تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,995,149 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,706,742 |
قاعده «نفى سبیل» در آراى فقهى و مواضع سیاسى صاحب عروه | ||
فقه | ||
مقاله 6، دوره 19، شماره 73، مهر 1391، صفحه 148-194 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
جعفر زنگنه شهرکی | ||
دانشآموخته حوزه علمیه، و دانشجوى دکتراى تخصصى رشته فقه و حقوق خصوصى دانشگاه خوارزمى تهران. | ||
تاریخ دریافت: 13 بهمن 1394، تاریخ پذیرش: 13 بهمن 1394 | ||
چکیده | ||
قاعده نفى سبیل که اعتبار آن برگرفته از کتاب و سنت است، در ابواب مختلف فقه کاربرد دارد. این قاعده در آثار فقهى عالم بزرگ، سید محمد کاظم طباطبایى یزدى،)ره( به نحو چشمگیرى بازتاب یافته است. ایشان افزون بر استنباط احکام در فقه فردى، در مسائل فقه سیاسى - اجتماعى نیز از آن به شایستگى بهره جسته است. بر پایه کاربرد این قاعده در ساحت اندیشه فقه سیاسى و نیزآن دسته از مسائل فقه اقتصادى که بر وضعیت ارزشى جامعه اثرگذار است، وظایف مسلمانان را در برابر سلطهگرىهاى استعمار، روشن نموده است. اندیشههاى ایشان در زمینه فقه اقتصادى، در قالب چند نامه موجود است و محور آن، رونق تولید ملى و استفاده از کالاهاى داخلى است. زیرا وابستگىهاى اقتصادى مسلمانان به جهان کفر، زمینهساز سلطه و غلبه سیاسى کفار بر مسلمین است. | ||
کلیدواژهها | ||
قاعده نفى سبیل؛ رابطه اسلام و کفر؛ مصادیق قاعده نفى سبیل؛ سید محمد کاظم طباطبایى یزدى(ره) | ||
اصل مقاله | ||
مقدمه الف. آیات قرآن دیدگاه سید کاظم یزدى ب. احادیث ج. عقل و اجماع گفتار دوم: بازتاب قاعده نفى سبیل در آراى فقهى 1. عدم ولایت کافر بر فرزند صغیر و مجنون و سفیه 2. عدم ولایت پدر کافر در نکاح دختر باکره 3. عدم امکان تصدى منصب قضا توسط کافر 4. عدم جواز توکیل کافر علیه مسلمان 5. عدم جواز اجیر شدن مسلمان از کافر گفتار سوم: بازتاب قاعده نفى سبیل در اندیشه فقه سیاسى و اقتصادى الف. کاربرد قاعده نفى سبیل در فقه سیاسى 1. اعتراض به تجاوز روسها به ایران 2. فتواى تاریخى درباره اشغال لیبى و ایران 3. رهبرى جنبش مردم عراق علیه سلطه انگلیس در عراق نتیجهگیرى
| ||
مراجع | ||
منابع و مآخذ 1) قرآن کریم. 2) ابن منظور ابوالفضل جمال الدین، محمد بن مکرم: لسان العرب، 15 جلد، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر، بیروت، لبنان، سوم، 1414 ه ق. 3) ابوالحسنى، على)منذر(: تصویر یک اصلاح طلب/ سید محمد کاظم طباطبایى یزدى »صاحب عروه« پرچمدار عرصه جهاد و اجتهاد، مجله زمانه، سال دوم، آذر 1382، شماره 15. 4) -: مرورى بر اندیشه و سیره سیاسى آیت الله صاحب عروه، مجله تاریخ معاصر ایران، تابستان 1386، شماره 42. 5) -: »فراتر از روش آزمون و خطا« زمانه و کارنامه آیت الله العظمى آقا سید محمدکاظم طباطبایى یزدى، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، چاپ اول، 1389. 6) مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى: ملاذ الأخیار فى فهم تهذیب الأخبار، 16 جلد، انتشارات کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى)ره(، قم، ایران، اول، 1406 ه ق. 7) البخارى: صحیح البخارى، 19811401 م، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع. 8) موسوى خمینى)ره(، سید روح اللّه: کتاب البیع، 5 جلد، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى)ره(، تهران، ایران، اول، 1421 ه ق. 9) بجنوردى، سید حسن بن آقا بزرگ موسوى: القواعد الفقهیة، 7 جلد، نشر الهادى، قم، ایران، اول، 1419 ه ق. 10) طباطبایى حائرى، سید على بن محمد: ریاض المسائل)ط - الحدیثة(، 16 جلد، مؤسسة آل البیت)ع(، قم، ایران، اول، 1418 ه ق. 11) حسینى مراغى: العناوین الفقهیه، مؤسسة النشر الإسلامى التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة، قم، الأولى، 