تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,011,506 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,715,897 |
شئون پیامبر اسلام و نقش آن در اجتهاد | ||
فقه | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 54، دی 1386، صفحه 36-78 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سعید ضیاء فر | ||
تاریخ دریافت: 21 بهمن 1394، تاریخ پذیرش: 21 بهمن 1394 | ||
چکیده | ||
پیامبر گرامى اسلام شئون گوناگونى داشت که پاره اى از آنها دینى و برخاسته از وظیفه رسالت او و پاره اى دیگر عادى و غیر مرتبط با وظیفه رسالت او بود. نتیجه این تفکیک در اجتهاد این است که همه گفتارها, رفتارها و تقریرهاى پیامبر(ص), مستند استنباط حکم فقهى ـ که حکمى فرا زمانى و جهان شمول است ـ قرار نگیرد, بلکه تنها امورى در مقام اجتهاد قابل استناد است که برخاسته از وظیفه رسالت آن حضرت باشد. از این رو, فقیه در مقام استنباط به شئون متفاوت پیامبر توجه کرده و طبعاً روایات فقهى را از روایات غیر قابل استناد در فقه تفکیک مى کند و این, نقش و تأثیرى بس عظیم در فقه دارد. افزون بر این, توجه به پاره اى از شئون پیامبر(ص) نظیر حق تشریع آن حضرت به صورت خاص, و سنجش رابطه آن با تشریعات الهى, به نوعى مرتبه بندى میان این دو تقسیم تشریع انجامیده و نتایج فقهى خاصى را به همراه آورده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شئون پیامبر؛ اجتهاد؛ فقه؛ شأن تبلیغ؛ شأن تشریع؛ شأن تفریع | ||
اصل مقاله | ||
مقدمه بخش اول: شئون پیامبر در قرآن و کلمات دانشوران الف) شئون پیامبر(ص) در قرآن کریم ب) شئون پیامبر(ص) در کلمات دانشوران محور اول: شأن تشریع معناى تشریع: دلایل مثبتان و نافیان شأن تشریع: 2. دلایل مثبتان: محور دوم: شأن تفریع و تطبیق ادله دیدگاه محور سوم: شأن عادى معناى شأن عادى: ادله دیدگاه: بخش دوم: نقش شئون پیامبر در اجتهاد 1. تفکیک روایات فقهى از غیر فقهى نمونه ها: 2. شأن تفریع یا تطبیق 2. مرتبه بندى میان تشریعات الهى و تشریعات نبوى | ||
مراجع | ||
پی نوشت : 1. (ما أرسلنا من رسول إلاّ بلسان قومه لیبین لهم فیضل الله من یشاء و یهدى من یشاء و هو العزیز الحکیم) (سوره ابراهیم, آیه 4). 2 .(هو الذى بعث فى الأمیّین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و إن کانوا من قبل لفى ضلال مبین) (سوره جمعه, آیه 2). 3. (إنا معاشر الأنبیاء أمرنا أن نکلم الناس على قدر عقولهم) (الکافى, کلینى, ج8/ 268, ح 394). 4. نظیر نهى پیامبر از ذخیره کردن چیزى براى روز بعد (ر.ک: سنن النبى, سید محمد حسین طباطبایى/ 102 چاپ دهم, قم, انتشارات صلاة, 1385) و نظیر نهى پیامبر از خوردن سیر (ر.