مکتبة الرضى، قم، چاپ دوم، 1402ه.ق. 32. خراسانى )آخوند(، محمد کاظم: کفایة الاصول، تحقیق و نشر: مؤسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث. 33. -: درر الفوائد فى الحاشیة على الفرائد، تحقیق: محمد شمس الدین، مؤسسة الطبع و النشر التابعة لوزارة الثقافة و الإرشاد الإسلامى، چاپ اول، 1410ه.ق. 34. دیب البغا، مصطفى: أثر الأدلة المختلف فیها فى الفقه الإسلامى، دار العلوم الإنسانیة، دار القلم، دمشق، چاپ سوم، 1413ه.ق. 35. رازى، فخرالدین محمد: تفسیر رازى )التفسیر الکبیر(، ج10، دار احیاء التراث العربى، بیروت، چاپ اول، 1415ه.ق. 36. زحیلى، وهبة: أصول الفقه الإسلامى، ج2، دار الفکر، دمشق، چاپ دوم، 1416ه.ق. 37. سبحانى تبریزى، جعفر: تهذیب الاصول )تقریر بحث آیة الله روح الله الموسوى الخمینى(، ج3، انتشارات دار الفکر، قم، 1410ه.ق. 38. سید سابق: فقه السنة، ج 2، دار الکتاب العربى، بیروت، 39. سیوطى، جلالالدین: الدر المنثور فى التفسیر بالمأثور، به همراه قرآن کریم و تفسیر ابن عباس، ج5، دار المعرفة للطباعة و النشر، بیروت، چاپ اول، )چاپ اول در چاپخانه الفتح، جده، 1365 ه.ق. (. 40. شاطبى، ابواسحاق ابراهیم: الاعتصام، ج2، تحقیق: عبدالرزاق مهدى، دار الکتاب العربى، بیروت، چاپ اول، 1417ه.ق. 41. شریف مرتضى علم الهدى، على: رسائل الشریف المرتضى، ج1، تقدیم: أحمد حسینى، إعداد: مهدى رجائى، دار القرآن الکریم، قم، 1405ه.ق. 42. صدر، محمد باقر: دروس فى علم الاصول، ج1 )الحلقتین الاولى و الثانیة( و ج2 )الحلقة الثالثة(، دار الکتاب اللبنانى، مکتبة المدرسة، بیروت، چاپ دوم، 1406ه.ق. 43. -: دروس فى علم الاصول، ج3 )الحلقة الثالثة(، چاپ دوم، دار الکتاب اللبنانى، مکتبة المدرسة، بیروت، 1406ه.ق. 44. صدرالمتالهین شیرازى، محمد: الحکمة المتعالیة فى الاسفار الاربعة، ج2، دار احیاء التراث العربى، بیروت، چاپ سوم، 1981م. 45. صدوق )شیخ(، محمد بن على: عیون أخبار الرضا، ج1، تصحیح و تعلیق: حسین اعلمى، منشورات مؤسسة الاعلمى للمطبوعات، چاپ اول، 1404ه.ق. 46. ضیائیفر، سعید: جایگاه مبانى کلامى در اجتهاد، مؤسسه بوستان کتاب، پژوهشکده فقه و حقوق، چاپ اول، 1382 ه. ش. 47. حکیم، محسن: مستمسک العروة الوثقى، ج2، مکتبة آیة الله العظمى المرعشىالنجفى، قم، 1404ه. ق. 48. طباطبائى، محمد حسین: المیزان فى تفسیر القرآن، ج7 6 5 4 و14، جماعة المدرسین فى الحوزة العلمیة، قم. 49. حکیم، محسن: حقائق الأصول، ج1، مکتبة بصیرتى، قم، چاپ دوم. 50. طوسى )شیخ(، محمد بن حسن: اختیار معرفة الرجال، تصحیح و تعلیق: حسن مصطفوى، دانشگاه مشهد، دانشکده الهیات و معارف اسلامى مرکز تحقیقات و مطالعات )کنگره هزاره شیخ طوسى(، مشهد، 1348ه.ش. 51. -: الفهرست، تحقیق: جواد قیومى اصفهانى، مؤسسه نشر الفقاهة، چاپخانه مؤسسة النشر الاسلامى التابعة لجماعة المدرسین، چاپ اول، 1417ه.ق. 52. -: رجال الطوسى، تحقیق: جواد قیومى اصفهانى، مؤسسة النشر الاسلامى التابعة لجماعة المدرسین، قم، 1415ه.