1417 ه ق. 12) طباطبایى حکیم، سید محسن: مستمسک العروة الوثقى، 14 جلد، مؤسسة دارالتفسیر، قم، ایران، اول، 1416 ه ق. 13) حلّى، ابن ادریس محمد بن منصور بن احمد: السرائر الحاوى لتحریر الفتاوى، 3 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ایران، دوم، 1410 ه ق. 14) حلّى، جمال الدین احمد بن محمد اسدى: المهذب البارع فى شرح المختصر النافع، 5 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ایران، اول، 1407 ه ق. 15) حلّى، علامه حسن بن یوسف بن مطهر اسدى: إرشاد الأذهان إلى أحکام الإیمان، 2 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ایران، اول، 1410 ه ق. 16) -: تذکرة الفقهاء)ط - الحدیثة(، 14 جلد، مؤسسة آل البیت)ع(، قم، ایران، اول، 1414 ه ق. 18) -: قواعد الأحکام فى معرفة الحلال و الحرام، 3 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ایران، اول، 1413 ه ق. 19) -: مختلف الشیعة فى أحکام الشریعة، 9 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ایران، دوم، 1413 ه ق. 20) حلّى، فخر المحققین محمد بن حسن بن یوسف: إیضاح الفوائد فى شرح مشکلات القواعد، 4 جلد، مؤسسه اسماعیلیان، قم، ایران، اول، 1387 ه ق. 21) حلّى، محقق، نجمالدین جعفر بن حسن: المختصر النافع فى فقه الإمامیة، 2 جلد، مؤسسة المطبوعات الدینیة، قم، ایران، ششم، 1418 ه ق. 22) -: شرائع الإسلام فى مسائل الحلال و الحرام، 4 جلد، مؤسسه اسماعیلیان، قم، ایران، دوم، 1408 ه ق. 23) حلّى، یحیى بن سعید: الجامع للشرائع، در یک جلد، مؤسسة سیدالشهداء العلمیة، قم، ایران، اول، 1405 ه ق. 24) انصارى دزفولى، مرتضى بن محمد امین: کتاب المکاسب)ط - الحدیثة(، 6 جلد، کنگره جهانى بزرگداشت شیخ اعظم انصارى، قم، ایران، اول، 1415 ه ق. 25) دوانى، على: مفاخر اسلام، ج 12، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامى، چهارم، 1379. 26) راغب الاصفهانى، ابىالقاسم الحسین بن محمد بن المفضل: المفردات فى غریب القرآن، دفتر نشر الکتاب، الطبعة الثانى، 1404ه ق. 27) رحمانى، محمد: نفى السبیل منهج فى الاستقلال و مقاومة الهیمنة، مجله فقه اهل البیت، ش 32. 28) شکورى، ابوالفضل: فقه سیاسى اسلام، نشر حُر، قم، 1361. 29) صرّامى، سیفاللّه: جایگاه قاعده »نفى سبیل« در سیاستهاى کلان نظام اسلامى، فصلنامه حکومت اسلامى، سال هشتم، شماره 30، زمستان 1382. 30) طباطبایى یزدى، سید محمد کاظم: العروة الوثقى، 2 جلد، مؤسسة الأعلمى للمطبوعات، بیروت، لبنان، دوم، 1409 ه ق. 31) -: سؤال و جواب،)به اهتمام سید مصطفى محقق داماد(، یک جلد، مرکز نشر العلوم الإسلامى، تهران، ایران، اول، 1415 ه ق. 32) -: حاشیة المکاسب، 2 جلد، مؤسسه اسماعیلیان، قم، ایران، دوم، 1421 ه ق. 33) -: تکملة العروة الوثقى، 2 جلد، کتابفروشى داورى، قم، ایران، اول، 1414 ه ق. 34) طریحى، فخر الدین: مجمع البحرین، 6 جلد، کتابفروشى مرتضوى، تهران، ایران، سوم، 1416 ه ق. 35) طوسى، ابوجعفر محمد بن حسن، المبسوط فى فقه الإمامیة، 8 جلد، المکتبة المرتضویة لإحیاء الآثار الجعفریة، تهران، ایران، سوم، 1387ه ق. 36) -: تهذیب الأحکام، 10 جلد، دار الکتب الإسلامیة، تهران، ایران، چهارم، 1407 ه ق. 37) -: المبسوط فى فقه الامامیة، تحقیق محمد باقر بهبودى، المکتبة المرتضویة، تهران، 1378. 38) حسینى عاملى، سید جواد بن محمد: مفتاح الکرامة فى شرح قواعد العلاّمة)ط - الحدیثة(، 23 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ایران، اول، 1419 ه ق. 39) عاملى، شهید اول، محمد بن مکى: الدروس الشرعیة فى فقه الإمامیة، 3 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ایران، دوم، 1417 ه ق. 40) -: غایة المراد فى شرح نکت الإرشاد، 4 جلد، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم، قم، ایران، اول، 1414 ه ق. 41) عاملى، شهید ثانى، زین الدین بن على: مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام، 15 جلد، مؤسسة المعارف الإسلامیة، قم، ایران، اول، 1413 ه ق. 42) عاملى کرکى، محقق ثانى على بن حسین: جامع المقاصد فى شرح القواعد، 13 جلد، مؤسسة آلالبیت)ع(، قم، ایران، دوم، 1414 ه ق. 43) عاملى، الشهید الثانى، زین الدین بن على: شرح اللمعة، قم، منشورات مکتبة الداورى، 19671387 م. 44) عمید زنجانى، عباسعلى: انقلاب اسلامى و ریشههاى آن، نشر کتاب سیاسى، اول، تهران، 1367. 