ک: بحارالانوار, ج 63/ 247 تهران, دارالکتب الاسلامیة, 1363) یا نهى آن حضرت از نوشیدن آب از طرف دسته ظرف, به دلیل اینکه محل جمع شدن چرک هاست (براى نمونه ر.ک: من لا یحضره الفقیه, ج4/ 2 تهران, دارالکتب الاسلامیة 1390ق). 5. نظیر آنچه برخى از اهل سنت نقل کرده اند که پیامبر از یک روشِ تلقیح درختان خرما نهى کرد و به تلقیح با روش دیگر دستور داد (براى نمونه ر.ک: صحیح مسلم, ج7/ 95 بیروت, دارالکتب العربى, 1407ق; مسند احمد, ج3/ 152 بیروت, دارصادر, [بى تا]). البته شیعه این قبیل روایات را قبول ندارد. براى نمونه ر.ک: معالم المدرستین, سید مرتضى عسکرى, ج1/ 41 چاپ دوم, مشهد, موسسة البعثة, 1406ق;اضواء على الصحیحین, محمد صادق نجمى/ 256.قم, موسسة المعارف الاسلامیة, 1419ق. 6. سوره کهف, آیه 110; سوره فصلت, آیه 6. 7. ( ما هذا إلاّ بشر مثلکم یأکل ممّا تأکلون منه و یشرب مما تشربون) (سوره مؤمنون, آیه 33). 8.(ما لهذا الرسول یأکل الطعام و یمشى فى الأسواق) (سوره فرقان, آیه 7). 9. سوره ابراهیم, آیه 11. 10.سوره جمعه, آیه 2. نیز ر.ک: آیه 129 سوره بقره. 11. سوره احزاب, آیه 21. 12. براى نمونه ر.ک: المیزان, ج16/ 288 ـ 289. 13. (فذکر إنما أنت مذکر) (سوره غاشیه, آیه 21). 14. ر.ک: بحارالانوار, ج16/ 278; کنز العمال, ج11/420, شماره 31969. بیروت, موسسة الرسالة, 1409ق. 15. (کان رسول الله کثیر الضراعة و الابتهال إلى الله تعالى, دائم السؤال من الله تعالى أن یزیّنه بمحاسن الآداب و مکارم الاخلاق, فکان یقول فى دعائه: (اللهم حسّن خلقى) و یقول: (اللهم جنبّنى منکرات الأخلاق) (سنن النبى(ص), سید محمد حسین طباطبایى/ 98; المحجة البیضاء, ج4/ 119 ـ 120 قم, دفتر انتشارات اسلامى [بى تا]). 16. سوره بقره, آیه 129. گاهى به این صورت بیان شده است: (و یعلّمکم ما لم تکونوا تعلمون) (بقره, آیه 151) وگاهى آمده است: (و ما على الرسول إلاّ البلاغ المبین) (سوره نور, آیه 54) و گاهى خطاب به پیامبر گفته شده است: (و انزل الله علیک الکتاب و الحکمة و علّمک ما لم تکن تعلم) (سوره نساء , آیه 113). 17. (یتلوا علیهم آیاته) (سوره جمعه, آیه 2); (یتلوا علیهم آیاتک)(سوره بقره, آیه 129). 18. روایاتى که به (حدیث قدسى) معروف است, در واقع برخاسته از این شأن است.امام سجاد(ع) در دعاى ختم القرآن دعاى 42 صحیفه سجادیه مى فرماید: (اللهم إنک أنزلته على نبیک محمد صلى الله علیه و آله مجملاً و ألهمته علم عجائبه مکملا و ورثتنا علمه مفسّرا و فضلتنا على من جهل علمه و قویتنا علیه لتعرفنا فوق من لم یطق حمله) (اقبال الاعمال ,سید بن طاووس, ج1/ 451; قم, مکتب الاعلام الاسلامى, 1414ق.مکاتیب الرسول, على احمدى میانجى, ج1/ 494 قم, دارالحدیث, 1419ق. اهل سنت هم این دعا را نقل کرده اند (براى نمونه ر.