ق. 53. عابدى، احمد: مقاله »مصلحت در فقه«، مجله نقد و نظر، شماره 12، پاییز 1376ش. 54. عاملى، جعفر مرتضى: الصحیح من سیرة النبى الاعظم )ص(، ج4 و5، دار الهادى للطباعة و النشر و التوزیع، چاپ چهارم، 1415ه.ق. 55. عراقى، ضیاء الدین: مقالات الاصول، ج1، تحقیق: محسن عراقى و منذر حکیم، مجمع الفکر الاسلامى، قم، چاپ اول، 1414ه.ق. 56. -: مقالات الاصول، ج2، تحقیق: مجتبى محمودى و منذر حکیم، مجمع الفکر الإسلامى، قم، چاپ اول، 1420ه.ق. 57. عروسى حویزى، عبد على: تفسیر نور الثقلین، ج1 و3، تصحیح و تعلیق: هاشم رسولى محلاتى، مؤسسة اسماعیلیان للطباعة و النشر و التوزیع، قم، چاپ چهارم، 1412ه.ق. 58. علیدوست، ابوالقاسم: مقاله »تبعیت یا عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعى«، مجله فقه و حقوق، شماره 6، پاییز84. 59. -: مقاله »فقه و مقاصد شریعت«، مجله فقه اهل بیت، سال11، شماره 41. 60. -: فقه و مصلحت، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى، تهران، چاپ اول، 1388 ه. ش. 61. غزالى، أبوحامد محمد: المنخول من تعلیقات الاصول، تحقیق و تعلیق: محمد حسن هیتو، دار الفکر المعاصر، بیرت، دار الفکر، دمشق، چاپ سوم، 1419ه.ق. 62. فیاض، محمد إسحاق: محاضرات فى اصول الفقه )تقریر بحث آیة الله أبوالقاسم خوئى(، ج3 1 و4، مؤسسة النشر الاسلامى التابعة لجماعة المدرسین، قم، چاپ اول، 1419ه.ق. 63. قطیفى، منیر: الرافد فى علم الاصول )تقریر بحث آیة الله على حسینى سیستانى(، مکتب آیة الله العظمى السید السیستانى، چاپخانه مهر، قم، چاپ اول، 1414ه.ق. 64. کاظمى خراسانى، محمد على: فوائد الأصول )تقریر بحث آیة الله محمد حسین غروىنائینى (، ج4، تعلیق: آغا ضیاء الدین العراقى، تحقیق: رحمة الله رحمتى أراکى، مؤسسة النشر الاسلامى التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة، چاپ اول، 1409ه.ق. 65. -: فوائد الأصول )تقریر بحث آیة الله محمد حسین غروى نائینى(، ج3، مؤسسة النشر الاسلامى التابعة لجماعة المدرسین، 1406ه.ق. 66. -: فوائد الأصول )تقریر بحث آیة الله محمد حسین غروى نائینى(، ج1، مؤسسة النشر الاسلامى التابعة لجماعة المدرسین، 1404ه.ق. 67. کاظمى، محمد على: کتاب الصلاة )تقریر بحث آیة الله محمد حسین غروى نائینى(، ج1، تحقیق و نشر: مؤسسة النشر الاسلامى، قم، چاپ اول، 1411ه.ق. 68. کرکى )محقق ثانى(، على بن الحسین: رسائل المحقق الکرکى، ج3، تحقیق: محمد حسون، مؤسسة النشر الاسلامى التابعة لجماعة المدرسین، قم. 69. کلانترى، ابوالقاسم: مطارح الأنظار )تقریر بحث شیخ مرتضى انصارى(، مؤسسة آل البیت. 70. کلینى رازى، أبىجعفر محمد بن یعقوب: الفروع من الکافى، ج5 4 و7، تصحیح و مقابله و تعلیق: على أکبر غفارى، دار الکتب الاسلامیة، چاپخانه حیدرى، تهران، چاپ سوم، 1367 ه. ش. 71. -: الاصول من الکافى، ج2، تحقیق و تصحیح: على اکبر غفارى، دار الکتب الاسلامیة، چاپخانه حیدرى، تهران، چاپ چهارم، 1365 ش. 72. متقى هندى، على: کنز العمال فى سنن الاقوال و الافعال، ج4 و6، تفسیر: بکرى حیانى، تصحیح: صفوة سقا، موسسة الرسالة، 1409ه.