تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,013,046 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,716,534 |
نقش قصد لذت در حرمت نگاه | ||
فقه | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 62، دی 1388، صفحه 101-135 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد جواد دانیالی | ||
تاریخ دریافت: 18 بهمن 1394، تاریخ پذیرش: 18 بهمن 1394 | ||
چکیده | ||
اسلام بعضى از رفتارها مانند نگاه کردن به موى زن نامحرم را که اغلب هیجان جنسى در پى دارند به طور مطلق ممنوع دانسته و بین حصول لذت و عدم آن و قصد لذت و عدم آن تفاوتى نمى گذارد. رفتارهاى بسیار دیگرى نیز وجود دارد که گاه با تلذذ همراهند اما به صورت اولى حرام نشده اند. آیا صرف حصول میل جنسى باعث حرمت این اعمال مى گردد؟ دو مقوله قصد لذت و علم به حصول لذت در حرمت این اعمال چه تأثیرى دارند؟ بنابر آیات, روایات و اقوال علما به دست مى آید که رفتارهاى ایجادکننده لذت جنسى در صورت عدم قصد لذت حرمتى ندارد و تنها مکروهند ولى کارهایى را که به قصد لذت جنسى انجام مى شوند باید ترک کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
لذت جنسى؛ قصد تلذذ؛ علم به حصول لذت؛ حلیت؛ حرمت | ||
اصل مقاله | ||
مقدمه ییکم. قصد لذت; معیار حرمت ادله حرمت ادله حرمت مطلق بهره مندى هاى جنسى از غیر همسر یا کنیز ادله حرمت مختص به نگاه کردن ادله جواز تلذذ بدون قصد لذت ادله جواز لذت بدون قصد حاصل از غیر نگاه ادله جواز لذت بدون قصد حاصل از نگاه کردن | ||
مراجع | ||
کتابنامه 1. قرآن کریم. 2. ارشاد الطالب الى التعلیق على المکاسب, تبریزى, جواد, مؤسسه اسماعیلیان, قم, 1416. 3. جامع المسائل, بهجت, محمدتقى, قم, چاپ اول, بى نا, بى تا. 4. تحریر الوسیله, امام خمینى, دارالکتب العلمیه, انتشارات اسماعیلیان, قم, بى تا. 5. تذکره الفقهاء, علامه حلى, مکتبه الرضویه لإحیاء الآثار الجعفریه, بى تا. 6. التهذیب, شیخ طوسى, دارالکتب الاسلامیه, الطبعة الرابعة, 1365 ش. 7. ریاض المسائل, الطباطبائى, السید على, موسسه النشر الاسلامى, التابعة لجماعة المدرسین بقم, الطبعة الاولى, 1419 ق. 8. شرایع الاسلام, المحقق الحلى, مطبعة الاستقلال, طهران, الطبعة الثانیة, 9014 ق. 9. علل الشرایع, الشیخ الصدوق, المکتبة الحیدریة, 1286 هـ. 10. عیون اخبار الرضا(ع), الشیخ الصدوق, موسسه الاعلمى للمطبوعات, بیروت, الطبعه الاولى, 1404 ق. 11. قواعد الاحکام, علامه الحلى, موسسه النشر الاسلامى, قم, 1413 ق. 12. الکافى, الشیخ الکلینى, دارالکتب الاسلامیة, الطبعة الثانیة, 1286 هـ. 13. کتاب الصلاة, تقریر المحقق الداماد للآملى, موسسة النشر الاسلامى, قم, الطبعة الاولى, 1405 ق. 14. کتاب النکاح, الشیخ الانصارى, مطبعة الباقرى, قم, الطبعة الاولى, 1415 ق. 15. مسالک الافهام, شهید ثانى, مؤسسه المعارف الاسلامیه, 1416 ق. 16. مستدرک الوسائل, المحقق النورى الطبرسى, الحسین, مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث, الطبعة الثانیة, 1408 ق. 17. مستمسک العروة, الحکیم, السید محسن, مکتبة السید المرعشى, 1404 ق. 18. مستند الشیعة, النراقى, احمد, مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث, مشهد, الطبعة الاولى, 1419 ق. 19. المقنعه, الشیخ المفید, جامعه المدرسین, قم, 1410 ق. 20. مجلسى دوم, محمدباقر, ملاذ الاخیار فى فهم تهذیب الاخبار, کتابخانه آیت اللّه مرعشى نجفى, قم, 1406. 21. من لایحضره الفقیه, الشیخ الصدوق, جامعة المدرسین, الطبعة الثانیة, 1404 ق. 22. موسوعة الامام الخوئى, الخوئى, سیدابوالقاسم, بى نا, بى تا. 23. النهایة فى مجرد الفقه والفتوى, الشیخ الطوسى, دار الاندلس, بیروت, اوفست منشورات قدس, قم, بى تا. 24. وسائل الشیعه, العاملى, الشیخ الحر, مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث, قم, الطبعة الثانیة, 1414 ق. 1. شیخ مفید, المقنعه, ص 521. 2. شیخ طوسى, النهایه, ص 484. 3. محقق حلى, شرایع الاسلام, ج 2, ص 495. 4. شیخ مفید, المقنعه, ص 546. 