ک: ینابیع المودة, سلیمان قندوزى, ج3/ 418 , بى جا, دارالاسوة 1410ق). از پیامبر نقل شده است که فرمود: (ألا و إنى أوتیت الکتاب و مثله معه); المعجم الکبیر, سلیمان طبرانى, ج2/ 283; قاهره, مکتبه ابن تیمیة, بى تا, الجامع لأحکام القرآن, محمد انصارى قرطبى, ج1/ 37; بیروت, دارالحیاء الثرات العربى, 1405ق. مسند احمد, احمد حنبل شیبانى, ج4/ 131; سنن ابى داود, ابوداود سلیمان سجستانى ازدى, ج2/ 392; السنن الکبرى, احمد بیهقى, ج9/ 332; بیروت, دارالمعرفة, 1413ق; کنزالعمال, على متقى هندى, ج1/ 174; بیروت, موسسة الرسالة, 1409ق. تأویل مختلف الحدیث, ابن قتیبه دینورى/ 155 بیروت, دارالکتب العلمیة, [بى تا]; الایضاح, فضل بن شاذان ازدى نیشابورى/ 215; الرواشح السماویة, میر محمد باقر حسینى مرعشى/ 39 قم, مکتبة آیة الله العظمى المرعشى النجفى 1405ق. 19. (و أنزلنا إلیک الذکر لتبین للناس ما نزل إلیهم و لعلهم یتفکرون) (سوره نحل, آیه 44). 20. سوره اعراف, آیات 28 ـ 29. 21. سوره شورى, آیه 15. 22. (و إن حکمت بینهم فاحکم بینهم بالقسط) (سوره مائده, آیه 42). 23. (إن الله یأمرکم أن تؤدوا الأمانات إلى أهلها و إذا حکمتم بین الناس أن تحکموا بالعدل) (سوره مائده, آیه 42). 24. (فإن فائت فأصلحوا بینهما بالعدل و اقسطوا إن الله یحب المقسطین) (سوره حجرات, آیه 9). 25. (و إذ قلتم فاعدلوا و لو کان ذاقربى) (سوره انعام, آیه 152). 26. (یا أیها الذین آمنوا کونوا قوامین لله شهداء بالقسط) (سوره مائده, آیه 7) 27. (یا أیها الذین آمنوا إذا تداینتم بدین إلى أجل مسمّى فاکتبوه و لیکتب بینکم کاتب بالعدل)(سوره بقره, آیه 282). 28. به نظرمى رسد که مى توان این عمومیت را از این آیه استفاده کرد: (یا أیها الذین آمنوا کونوا قوّامین بالقسط شهداء لله و لو على أنفسکم أو الوالدین و الأقربین) (سوره نساء, آیه 134). 29. (لا ینهیکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فى الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبرّوهم و تقسطوا إلیهم إن الله یحب المقسطین) (سوره ممتحنه, آیه 8). 30. (کان الناس أمة واحدة فبعث الله النبیین مبشرین و أنزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه)(سوره بقره, آیه 213). 31. سوره نساء, آیه 105. 32. سوره مائده, آیه 48. نیز در آیه 49 همین سوره آمده است: (و إن أحکم بینهم بما أنزل الله و لا تتبع أهوائهم). خداوند در آیات 44 , 45 و 47 این سوره, کسانى را که طبق احکام الهى حکم نمى کنند, به ترتیب (کافر), (ظالم) و (فاسق) شمرده است. 33. سوره جاثیه, آیات 16 ـ 17. 34. سوره جاثیه, آیه 18. 35. ر.ک: اوائل المقالات,چاپ شده در سلسله مؤلفات شیخ مفید, ج4/65. قم, کنگره هزاره شیخ مفید, 1413ق. 36. قاعده لا ضرر, چاپ شده در الرسائل, ج 1/ 50 ـ 51. 37. براى نمونه ر.