ق. 73. مظفر، محمد رضا: اصول الفقه، ج1 و2، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامىحوزه علمیه، قم، چاپ چهارم، 1370 ه. ش. 74. مغربى، نعمان )قاضى(: دعائم الاسلام و ذکر الحلال و الحرام و القضایا و الاحکام عن اهل البیت رسول الله علیه و علیهم افضل السلام، ج2، تحقیق: آصف بن على أصغر فیضى، دار المعارف، مصر، چاپ دوم، 1385ه.ق. 75. منتظرى نجف آبادى، حسینعلى: نهایة الاصول )تقریر بحث آیة الله حسین طباطبائى بروجردى(، 1375ه.ق. 76. الموسوعة الفقهیة الکویتیة، ج5، وزارت الأوقاف و الشئون الإسلامیة، دار السلاسل، کویت، چاپ دوم. 77. موسوى خمینى )امام(، روح الله: کتاب البیع، ج2، مؤسسه مطبوعاتى اسماعیلیان، قم، چاپ چهارم، 1410ه.ق. 78. موسوى خوئى، أبوالقاسم: أجود التقریرات )تقریر بحث آیة الله محمد حسین غروى نائینى(، ج1 و2، مؤسسه مطبوعاتى دینى، چاپخانه أهل البیت علیهم السلام، قم، چاپ دوم، 1410ه.ق. 79. -: معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرواة، ج12 11 و17، چاپ پنجم، 1413ه.ق. 80. نجاشى اسدى کوفى، ابوالعباس احمد: فهرست أسماء مصنفى الشیعة )رجال النجاشى(، تحقیق: آیة الله موسى شبیرى زنجانى، مؤسسة النشر الاسلامى التابعة لجماعة المدرسین، قم، چاپ پنجم، 1416ه.ق. 81. نورى طبرسى، حسین: مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج16، تحقیق و نشر: مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث، چاپ دوم، 1408ه.ق. 82. واعظ حسینى بهسودى، محمد سرور: مصباح الاصول )تقریر بحث آیة الله أبوالقاسم خوئى(، ج2، مکتبة الداورى، قم، چاپ پنجم، 1417ه.ق. * عضو هیأت علمى پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى. 1. نوشتار حاضر، فصلى از پژوهش »درآمدى بر فلسفه احکام و راههاى استکشاف آن« است که، نویسنده در پژوهشکده فقه و حقوق در حال اجرا و اتمام آن است. 2. اگر محل نزاع در بحث تبعیت را اعم از حکم واقعى و ظاهرى بدانیم، این اسناد »فىالجمله« صحیح خواهد بود. 3. ر. ک: ابوالقاسم علیدوست: »تبعیت یا عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعى«، مجله فقه و حقوق، شماره 6، پاییز84، ص 9. 4. براى نمونه ر. ک: محمد سرور بهسودى: مصباح الأصول، ج 2، ص438. 5. ر. ک: شاطبى: الاعتصام، ج2، الباب الثامن، ص409373; وهبة الزحیلى: أصول الفقه الإسلامى، ج2، ص748735 و ص757752; و مصطفى دیب البغا: أثر الأدلة المختلف فیها، ص5328 و ص150122. 6. فقه شیعه از برخى موارد مصلحت در استظهار از ادله و مانند آن استفاده جزئى و غیرمستقل مىکند که انشاء الله در مقاله دیگرى بیان خواهد شد. 7. احمد عابدى: مقاله »مصلحت در فقه«، نقد و نظر، شماره 12، پاییز 1376. 8. ابن حزم: الإحکام فى أصول الأحکام، ج8، ص1131. 