5. شیخ طوسى, النهایه, ص 412. 6. علامه حلى, تذکرة الفقها, ج 2, ص 573. 7. همان. 8. شهید ثانى, مسالک الافهام, ج 7, ص 45. 9. امام خمینى, تحریر الوسیله, ج 2, ص 244. 10. بهجت, محمدتقى, جامع المسائل, ج 3, ص 415. 11. شیخ کلینى, کافى, ج 5, ص 542 و شیخ حر عاملى, وسائل الشیعه, ج 14, ص 231. 12. للشیخ الانصارى, کتاب النکاح, ص 53. 31. حکیم, سیدمحسن, متمسک العروة الوثقى, ج 14, ص 31. 41. محقق حلى, شرایع الاسلام, ج 2, ص 495. 51. علامه الحلى, قواعد الاحکام, ج 3, ص 6. 61. خوئى, سیدابوالقاسم, موسوعة الامام الخوئى, ج 12, ص 81: (فقد یلتذ الانسان من النظر الى وجه الولد الجمیل من دون ان یخطر بباله انبعاث هذه اللذة عن الشهوة والغریزة الجسمیه, وکذا غیر ولده من الامثله المتقدمه, فهذا التفکیک متحقق حتى فى النظر الى المرأة الجمیلة الاجنبیه کما هو ظاهر… ). 71. همان: (لکن مع ذلک کله فى النفس شىء والجزم به مشکل جدا ولامناص من الحتیاط الوجوبى فى المقام). 81. شیخ صدوق, من لایحضره الفقیه, ج 3, ص 300, حدیث 1436. 19 . شیخ کلینى, کافى, ج 5, ص 535. 02. نراقى, احمد, مستند الشیعه فى احکام الشریعة, ج 16, ص 63. 12. شیخ انصارى, کتاب النکاح, ص 55. 22. شیخ صدوق, عین اخبار الرضا(ع), ج 1, ص 104. 32. محقق داماد, کتاب الصلاة, ص 29. 42. ارشاد الطالب الى التعلیق على المکاسب, ج 1, ص 119. 52. حکیم, سیدمحسن, مستمسک العروة الوثقى, ج 14, ص 31. 26 . نک: شیخ کلینى, کافى, ج 5, ص 521 . 27. عاملى, شیخ حر, وسائل الشیعه, ج 20, ص 88, حدیث [25104]. 28. نراقى, احمد, مستند الشیعه, ج 16, ص 62. 29. سوره نبأ, آیات 31 تا 33. 30. مثل روایات کتاب وسائل الشیعه باب: (ان من ملک جاریة فوطئها او مسها او نظر الى عورتها ونحوها بشهوة حرمت على ابیه وابنه), ج 20, ص 417. 31. سوره قصص, آیه 23 تا 26. 32. در تفسیر على بن ابراهیم تعبیر به جاریتین کرده و در روایت دیگر دختران شعیب گفته شده. 33. پدر دو دختر حضرت شعیب معرفى شده در تفسیر على بن ابراهیم و روایات صفوان در من لایحضره الفقیه. 34. شیخ طوسى, التهذیب, ج 7, ص 253. 35. شیخ طوسى, تهذیب, ج 7, ص 236. 36. مجلسى, محمدباقر, ملاذ الخیار فى فهم تهذیب الاخبار, ج 11, ص 458. 37. طباطبایى, سیدعلى, ریاض المسائل, (طـ. ج), ج 10, ص 64, احکام النظر. 38. درباره نوفلى توثیق خاصى نرسیده اما علما به روایاتش عمل نموده و آنرا موثق مى دانند. 39. شیخ کلینى, الکافى, ج 5, ص 524. 40. شیخ صدوق, علل الشرایع, ج 2, ص 565. 41. این روایت با کمى اختلاف متن در کافى, من لایحضر و وسائل نیز آمده است. در کافى, ج 5, ص 524: عدة من اصحابنا عن احمد بن محمد بن عیسى عن ابن محبوب عن عبادین صهیب قال سمعت اباعبداللّه(ع) یقول لابأس بالنظر الى رؤوس اهل تهامة والاعراب واهل السواد والعلوج لانهم اذا نهوا لاینتهون قال والمجنونه والمغلوبه على عقلها [و] لا بأس بالنظر الى شعرها وجسدها مالم یتعمد ذلک درمن لا یحضر الفقیه, ج 3, ص 469روى الحسن بن محبوب عن عباد بن صهیب قال سمعت اباعبداللّه(ع) یقول: لا بأس بالنظر الى شعور نساء اهل تهامه والغراب واهل البوادى من اهل الذمه والعلوج لانهن اذا نهین لانتهین قال: والمجنونه المغلوبه لا بأس بالنظر الى شعرها وجسدها مالم یتعمد ذلک. در وسال الشیعه, ج 20, ص 206 بعد از ذکر روایت کافى نوشته: ورواه الصدوق باسناده عن ابن محبوب نحوه ورواه فى العلل عن محمد بن موسى المتوکل عبداللّه بن جعفر الحمیرى عن احمد بن محمد بن عیسى عن الحسن بن محبوب مثله الا انه اسقط لفظ المجنونه وذکر لفظ اهل الذمة بدل العلوج. 42. همان, ج 2, ص 36. 43. العلج: الکافر ویاقل للرجل القوى الضخیم من الکافر: علج (لسان العرب), ج 2, ص 326. 44. شیخ صدوق, من لایحضره الفقیه, ج 2, ص 362. 45. عاملى, شیخ حر, وسائل الشیعه, ج 20, ص 223. 46. همان, ج 20, ص 208. 47. همان, ج 20, ص 208. 48. شیخ کلینى, کافى, ج 5, ص 559. 49. همان, ج 5, ص 542. 50. عاملى, شیخ حر, وسایل الشیعه, ج 20, ص 198. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,637 |