45) -: قواعد فقه، ج 3)بخش حقوق عمومى(، سمت، اول 1368. 46) فاضل آبى، حسن بن ابى طالب یوسفى: کشف الرموز فى شرح مختصر النافع، 2 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ایران، سوم، 1417 ه ق. 47) قرشى، سید على اکبر: قاموس قرآن، 7 جلد، دارالکتب الإسلامیة، تهران، ایران، ششم، 1412 ه ق. 48) صدوق قمّى، محمّد بن على بن بابویه: من لایحضره الفقیه، 4 جلد، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ایران، دوم، 1413 ه ق. 49) کلینى، ابوجعفر محمد بن یعقوب: الکافى، 8 جلد، دار الکتب الإسلامیة، تهران، ایران، چهارم، 1407 ه ق. 50) مهریزى، مهدى: روابط اقتصادى مسلمانان با کافران، مجله فقه)کاوشى نو در فقه(، ش 8. 51) نامدار، مظفر: رهیافتى بر مبانى مکتبها و جنشهاى سیاسى شیعه، پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى، اول، تهران، 1376. 52) نجفى، محمد حسن: جواهر الکلام فى شرح شرائع الإسلام، 43 جلد، دار إحیاء التراث العربى، بیروت - لبنان، هفتم، 1404 ه ق. 53) -: جواهر الکلام، تحقیق و تعلیق الشیخ عباس القوچانى، تصحیح الشیخ محمد الآخوندى، تهران، دارالکتب الإسلامیة، الثالثة، 1362. 54) نجفى، موسى: اندیشه سیاسى و تاریخ نهضت حاج آقا نورالله اصفهانى، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، دوم، 1378. 55) نراقى، مولى احمد بن محمد مهدى: مستند الشیعة فى أحکام الشریعة، 19 جلد، مؤسسه آلالبیت)ع(، قم، ایران، اول، 1415 ه ق. 56) زبیدى واسطى، محب الدین: تاج العروس من جواهر القاموس، 20 جلد، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، لبنان، اول، 1414ه ق. پی نوشت ها: 1. نساء/ 141. 2. سید على اکبر قرشى: قاموس قرآن، ج2، ص 38. 3. لسان العرب، ج11، ص110: جَعَلَ الشىء َ یجْعَله جَعْلًا و مَجْعَلًا و اجْتَعَلَه: وَضَعه; تاج العروس من جواهر القاموس، ج14، ص 107: و جَعَلَ الشىء َ جَعْلًا وضَعَه. 4. سید حسن بجنوردى: القواعد الفقهیة، ج1، ص188. 5. امام خمینى)ره(: کتاب البیع، ج2، ص723. 6. عباسعلى عمید زنجانى: قواعد فقه، ج 3)بخش حقوق عمومى(، سمت، اول، ص27. 7. همان. 8. کلینى: الکافى)ط - الإسلامیة(، ج2، ص2524: سَأَلَ رَجُلُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ)ع( عَنِ الإِسْلامِ وَ الْإِیمَانِ مَا الْفَرْقُ بَینَهُمَا... فَقَالَ - الإِسْلَامُ هُوَ الظَّاهِرُ الَّذِى عَلَیهِ النَّاسُ شَهَادَةُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ وَ إِیتَاء الزَّ کَاةِ وَ... فَهَذَا الإِسْلامُ وَ قَالَ الإِیمَانُ مَعْرِفَة هَذَا الأَمْرِ مَعَ هَذَا فَإِنْ أَقَرَّ بِهَا وَ لَمْ یَعْرِفْ هَذَا الأَمْرَ کَانَ مُسْلِماً... . 9. شیخ انصارى: المکاسب، ج 3، ص590: »و المؤمن فى زمان نزول آیه« نفى سبیل »لم یرد به الّا المقر بالشهادتین... .« 10. محمد حسن نجفى: جواهر الکلام، ج 22، ص337. 11. عباسعلى عمید زنجانى: منبع پیشین. 12. ر. ک: فخر الدین طریحى: مجمع البحرین، ج5، ص392391; و راغب الاصفهانى: المفردات فى غریب القرآن، ، ص223. 13. تاج العروس من جواهر القاموس، ج14، ص325; قاموس قرآن: ج3، ص223; و لسان العرب، ج11، ص319. 14. بقره/ 108. 15. بقره/ 177. 16. قاموس قرآن، ج3، چاپ ششم، تهران، دارالکتب الإسلامیة، 1371، ص223. 17. نساء/ 90. 18 توبه/91. 19 شورى/41. 20 شورى/42. 21. ر. ک: عباسعلى عمید زنجانى: منبع پیشین ص2928. 