ک: القواعد و الفوائد, شهید اول, ج1/ 215; نضدالقواعد الفقهیه, فاضل مقداد/ 158, قم, مکتبة آیت الله العظمى المرعشى النجفى, 1403ق; قوانین الاصول, میرزا ابوالقاسم قمى/ 493, قم, مکتبة العلمیة الاسلامیة 1378ق; مقباس الهدایة, عبدالله مامقانى, ج1/ 68, قم, موسسه آل البیت, 1410ق; دراسات فى ولایة الفقیه, حسینعلى منتظرى, ج1/ 463, قم, مرکز العالمى للدراسات السلامیة, 1408ق; الأمثل فى تفسیر کتاب الله المنزل,ناصر مکارم شیرازى,قم, مدرسه الامام على بن ابى طالب (ع), 1379ش, ج2/767. این مطلب در کلمات دانشوران اهل سنت نیز آمده است (براى نمونه رک: الفروق, احمد قرافى, ج1/357 بیروت, دارالکتب العلمیة, 1418ق). 38. البته برخى ولایت پیامبر بر تشریع را بر دو قسم تقسیم کرده اند: 1. ولایت بر تشریع به صورت کلى, بدین معنا که وى بر تشریع هر حکمى و تغییر و نسخ و تبدیل احکام الهى به صورت دلخواه قادر باشد;2. ولایت پیامبر بر تشریع به صورت جزئى, بدین معنا که تشریع به صورت کلى به وى تفویض نشده, بلکه در موارد محدودى تفویض شده است. لذا پیامبر در پاره اى موارد احکام خاصى را قبل از ورود نص, تشریع و خداوند امضا کرده است (ر.ک: انوار الفقاهه: کتاب البیع, ناصر مکارم شیرازى, ج1/ 561 ـ 562 قم, مدرسة الامام امیرالمومنین(ع), 1413ق). ولى این دو معنا مقابل هم به نظر نمى رسد. تشریع به معناى اول که تشریعى بى ضابطه است, گرچه عقلاً محتمل است, ولى با توجه به مجموعه آموزه هاى دین اسلام, معقول به نظر نمى رسد و بطلان آن روشن تر از آن است که نیازمند طرح و نقد باشد. از این رو, بسیارى با اشاره به آن بدون ذکر دلیل, آن را رد کرده اند (براى نمونه, ر.ک: المیزان, سید محمد حسین طباطبایى, ج19/ 241; قم, اسماعیلیان, 1393ق. چهل حدیث, امام خمینى/ 460 تهران, مرکز نشر فرهنگى رجاء, 1368ش); بلکه آنچه معقول و قابل بحث و بررسى است, تشریع با ضابطه و چهارچوب است و این نوع تشریع به دو صورت متصور است: 1. ولایت بر تشریع ضابطه مند به صورت کلى; 2. ولایت بر تشریع ضابطه مند در موارد خاص. 39. براى اطلاع بیشتر در این زمینه ر.ک: جایگاه مبانى کلامى در اجتهاد, سعید ضیائى فر/ 110به بعد قم بوستان کتاب قم, 1382ش. 40. ر.ک: الفقه, سید محمد شیرازى, ج99/ 11 ـ 12; بیروت, دارالعلوم, 1407ق. نیز ر.ک: دروس فى أصول فقه الإمامیه, عبدالهادى فضلى/ 197, بى جا, موسسة ام القرى, 1420ق. 41. (إن الحکم إلاّ للّه) (سوره یوسف, آیه 40; سوره کهف, آیه 67)و سوره انعام, آیه 58. 42. (قل ما یکون لى أن أبدّله من تلقاء نفسى إلا ما یوحى إلیّ) (سوره یونس, آیه 15). 43. وسائل الشیعه, ج18/ 81. 44. براى نمونه ر.ک: من لا یحضره الفقیه, ج1/ 26, تهران, دارالکتب الاسلامیة, 1390ق; بحارالانوار, ج25/ 348; جامع احادیث الشیعه, ج2/ 240; المیزان, ج19/ 241; چهل حدیث, امام خمینى/ 460 ـ 461; تحریرات فى الاصول, سید مصطفى خمینى, ج8/ 271, تهران, موسسة تنظیم و نشر آثار الامام الخمینى, 1376ق. 45. براى نمونه ر.