9. اسماعیل حقى: تفسیر حقى )تفسیر روح البیان(، ج9، ص209، ذیل تفسیر آیه 56 ذاریات. نیز ر. ک: فخر رازى: تفسیر رازى )التفسیر الکبیر(، ج10، ص191; و نیز شریف جرجانى: شرح المواقف، ج8، ص202. 10. فخر رازى: المحصول فى علم الاصول، ج5، ص133. 11. ابولقاسم علیدوست: همان، ص13. نیز ر. ک: ملاصدرا: الحکمة المتعالیة، ج2، ص263; و مصطفى خمینى: تحریرات فى الاصول، ج3، ص133. 12. ابنعاشور: التحریر و التنویر، ج1، ص221. البته نویسنده، عبارت یادشده را در تفسیر ابن عرفه نیافت. 13. همان. 14. ر. ک: مولى حسن جلبى شاه فنارى: حاشیه شرح المواقف شریف جرجانى، ج8، ص202. 15. ابنحزم، المحلى، ج 1، ص 4. 16. آمدى: الاحکام، ج 3، ص 132. در شیعه نیز ر. ک: محقق کرکى: رسائل الکرکى )اثنتا عشرة مسألة، مسأله12)، ج 3، ص157. 17. علامه طباطبایى: تفسیر المیزان، ج 7، ص 123; و ج 14، ص 269268; محقق کرکى: همان، ج 3، ص155. 18. براى نمونه: شیخ صدوق: علل الشرائع، ج1، ص251. 19. ابن حزم: همان، ص 1131. 20. أنبیاء/23. ر.ک: آمدى: الاحکام، ج 3، ص 290 و ر. ک: ابنحزم: المحلى، ج 1، ص 163; ج 7 ص 93; و ج 8 ص 70; همو: الاحکام، ج 1، ص 103; ج 4، ص 450; ج 7، ص 898; ج 8، ص 1131; ج 8، ص 1132; و ج 8، ص 1149. 21. شیخ صدوق: التوحید، ص 397، ح13; و نیز ر. ک: حویزى: تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 419، ح33. 22. اشاره به: نساء/ 160 و 161. 23. اشاره به: اعراف/ 163; و نیز بقره/ 65; نساء، 47 و 154; و نحل/123. 24. اشاره به: آل عمران/ 50. 25. اشاره به: بقره/ 124. 26. احمد عابدى: همان، ص173 و 174. البته نویسنده این امور را براى تأیید آورده است. )همان، ص173) 27. ابوالقاسم علیدوست: همان، ص24. 28. البته برخى از ادله منکران تبعیت، مانند عدم علت غایى در فعل و حکم خدا، شامل همه شرایع مىشود; ولى پاسخ آن گذشت. 29. براى نمونه ر. ک: محمد على کاظمى: فوائد الأصول، ج 3، ص 57. 30. همان. عبارت منقول از ملاصدرا نیز - به قرینه »طبایع الافعال«، بر تبعیت در متعلق دلالت دارد. 31. ابوالقاسم خوئى: أجود التقریرات، ج 2، ص 39 )ج3، ص71، از نشر مؤسسه صاحب الأمر عج(. 32. فیاض: محاضرات فى أصول الفقه، ج 4، ص 205. 33. سعید ضیائىفر: جایگاه مبانى کلامى در اجتهاد، ص35. 34. آمدى: همان، ص 22. 35. همان، ص 87، و ج 3، ص 180. 36. همان، ص132. 37. سعید رمضان بوطى: ضوابط المصلحة فى الشریعة الإسلامیة، ص82. 38. آمدى: همان، ص87. 39. کلینى: الکافى، ج 2، ص 74، و ج 5، ص83; قاضى نعمان مغربى: دعائم الاسلام، ج 2، ص14; ابن شعبة حرانى: تحف العقول، ص40; متقى هندى: کنز العمال، ج 4، ص24; ابن کثیر: تفسیر ابن کثیر، ج 3، ص80; جلالالدین سیوطى: الدر المنثور، ج 5، ص94. 40. در آدرسهاى یادشده براى روایت نمایان است. 41. ر. ک: محمد على کاظمى: همان; ابوالقاسم خوئى: همان، ص36. 