22. ر. ک: سیفاللّه صرّامى: جایگاه قاعده »نفى سبیل« در سیاستهاى کلان نظام اسلامى، فصلنامه حکومت اسلامى، سال هشتم، شماره 30، زمستان 1382، ص99. 23. سید محمد حسین طباطبایى: المیزان فى تفسیر القرآن، ج5، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، چاپ پنجم، 1417 ق، ص116. 24. امام خمینى: منبع پیشین، ص724. 25. التبیان، ج3، ص364، و مجمع البیان، ج3: ص196. 26. امام الخمینى: منبع پیشین، ص721: »أمّا الآیة الکریمة... ففیها مع قطع النظر عن صدرها احتمالات... لکون« السبیل »بمعنى النصر، أو بمعنى الحجّة فى الدنیا، أو الآخرة، أو بمعنى السلطنة الاعتباریة، أو الخارجیة.« 27. البقرة/ 217 195 154 و 218. 28. نساء/ 115. 29. الأعراف/ 142. 30. امام الخمینى: منبع پیشین. 31. نمونههایى از آیات امداد الاهى: آل عمران/123: »وَ لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ بِبَدْرً وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةُ«; التوبة/25: »لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ فِى مَواطِنَ کَثِیرَةً«; و آل عمران/125: »یمْدِدْکُمْ رَبُّکُمْ بِخَمْسَةِ آلافً مِنَ الْمَلائِکَةِ مُسَوّمِینَ«. 32. فصلت/42. 33. امام الخمینى: منبع پیشین، ص723. 34. همان، ص722721. 35. همان، ص722. 36. محمد رحمانى: نفى السبیل منهج فى الاستقلال و مقاومة الهیمنة، مجله فقه اهلالبیت، شماره 32، ص176. 37. فصلت/42: »لَایأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَینِ یَدَیهِ وَ لَا مِنْ خَلْفِهِ.« 38. سوره توبه/25: »لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ فِى مَوَاطِنَ کَثِیرَةً وَ یوْمَ حُنَینً.« 39. نساء/59: »أَطِیعُواْ اللّهَ وَ أَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِى الأَمْرِ مِنکُمْ.« 40. امام خمینى: منبع پیشین، ص725: »... أنّ علّة نفى السبیل على المؤمنین... . یمکن أن یکون له وجه سیاسى، هو عطف نظر المسلمین إلى لزوم الخروج عن سلطة الکفّار بأیة وسیلة ممکنة; فإنّ تسلّطهم علیهم و على بلادهم لیس من اللّه تعالى; فإنّه لن یجعل للکافرین علیهم سبیلًا و سلطة، لئلّایقولوا:« إنّ ذلک التسلّط کان بتقدیر من اللّه و قضائه، و لا بدّ من التسلیم له و الرضا به »فإنّه تسلیم للذلّ و الظلم، و أبى اللّه تعالى ذلک; فإنّ العزّة للّه و لرسوله و للمؤمنین. و بهذه النکتة السیاسیة لنا أن نقول: إنّ نشر الکتاب العزیز مع ما له من المحاسن و المعانى العالیة و... الحقائق و المعارف التى تخلو منها سائر الکتب المتداولة کالتوراة و الأناجیل الموجودة بأیدیهم راجح بل لازم... .« 41. طبرى از ابن رکیع به اسنادش از حضرت على)ع( نقل نموده است: »قال رجل یا امیرالمؤمنین، أرایت قول الله »و لن یجعل الله للکافرین على المؤمنین سبیلاً«، هم یقاتلوننا و یقتلوه؟ قال له على)ع(:)ادنه ادنه( ثم قال)ع( فالله یحکم بینهم یوم القیامه)و لن یجعل الله للکافرین على مؤمنین سبیلاً( یوم القیامه.« ر. ک: سید حسن بجنوردى: القواعد الفقهیة، ج1، ص188. 42. منبع پیشین; و عباسعلى عمید زنجانى، منبع پیشین، ص3130. 43. سید محمد حسین طباطبایى: المیزان فى تفسیر القرآن، ج5، ص116. 44. آل عمران/139. 45. منافقون/8. 46. لفظ عزت و مشتقات آن بیش از 140 مورد در قرآن کریم تکرار شده است. این آیات به وضوح بر انحصار عزت به خدا و رسول)ص( و مؤمنان دلالت دارد. 47. شیخ طوسى: تهذیب، 6 179 حدیث 721. »انّ الله افوض الى المؤمن اموره کلها و لم یفوض الیه ان یکون ذلیلاً. اما تسمع قول الله تعالى یقول)و لله العزة... ( فالمؤمن یکون عزیزاً و لایکون ذلیلاً.« 48. نساء/139: الَّذینَ یتَّخِذُونَ الْکافِرینَ أَوْلِیأَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ أَیَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمیعاً. 49. ر. ک: عمید زنجانى: منبع پیشین، ص3130. 50. نساء/144. 