ک: هدایة المسترشدین, ج1/ 410, قم, موسسة النشر الاسلامى, 1420ق; فى ظلال نهج البلاغه, محمد جواد مغنیه, ج 3/ 197 بیروت, دارالعلم للملدیین, 1975م. 46. الکافى, محمد کلینى, ج1/ 265, تهران, دارالکتب اسلامیه, 1363ش. 47. به نظر مى رسد بررسى این نکته که وقایع مزبور قبل از نزول آیه (انک لعلى خلق عظیم) بوده است یا بعد از آن, مى تواند در این زمینه راهگشا باشد. 48. (الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دیناً)(سوره مائده, آیه5). 49.(و نزلنا علیک الکتاب تبیاناً لکل شىء) (سوره نحل, آیه 89). 50. براى نمونه ر.ک: بحارالانوار, ج 92/ 78 به بعد. 51. ر.ک: هدایة المسترشدین , ج1/ 411. 52. سوره حشر, آیه 7. اهل بیت(ع) در روایاتى که ولایت بر تشریع را بیان داشته اند, به این آیه استناد کرده اند (براى نمونه ر.ک: الکافى, کلینى, ج1/ 265 ـ 268, ح1 ـ 6 و 9 ـ 10). برخى از صحابه هم به این آیه تمسک کرده اند. براى نمونه, ابن مسعود به صورت مکرر به آن تمسک مى کرد (براى اطلاع بیشتر ر.ک: جایگاه مبانى کلامى در اجتهاد, سعید ضیائى فر/ 771). 53. براى نمونه ر.ک: جامع احادیث الشیعه, ج1, باب 4, ح 202. 54. همان طور که این امر در میان مسلمانان صدر اول هم قطعى بود. (براى اطلاع بیشتر دراین زمینه ر.ک: الاصول العامة, سید محمد تقى طباطبایى حکیم/ 124; جامع احادیث الشیعه, ج1/ 126; مکاتیب الرسول, على احمدى میانجى, ج1/ 494, 496, 503, 539, قم, موسسه دارالحدیث, 419ق; الامثل فى تفسیر کتاب الله المنزل, ناصر مکارم شیرازى, ج3/ 345; جایگاه مبانى کلامى در اجتهاد, سعید ضیائى فر/ 441 به بعد و 463 و 771; الشیعه و التشریع الاسلامى,جعفر سبحانى, چاپ شده در مقدمه جواهر الفقه قاضى ابن براج/ 4) قم, موسسة النشر الاسلامى, 1411ق. برخى از اهل سنت کتابى در این زمینه تدوین کرده اند (ر.ک: حجیة السنة, عبدالغنى عبدالخالق) بغداد, دارالتربیة, 1406ق. 55. به نظر مى رسد که بسیارى از دانشوران امامیه به این منصب براى پیامبر(ص) قائل اند. در کلمات یونس بن عبدالرحمن (م 208ق) این مطلب به چشم مى خورد (ر.ک: الکافى, کلینى, ج3/ 509, مطلب منقول در ذیل حدیث2); چنان که گردآورندگان روایات تفویض ولایت بر تشریع را مى توان از معتقدان به این دیدگاه دانست. (براى نمونه ر.