42. بحث تدرج در بیان احکام در منابع شیعه و سنى مورد اتفاق است. براى مطالعه تفصیلى این موضوع ر. ک: علامه طباطبایى: تفسیر المیزان، ج4، ص 156; و ج 5، ص 172; محمد باقر حکیم: علوم القرآن، ص 28 و 244 و 368. در منابع زیر نیز به این مسأله پرداخته شده است: شریف مرتضى: رسائل المرتضى، ج 1، ص 404; محمد تقى حکیم: الأصول العامة للفقه المقارن، ص620; جعفر مرتضى: الصحیح من السیرة، ج 4، ص 256; غزالى: المنحول، ص 129; و حامد حفنى داود: نظرات فى الکتب الخالدة، ص 39. در منابع زیر به تدرج در بیان احکام در زبان امامان علیهم السلام اشاره شده است: محقق الأردبیلى: مجمع الفائدة، ج 1، ص10; و ابوالقاسم خوئى: کتاب الاجتهاد والتقلید، ص 161. 43. تدرج در احکام خاص در منابع زیر بیان شده است: محمد على أنصارى: الموسوعة الفقهیة المیسرة، ج 2، ص 48; سید سابق: فقه السنة، ج 2، ص 368; و ج 2، ص 404; علامه طباطبایى: تفسیر المیزان، ج 4، ص 306; و ج 6، ص 117; و جعفر مرتضى: الصحیح من السیرة، ج 5، ص 300. 44. از مصالح دیگر انفصال عام و مطلق از خاص و مقید را مىتوان امکان تمسک به عام و مطلق در موارد شک در خاص دانست. 45. بحث ارتفاى حکم به ارتفاى موضوع بدون نسخ، در منابع زیر طرح شده است: علامه طباطبایى: تفسیر المیزان، ج 7، ص329; و محمد رضا مظفر: أصول الفقه، ج 1، ص 152. 46. براى مطالعه اصل تدرج در شرایع ر. ک: علامه طباطبایى: تفسیر المیزان، ج 7، ص 329. 47. در این زمینه دو بیان متصور است: یکى این که موضوع حکم اولى، به عدم عروض حالات ثانوى مقید است; و در حالت ثانوى اصلاً حکم اولى وجود ندارد تا دو مصلحت با هم تعارض کنند; دوم این که موضوع حکم اولى، مطلق است; و در حالت ثانوى، حکم اولى و مصلحت آن )یا فقط مصلحت آن( باقى است، ولى مصلحت حکم ثانوى بر مصلحت حکم اولى غالب مىشود. در متن، بیان دوم انتخاب شده است; ولى این مطلب در احکام مختلف، متفاوت است و وابسته به دلالت ادله حکم اولى و ثانوى است. براى نمونه ر. ک: محسن حکیم: مستمسک العروة، ج2، ص442، شرط هفتم از شرایط وضو)أن لایکون مانع من استعمال الماء من مرض(. 48. ر. ک: عنوان «1 4. ادله نقلى قائلان به تبعیت«، روایت چهارم. 49. مجلسى: بحار الانوار، ج6، ص9493. 50. این نکته که میان امارات و اصول عملى فرق گذاشته شده، و در امارات، »حجیت« آن، و در اصول، خود آن، حکم ظاهرى نامیده شده، به دلیل نکته ظریفى است که شهید صدر در کتاب دروس فى علم الأصول، ج2، ص 17 بیان فرموده است. ولى از آن جا که تنقیح آن، به محل بحث ما ربط چندانى ندارد از توضیح آن صرف نظر مىکنیم. 51. ر. ک: محمد باقر صدر: دروس فى علم الأصول، ج2، ص 17. از دیدگاه شهید صدر اصول عملیه و حجیت امارات در فرض جهل به حکم واقعى، جعل شدهاند. البته تعریف یادشده، به فرض پذیرش حکم مماثل، شامل کاربرد سوم نیز مىشود. 52. بنا بر رأى مشهور، آن گونه که آخوند خراسانى در کفایة الأصول، ص405 نسبت داده است. 53. ر. ک: ابوالقاسم کلانترى: مطارح الأنظار، ص22. 