51. ممتحنه/8. 52 مجادله/22. 53. سید محمد کاظم طباطبایى: تکملة العروة الوثقى، ج1، ص214. 54. ممتحنه/9: »إِنَّمَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فِى الدّینِ وَ أَخْرَجُوکُم مّن دِیارِکُمْ وَ ظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِکُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَ مَن یَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ.« فقط خدا شما را از دوستى با کسانى باز مىدارد که در ]کار[ دین با شما جنگ کرده و شما را از خانههایتان بیرون رانده و در بیرون راندنتان با یکدیگر همپشتى کردهاند و هر کس آنان را به دوستى گیرد، آنان همان ستمگرانند. 55. ر. ک: ناصر مکارم شیرازى و دیگران: تفسیر نمونه، ج 24، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ دوازدهم، 1373، ص3331. 56. شیخ صدوق: من لایحضره الفقیه، ج4، ص334، حدیث 778. 57. ر. ک: الحر العاملى: وسائل الشیعة، آل البیت، ج 26، ص14; المیرزا النورى: مستدرک الوسائل، ج 17، ص142; العلامة المجلسى: بحار الانوار، ج 39، ص47; الشیخ على النمازى الشاهرودى: مستدرک سفینة البحار، ج 5، ص111; بخارى: صحیح البخارى، ج 2، ص96; الدارقطنى: سنن الدارقطنى، ج 3، ص177; و غزالى: المستصفى من علم الاصول، ج 2، ص54. 58. شیخ الأنصارى: کتاب المکاسب، الحدیثة، ج3، ص582: »... النبوىّ المرسل فى کتب أصحابنا المنجبر بعملهم و استدلالهم به فى موارد متعدّدة، حتّى فى عدم جواز علوّ بناء الکافر على بناء المسلم، بل عدم جواز مساواته و هو قوله صلّى اللّه علیه و آله: »الإسلام یعلو و لایُعلى علیه.« 59. امام خمینى: کتاب البیع، ج2، ص726: »النبوى المشهور الإسلام یعلو و لایعلى علیه، فلا إشکال فى کونه معتمداً علیه; لکونه مشهوراً بین الفریقین على ما شهد به الإعلام، و الشیخ الصدوق)ره( نسبه إلى النبى)ص( جزماً، فهو من المراسیل المعتبرة.« 60. سید بجنوردى: القواعد الفقهیه، ج 1، ص189: »الخبر مشهور المعروف ذکره فى الفقیه عن النبى)ص( فعمده الکلام دلالته و الا فمن حدیث السند موثوق الصدور عن النبى)ص( لاشتهاره بین الفقهاء و عملهم به.« 61. حسینى المراغى: العناوین الفقهیة، مؤسسة النشر الإسلامى التابعة لجماعة المدرسین بقم المشرفة، لأولى، 1417، ج2، ص352: »الخبر المشهور فى ألسنة الفقهاء المتلقى بالقبول بحیث یغنى عن ملاحظة سند.« 62. امام خمینى: منبع پیشین، ص726. 63. ر. ک: عباسعلى عمید زنجانى: منبع پیشین، ص3231. 64. بجنوردى: منبع پیشین، ص191190. 65. مراغى: منبع پیشین. 66. شیخ الأنصارى: منبع پیشین، ج2، ص162. 67. شیخ طوسى: المبسوط، ج2، ص168167. 68. امام خمینى)ره( معتقدند که این حدیث یا بر اساس آنچه از ظاهرش استفاده مىشود، یک جمله اخباریه است که در این صورت یا خبر از علوّ اسلام بر سایر ادیان از ناحیه حجت و برهان دارد مثل آیه شریف »هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلّهِ«)توبه/33) که به معناى علو اسلام از لحاظ حجت و برهان است; و یا به معناى این است که به لحاظ عینى و خارج، اسلام بر سایر ادیان غالب مىشود، همان طور که در حدیث است که این امر در زمان ظهور قائم)ع( اتفاق مىافتد)البرهان فى تفسیر القرآن، 3 1/121 2; و بحارالأنوار، 4 53). در این دو معنا ارتباطى به موضوع عدم فروش مصحف به کفار نخواهد داشت. یا این حدیث حمل مىشود بر اراده انشائى جدى از جمله اخباریه که در این صورت مفاد حدیث چنین مىشود: »الإسلام یجب أن یعلو، و لا بدّ ألّایعلى علیه« أو »یحرم أن یعلى علیه«; که در این صورت این حدیث برانگیختن مسلمانان و تشویق آنها را به تلاش براى علو اسلام از نظر حجت و برهان و همچنین غلبه خارجى بر سایر ادیان اراده مىکند. در این صورت، انتشار و نقل کتب اسلامى و در رأس آنها قرآن، خود از وسایل علو و غلبه اسلام خواهد بود. لذا حضرت امام مىفرمایند، انصاف این است که دلیلى بر حرمت نقل قرآن و عدم تملک کافر نسبت به آن وجود ندارد و مقتضاى قاعده، صحت نقل قرآن به کافر و تملک قرآن از سوى کافر است. ر. ک: امام خمینى)ره(: کتاب البیع، ج2، ص727725. 