ک: بصائر الدرجات/ 398 ـ 405, تهران, الاعلمى, 1363ش; المحاسن برقى, ج1/ 162, قم, المجمع العالمى لاهل البیت, 1413ق; تفسیر عیاشى, ج1/ 259; من لا یحضره الفقیه, ج1/ 26, تهران, المکتبة الاسلامیة, 1380ق; الکافى, کلینى, ج1/ 265 به بعد; الاختصاص, شیخ مفید/ 309, 330, قم, موسسة النشر الاسلامى [بى تا], منتقى الجمان, ج1/ 376; قم, موسسة النشر الاسلامى, 1346ش; بحارالانوار, ج2/ 95, ج17/ 3; ج23/ 295; ج25/ 334; ج63/ 485; ج75/ 114; ج76/ 158 و ج101/ 342; الأصول الاصلیه, فیض کاشانى/ 46, تهران, دانشگاه تهران, 1349ش; نور الثقلین, حویزى ج1/ 52; ج4/ 461 و ج5/ 279, قم, المطبعة العلمیة, [بى تا]; وسائل الشیعه, ج14/ 366; ج26/ 142 و ج27 / 73; جامع احادیث الشیعه, ج1/ 147; ج4/ 88 و ج12/ 285. 56.سوره نساء, آیه 59; سوره مائده, آیه 92; سوره محمد, آیه 33. 57. سوره نساء,آیه 80. 58. سوره حشر, آیه 7. 59. (و ما کان لمؤمن و لا مؤمنة إذا قضى الله و رسوله أمراً أن یکون لهم الخیرة من أمرهم و من یعص الله و رسوله فقد ضلّ ضلالاً مبینا) (سوره احزاب, آیه 36). 60. (فلیحذر الذین یخالفون عن أمره أن تصیبهم فتنة او یصیبهم عذاب ألیم)(سوره نور, آیه 63). 61. براى نمونه ر.ک: الکافى, کلینى, ج1/ 265 ـ 268, ح 1 ـ 6, 9 و 10. 62. براى نمونه ر.ک: همان, ج1/ 266, ح 4. 63. ر.ک: همان/ 267, ح6. 64. ر.ک: همان, ح7. 65. زراره از امام باقر نقل مى کند که فرمود: (وضع رسول الله(ص) دیة العین و دیة النفس و حرّم النبیذ و کل مسکر. فقال له رجل: وضع رسول الله(ص) من غیر أن یکون جاء فیه شى؟ قال: نعم.لیعلم من یطع الرسول ممن یعصیه) (همان/ 267, ح7) 66. ر.ک: همان/ 266, ح4. 67. به تعبیر روایت (لا یجوز الوهم فیهن); یعنى احکام شک در این رکعات اصلاً جارى نمى شود (ر.ک: همان, ج3/ 273, ح7; وسائل الشیعه, ج4/ 49, ح12). 68. به تعبیر روایت (الوهم انما یکون فیهن; یعنى احکام شک در این رکعات قابل جریان است)(همان). 69. قال رسول الله: (اعطیت خمساً لم یعطها أحد قبلى: جعلت لى الأرض مسجداً و طهوراً, و نصرت بالرعب, و أحلّ لى المغنم, و أعطیت جوامع الکلم, و أعطیت الشفاعة) (بحار الانوار, ج 16/ 323) . اهل سنت نیز همین مضمون را نقل کرده اند (براى نمونه, ر. ک: کنز العمال, ج12/ 438, شماره 32060). 70. هم تبدیل کردن مفاهیم کلى به مفاهیم زیر مجموعه اش که نام آن را(تفریع) نهادیم و هم بیان مصادیق که از آن به (تطبیق) تعبیر کردیم,غیر از (تفسیر) است که تبدیل یک مفهوم غیر واضح به مفهومى واضح است. معمولاً در تفسیر, هر دو مفهوم از نظر سعه و ضیق یکسان هستند. آرى, گاهى در تفسیر یک مفهوم آن را به مفهوم ریزتر تبدیل مى کنند یا مصداقى از آن را بیان مى دارند, ولى در واقع این خروج از رسالت تفسیر است, و گرنه هدف اصلى تفسیر همان ایضاح مفهوم است. 71. مصباح الفقاهه (تقریرات درس خارج فقه آیت الله خوئى), محمدعلى توحیدى,ج 1/ 256; ج 5/ 85. قم, انصاریان, 1417ق. 72. براى نمونه ر.ک: المیزان, ج4/ 348; ج17/ 245. 73. براى نمونه ر.ک: الرافد (تقریرات درسى خارج اصول آیت الله سیستانى), سید منیرالدین عدنان قطیفى, ج1/ 140.