54. البته برخى منشأ انتزاع حکم وضعىِ حجیت اماره در مبناى شیخ را »جعل تنزیل مؤداى اماره به منزله واقع« قرار دادهاند )محمد على کاظمى: فوائد الأصول، ج 3، ص 109). اما این نکته صحیح به نظر نمىرسد; زیرا تنزیل نیز از سنخ احکام وضعى است. گذشته از این که برخى از عبارات شیخ، ظاهر در جعل وجوب عمل به اماره و سلوک آن - که یک حکم تکلیفى است - مىباشد )شیخ مرتضى أنصارى: فرائد الأصول، ج 1، ص 112 و 345 و 437و 441 و 457 و 458 و 460 و 526; و ج4، ص 38). 55. احتمال سومى نیز در آن وجود دارد، که به دلیل امکان قرار دادن آن در عرض جعل حجیت، آن را با عنوان »جعل حکم مماثل« به طور مستقل بیان مىکنیم. همچنین دو احتمال غیر مهم دیگر نیز مطرح است که فقط به آنها اشاره مىشود: یکى وسطیت در اثبات )ابوالقاسم خویى: أجود التقریرات، ج2، ص87 و 86; و جعفر سبحانى: تهذیب الأصول، ج3، ص197); و دیگرى، جعل محرزیت )محمد صادق روحانى: زبدة الأصول، ج1، ص325). 56. آخوند خراسانى: کفایة الأصول، ص 405و 276 و 277. آخوند در حاشیه رسائل، مؤداى اماره را - از آن جهت که مؤداى اماره است - حکم حقیقى نمىداند; زیرا معتقد است ادله حجیت امارات ناظر به واقعاند نه به مؤداى اماره از آن جهت که مؤداى اماره است. )درر الفوائد فى حاشیة الفرائد، ص77). 57. ابوالقاسم خویى: أجود التقریرات، ج2، ص332. البته مرحوم نائینى این معنا را براى حجیت اصول محرزه نیز گفته است. گفتنى است در معناى حجیت امارات احتمالاتى بیان شده است: و نیز ر. ک: بهسودى: مصباح الأصول، ج2، ص239. 58. آخوند خراسانى: همان، ص405. 59. آخوند خراسانى: درر الفوائد، ص321. همچنین ر. ک: کفایة الأصول، ص392. البته او در هر دو کتاب یادشده، در جعل حکم مماثل، میان این که متیقن سابق حکم باشد یا موضوع، تفکیک کرده است; در اولى مماثل خود آن را، و در دومى مماثل حکم آن را مجعول دانسته است. 60. آخوند خراسانى: کفایة الأصول، ص 86. 61. ر. ک: محمد باقر الصدر: دروس فى علم الأصول، ج3، ص149. البته برخى، توسعه در دلیل شرطیت طهارت لباس در نماز را مستلزم جعل حکم مماثل ندانستهاند و اجزاء در محل بحث را بر دلالت دلیل اصل بر توسعه شرط نسبت به طهارت واقعى و ظاهرى مبتنى کردهاند، چه لسان دلیل اصل، جعل حکم مماثل باشد و چه نباشد، و فرقى میان اماره و اصل نیز در این زمینه ندیده است )آقا ضیاء العراقى: نهایة الافکار، ج1، ص246). 62. این احتمال از برخى تعابیر او برداشت مىشود. مثلاً در کفایة الأصول، ص 308. و نیز: محمد سرور بهسودى: مصباح الأصول، ج 2، ص438. 63. محمد على کاظمى: فوائد الأصول، ج3، ص58. 64. کفایة الأصول، ص392 و نیز ص 278. 65. ر. ک: عنوان «1و3. آنچه جعل شده، وجوب تبعیت از اماره است«. 66. ر. ک: عنوان «3و3. آنچه جعل شده احکام مؤداى اماره )حکم مماثل( است«. 67. آخوند خراسانى: کفایة الأصول، ص 277. ر. ک: عنوان «3و3. آنچه جعل شده احکام مؤداى اماره )حکم مماثل( است«. 68. محمد باقر صدر، دروس فى علم الأصول، ج 2، ص 20و 24. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,740 |