69. امام الخمینى: منبع پیشین، ص124: »... فإنّ مالکیّة الکتاب و نحوه من کتب الأحادیث و... بالبیع و الشراء لیس سبیلًا على المؤمنین، لو لم نقل: بأنّ نشرها فى بلاد الکفّار، و بسط المعارف الإلهیّة و الأحکام و الشرائعالإسلامیة فى أصقاعهم، نحو سبیل للمؤمنین على الکافرین، و طریق لهم علیهم لنفوذ الأحکام و الحقائق الإسلامیّة فى قلوبهم... .« 70. سید محمد کاظم طباطبایى یزدى: حاشیة المکاسب، ج1، ص31. 71. همو: تکملة العروة الوثقى، ج2، ص5: »فى شرائط القاضى... البلوغ و العقل... الإسلام و الایمان للإجماع، ... . و قوله تعالى »لَنْ یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا« و الأخبار المتواترة المانعة من الرجوع إلى غیرالمؤمن فى رفع التنازع.« 72. ر. ک: سید حسن بجنوردى: القواعد الفقهیة، ج1، ص185; محمّد الرحمانى: قاعدة نفى السبیل منهج فى الاستقلال و مقاومة الهیمنة، مجلة فقه أهل البیت)ع(، ج32، ص167; آیت الله فاضل لنکرانى: القواعد الفقهیة، ص233; و سید محمد حسینى شیرازى: الفقه، القواعد الفقهیة، مؤسسه امام رضا)ع(، بیروت، اول، 1413 ه ق، ص61. 73. مراغى: العناوین، ج 2، ص351; و ابوالفضل شکورى: فقه سیاسى اسلام، نشر حُر، قم، 1361، ص393. 74. سید الیزدى: العروة الوثقى، ج2، ص864. 75. همان، ص869: »یشترط فى ولایة الأولیاء المذکورین البلوغ و العقل و الحریة و الإسلام إذا کان المولى علیه مسلماً... . و کذا لا ولایة للأب الکافر على ولده المسلم فتکون للجد إذا کان مسلماً و للحاکم إذا کان کافراً أیضا.« 76. ر. ک: محمدحسن نجفى: جواهر الکلام فى شرح شرائع الإسلام، دار إحیاء التراث العربى، بیروت، هفتم، 1404 ه ق، ج29، ص206. 77. التوبة/71. 78. مستمسک العروة الوثقى، ج14، ص483482. البته صاحب مستمسک، استدلال به این ادله را خالى از مناقشه نمىداند; چراکه آیه »وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاء بَعْضً« به شمار مىآورند را از موضوع بحث خارج دانسته است و به قرینه عمومیت موجود، ولایت را اعم از مورد صغیر و کبیر مىدانند و ظهور آیه را در ولایت طرفینى ثابت. علوّ در حدیث نبوى نیز مثل آیه شریف »لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلّهِ«)توبه/33) به معناى ظهور و غلبه است. آیه نفى سبیل را به قرینه سیاق ماقبل »فَاللّهُ یَحْکُمُ بَینَهُمْ یوْمَ الْقِیامَةِ« و وجود حرف استقبال در آن، ظاهر در جعل تکوینى در امور مربوط به آخرت مىداند نه جعل تشریعى که در این جا مورد استناد است. علاوه بر اینکه سبیل از امورى که در راستاى مصلحت فرزند و خدمت به اوست، منصرف است. بنابراین از این جهت، تأمل بیشترى را طلب مىکند. 79. جامع المقاصد فى شرح القواعد، ج12، ص107: لا خلاف عندنا فى أن الکافر لاتثبت ولایته على المسلم قال اللّه تعالى »وَ لَنْ یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا« و قال علیه السّلام »الإسلام یعلو و لایعلى علیه« فلو کان للکافر ولد مسلم صغیر أو مجنون ذکراً أو أنثى لم یکن له علیه ولایة; و یتصور إسلام الولد فى هذه الحالة بإسلام امه، أو جدّه على القول بأن الولد یتبع الجد فى الإسلام، و سیأتى تحقیقه إن شاء اللّه تعالى فى أحکام الکفر من موانع الإرث، و کذا یتصور إذا أسلم بعد بلوغه ثم جنّ، أو کانت أنثى على القول بثبوت الولایة على البکر البالغ. 80. سید الیزدى: منبع پیشین، ص864. 81. همان، ص869: »یشترط فى ولایة الأولیاء المذکورین البلوغ و العقل و الحریة و الإسلام إذا کان المولىعلیه مسلما... . و کذا لا ولایة للأب الکافر على ولده المسلم فتکون للجد إذا کان مسلماً و للحاکم إذا کان کافراً أیضا.« 82. جامع المقاصد فى شرح القواعد، ج12، ص107. 83. مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام، ج7، ص167166. 