قم, مکتبة آیة الله العظمى السید السیستانى, 1414ق. 74. براى نمونه ر.ک: شرح نهج البلاغه, ابن میثم بحرانى, ج1/ 84. تهران, المطبعة الحیدریة, 1378ق. وى این مطلب را در شرح کلام امیرالمؤمنین(ع): (لیس هو بعلم غیب و إنما هو تعلم من ذى علم) نیز بیان کرده است (ر.ک: همان, ج3/ 140). مرحوم ملامحسن فیض کاشانى نیز همین مطلب را نقل کرده و پذیرفته است (ر.ک: الأصول الأصیلة/ 30 ـ 31). 75. ر.ک: رسالة التعادل و الترجیح, چاپ شده در: الرسائل, ج 2/ 27.قم, موسسة اسماعیلیان, 1385ق. 76. براى نمونه ر.ک: الفوائد الحائریة, محمد باقر وحید بهبهانى/ 210 و 320; دراسات فى ولایة الفقیه, حسینعلى منتظرى, ج1/ 67; نهایة الاصول (تقریرات درس خارج اصول آیت الله بروجردى), همو, ج1/ 348; قم, نشر تفکر, 1415ق. مدخل مسائل جدید در علم کلام, جعفر سبحانى, ج3/ 183 ـ 184; قم, موسسه امام صادق (ع) 1383ش. الرافد (تقریرات درس خارج اصول آیت الله سیستانى), سید منیرالسید عدنان قطیفى, ج 1/ 140; قاعده لا ضرر (تقریرات درس خارج فقه آیت الله سیستانى), سید محمد باقر سیستانى/ 34, قم, مکتبة آیت الله العظمى السیستانى 1414ق; محاضرات (تقریرات درس آیت الله خوئى), محمد اسحاق فیاض, ج2/ 335; نجف, مطبعة النجف, 1385ق. انوار الفقاهه, کتاب البیع, ناصر مکارم شیرازى, ج1/ 552; اسلام و مقتضیات زمان, مرتضى مطهرى, ج1/ 238 ـ 239, چاپ هشتم, قم, انتشارات صدرا, 1373ش. 77. ر.ک: الکافى, کلینى, ج1/ 60, ح 6. نیز ر.ک: همان, ح 5. 78. بسیارى از دانشوران این مطلب را بیان کرده اند (براى نمونه ر.ک: مناط الاحکام, نظر على طالقانى/ 438, بى جا, بى نا, بى تا; الاصول الاصلیة, محسن فیض کاشانى/ 15; الوافى, همو, ج1/ 267, اصفهان, مکتبة الامام امیرالمومنین (ع) 1411ق; التفسیر الصافى, همو, ج 1/ 37 ـ 38, تهران, کتابفروشى اسلامیه, 1362ش; شرح لأصول الکافى, ملاصالح مازندرانى, ج2/ 286, تهران, المکتبة الاسلامیة 1384ق; تفسیر المیزان, ج12/ 438; اصل اجتهاد در اسلام, مرتضى مطهرى (چاپ شده در مجموعه مقالات)/ 57 قم, دفتر انتشارات اسلامى, 1362ش. 79. براى نمونه ر.ک: قوانین الاصول/ 409. 80. ر.ک: مقباس الهدایة, ج1/ 68. 81. براى نمونه ر.ک: رسالة فى حکم العصیر التمرى و الزبیبى, محمد باقر وحید بهبهانى (چاپ شده در الرسائل الفقهیه)/ 61; قم, موسسة العلامه الوحید البهبهانى, 1418ق; جعفر کاشف الغطا, ج2/ 321, اصفهان, مهدوى, بى تا. جواهر الکلام, ج16/ 226, تهران, دارالکتب الاسلامیة, 1365ش; حاشیة المکاسب, آخوند خراسانى/ 93, تهران, وزارة الارشاد الاسلامى, 1408ق; کتاب البیع و المکاسب (تقریرات درس خارج فقه آیت الله نائینى), آملى, ج2/ 333, قم, موسسه النشر السلامى, 1413ق; الهدایة, احمد صابرى همدانى/ 25, قم, دارالقران الکریم, 1414ق; مستمسک العروة الوثقى, ج12/ 302, قم, مکتبه آیة الله العظمى نجفى, 1404ق; جواهر الاصول (تقریرات درس خارج اصول امام خمینى), سید محمد حسن مرتضوى لنگرودى, ج1/ 251 ـ 252, تهران, موسسة تنظیم و نشر آثار الامام الخمینى, 1379ش; تهذیب الاصول (تقریرات درس خارج اصول امام خمینى), جعفر سبحانى, ج1/ 64; کتاب البیع, سید مصطفى خمینى, ج1/ 58, تهران, موسسة تنظیم و نشر آثار الامام الخمینى, 1376ش. 82.