84. شیخ طوسى: المبسوط فى فقه الإمامیة، ج4، ص180. 85. مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام، ج7، ص166; و جواهر الکلام فى شرح شرائع الإسلام، ج29، ص207. 86. سید محمد کاظم طباطبایى یزدى، تکملة العروة الوثقى، ج2، ص3. 87. مراغى: منبع پیشین، ص350. 88. »... عَنْ أَبِى خَدِیجَةَ قَالَ قَالَ لِى أَبُو عَبْدِاللَّهِ)ع( إِیاکُمْ أَنْ یُحَاکِمَ بَعْضُکُمْ بَعْضاً إِلَى أَهْلِ الْجَوْرِ وَ لَکِنِ انْظُرُوا إِلَى رَجُلً مِنْکُمْ یعْلَمُ شَیئاً مِنْ قَضَایانَا فَاجْعَلُوهُ بَینَکُمْ فَإِنّى قَدْ جَعَلْتُهُ قَاضِیاً فَتَحَاکَمُوا إِلَیهِ.« شیخ کلینى: الکافى: الإسلامیة، ج7، ص412; شیخ طوسى: تهذیب الأحکام، ج6، ص219; و شیخ صدوق: من لایحضره الفقیه، ج3، ص2. 89. سید محمد کاظم طباطبایى یزدى: منبع پیشین، ص2. 90. همان، ص54. 91. سید جواد بن محمد حسینى عاملى: مفتاح الکرامة فى شرح قواعد العلامة)الحدیثة(، ج21، ص84: »و لایصحّ أن یتوکّل الذمّى على المسلم للذمّى و لا للمسلم« إجماعاً فیهما کما فى صریح التذکرة و التنقیح و جامع المقاصد و المفاتیح و ظاهر اللمعة و المهذّب البارع و المقتصر و المسالک.« 92. علامه حلى: قواعد الأحکام فى معرفة الحلال و الحرام، ج2، ص349. 93. همو: مختلف الشیعة فى أحکام الشریعة، ج6، ص22. 94. ابن ادریس حلى: السرائر الحاوى لتحریر الفتاوى، ج2، ص87. 95. شیخ طوسى: المبسوط فى فقه الإمامیة، ج2، ص392. 96. سیدمحمدکاظم یزدى: منبع پیشین، ج1، ص137. 97. همان، ص136. 98. همان، ص138. 99. همان، ص139. 100. مفتاح الکرامة فى شرح قواعد العلامة)الحدیثة(، ج21، ص8786: »و یکره أن یتوکّل المسلم للذمّى على المسلم کما فى المبسوط... کشف الرموز و التذکرة و التحریر و الإرشاد و التنقیح و إیضاح النافع و جامع المقاصد و المسالک و الروضة و مجمع البرهان و کذا المفاتیح و الکفایة. و فى جامع المقاصد و المسالک و الکفایة و المفاتیح أنّه المشهور و فى »التذکرة« الإجماع علیه.« 101. شیخ طوسى: المبسوط فى فقه الإمامیة، ج2، ص392. 102. علامه حلى: قواعد الأحکام فى معرفة الحلال و الحرام، ج2، ص349. 103. سید محمدکاظم یزدى: منبع پیشین، ص139. 104. در صورتى که فرد مسلمانى على رغم این مسأله، خادم یا اجیر کافر شده باشد و اجرتى دریافت کرده باشد، مرحوم سید مىگویند: »بله، اگر کافر، حربى باشد و در امان مسلمین نباشد، تملک اجرت بعد از اخذ از باب استنقاذ جایز است.« سید محمد کاظم طباطبایى یزدى: سؤال و جواب، سؤال 517، ص323. 105. همان: »خدمته للکافر مشکل، و کذا أخذ الأجرة، بل و کذا إجارته نفسه إذا کانت موجبة لشوکتهم، نعم، لو کان حربیا و لم یکن فى أمان المسلمین یجوز تملک الأجرة بعد ذلک من باب الاستنقاذ.« 106. همان، ص138، سؤال 236. 107. »کاپیتولاسیون« به معناى مصونیت قضایى اتباع یک کشور در کشور دیگر است. رژیم محمدرضا پهلوى در تاریخ 21 مهر 1343 لایحهاى را به دستور آمریکا به مجلس برد و تصویب کرد که بر اساس آن، اتباع آمریکایى در ایران از جمله مستشاران نظامى آمریکا مصونیت قضایى پیدا کرده بودند و بر اساس آن، برنامه قضاوت کنسولى و کاپیتولاسیون در ایران پیاده مىشد. تصویب این لایحه به معناى رسمیت یافتن استعمار آمریکا در ایران بود و تسلط کفار را بر مسلمین ایران تثبیت مىکرد. 108. ر. ک: ابوالفضل شکورى: منبع پیشین، ج 2، ص421. 109. در اواخر دوران موسوم به استبداد صغیر، مقارن با ماههاى آخر سلطنت محمدعلى شاه، روسها، به بهانه حفظ امنیت اتباع خود در تبریز، به آن شهر لشکر کشیدند و این امر، که با حمایت انگلیسىها همراه بود، آغاز اشغال رسمى نقاطى از شمال کشورمان بود که بعدها به گستره آن افزوده شد; و در دوران جنگ جهانى اول، تا اعماق خاک ایران)اصفهان و کرمانشاه( بسط یافت. این امر موجى از نگرانى و اعتراض در بین ایرانیان به وجود آورد که حوزههاى علمیه عراق)خصوصا حوزه مرکزى نجف( نیز از آن مستثنا نبود و بیشترین واکنش را نشان داد. صاحب عروه مانند آخوند خراسانى و دیگر مراجع بزرگ آن سامان، به اعتراض برخاست. ر. ک: على ابوالحسنى)منذر(: مرورى بر اندیشه و سیره سیاسى آیت الله صاحب عروه، مجله تاریخ معاصر ایران، تابستان 1386، شماره 42، ص151150; و همو: »فراتر از روش آزمون و خطا« زمانه و کارنامه آیت الله العظمى آقا سید محمد کاظم طباطبایى یزدى)ره(، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، چاپ اول، 1389، ص615613; به نقل از ترکمان: اسنادى درباره هجوم انگلیس و روس به ایران، صص181180. 110. ر. ک: على ابوالحسنى)منذر(: »فراتر از روش آزمون و خطا«، ص615; به نقل از تاریخ استقرار مشروطیت در ایران; برگرفته از اسناد محرمانه امور خارجه انگلستان. ترجمه حسن معاصر، تهران، ابنسینا، بىتا، دوره کامل یک جلدى، ص1149. 111. ر. ک: على دوانى: مفاخر اسلام، ج 12، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامى، چهارم، 1379، ص174173. 112. اصل این فتوا به عربى صادر گردید و در نشریه)مجلة العلم سال دوم شماره ششم ذیحجه 1329 ق( در نجف منتشر شد. همچینن ر. ک: على ابوالحسنى)منذر(: فراتر از روش آزمون و خطا، ص616. 113. ر. ک: مظفر نامدار: رهیافتى بر مبانى مکتبها و جنشهاى سیاسى شیعه، ص251246 114. عثمانىها در نیمه دوم قرن دهم هجرى(1762 میلادى( عراق را به امپراطورى خود ملحق کردند و این سلطه تا سال 1914 که در جریان جنگ جهانى اول، قدرت عثمانىها در هم شکست، ادامه داشت. به دلیل رفتار ظالمانه و وحشیانه حکومت عثمانى نسبت به شیعیان و علماى شیعه، این حکومت همواره با مقاومت قبایل شیعه و علما مواجه بود. ر. ک: عباسعلى عمید زنجانى: انقلاب اسلامى و ریشههاى آن، نشر کتاب سیاسى، اول، 1367، ص298290. 115. على ابوالحسنى)منذر(: منبع پیشین، 624617. 116. نمونههایى از تصویر این نامهها و دستنوشتهها در منبع قبلى در صفحات 625 و 626 وجود دارد. 117. تصویر متن اصلى دستنوشته این فتوا که به زبان عربى است، در منبع قبلى صفحه 629 به چاپ رسیده است. 118. در این باره ر. ک: موسى نجفى: حکم نافذ آقا نجفى، دفتر انتشارات اسلامى، 1371، ص9281; و موسى نجفى: اندیشه سیاسى و تاریخ نهضت حاج آقا نورالله اصفهانى، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، دوم، 1378، ص6731. 119. تصویر این دستخط در کتاب »فراتر از روش آزمون و خطا« زمانه و کارنامه آیتالله العظمى آقا سید محمد کاظم طباطبایى یزدى)ره( ص261 به چاپ رسیده است. 120. شرکت اسلامیه، شرکتى بود که در تاریخ ذىقعده 1316 ق)سالهاى پس از پیروزى نهضت تحریم تنباکو( به همت مرحوم آیتالله آقانجفى اصفهانى و جمعى دیگر از علما و تجار اصفهان به وجود آمد. شعبه اصلى این شرکت در اصفهان بود و شعبات فرعى آن در بلاد گوناگون ایران)و حتى خارج از ایران، همچون اروپا و روسیه و... ( قرار داشت. با تأسیس این شرکت و ایجاد شعبات آن در مناطق مختلف، علماى بزرگ و طراز اول آن زمان در ایران و عراق - همچون آیات عظام ملا محمدحسن مامقانى، شرابیانى، آخوند خراسانى، میرزاحسین نورى، میرزاحسین تهرانى و... - از آن حمایت کردند که یکى از آنان نیز مرحوم سید صاحب عروه بود. در مورد این شرکت و نامهها و دستخط علما در تأیید این شرکت ر. ک: موسى نجفى: اندیشه سیاسى و تاریخ نهضت حاج آقا نورالله اصفهانى، ص6731. 121. موسى نجفى: منبع پیشین، ص4645; و على ابولحسنى)منذر(: منبع پیشین، به نقل از روزنامه ثریا، سال دوم، شماره 13، رجب 1317ق. و همچنین ر. ک: على ابوالحسنى)منذر(: تصویر یک اصلاح طلب/ سید محمد کاظم طباطبایى یزدى »صاحب عروه« پرچمدار عرصه جهاد و اجتهاد، مجله زمانه، سال دوم، آذر 1382، شماره 15، ص16. 122. ر. ک: موسى نجفى: اندیشه سیاسى و تاریخ نهضت حاج آقا نورالله اصفهانى، ص6731. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,957 |