براى نمونه ر.ک: الوافیة, فاضل تونى/ 157,قم, مجمع التفکر الاسلامى, 1412ق. 83. ر.ک: الاصول العامه, محمد تقى حکیم/ 230 ـ 231, بیروت, دارالانواى, [بى تا]. همچنین برخى وجود شأن عادى و امر شخصى را براى معصوم پذیرفته اند, ولى گفته اند به دلیل انتظام امور, اطاعت از امر شخصى وى نیز واجب است (ر.ک: الهدایة ,تقریرات درس آیت الله گلپایگانى, احمد صابرى همدانى/ 21 ـ 25. ولى روشن است که این قبیل امور را باید اوامر حکومتى یا مدیریتى نامید, نه اوامر شخصى. 84. سوره کهف, آیه 110; سوره فصلت, آیه 6. در آیه 11 سوره ابراهیم مى خوانیم: (قالت لهم رسلهم إن نحن إلاّبشر مثلکم و لکن الله یمن على من یشاء من عباده). در آیه 43 سوره نحل آمده است: (و ما ارسلنا من قبلک إلاّ رجالا نوحى الیهم). همین مضمون در آیه 7 سوره انبیا نیز آمده است. 85. (ما هذا إلاّ بشر مثلکم یأکل مما تأکلون منه و یشرب مما تشربون)(سوره مؤمنون, آیه 33). 86. (و ما أرسلنا قبلک من المرسلین إلاّ انهم لیأکلون الطعام و یمشون فى الأسواق) (سوره فرقان, آیه 20). 87. (و لقد أرسلنا رسلاً من قبلک و جعلنا لهم ازواجاً و ذریة) (سوره رعد, آیه 38). 88. براى نمونه ر.ک: سوره انعام, آیات 8 ـ 9 و 91; سوره اسراء, آیه 95; سوره فرقان, آیات 20 ـ 21; سوره زخرف, آیات 31 ـ 32; سوره قمر, آیه 24. 89. براى نمونه ر.ک: نهج البلاغه,صبحى صالح, خطبه 1/ 43 و خطبه 144/ 200; بحارالانوار, ج11/ 37; تصنیف نهج البلاغه, بیضون/ 190 ـ 192, قم, مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى, 1408ق. 90.براى نمونه ر.ک: سنن النبى, سید محمدحسین طباطبایى/ 38. 91. ر.ک: همان/ 84. 92. ر.ک: همان/ 118. 93. ر.ک: بحارالانوار, ج20/ 222; ج 85/ 30. 94. ر.ک: همان/ 170. 95. ر.ک: همان/ 104 و 114. 96. ر.ک: همان/ 118, 222, 226, 240و 242. 97. ر.ک: همان/ 114. 98.ر.ک: همان/ 178. 99. ر.ک: همان/ 242. 100. براى نمونه امام خمینى در این باره مى نویسد: (و من الواضح ان المسائل الفقهیة لا تختص بمحیط دون محیط و لا بزمان دون زمان) (کتاب البیع, ج5/ 183 تهران, موسسة تنظیم و نشر آثار الامام الخمینى, 1379ش. و نیز ر.ک: التنقیح, على غروى تبریزى; الاجتهاد و التقلید(تقریرات درس خارج فقه آیت الله خوئى)/ 200 ـ 201; قم, موسسة آل البیت, بى تا. دراسات فى ولایة الفقیه, حسینعلى منتظرى, ج2/ 647. 101. برخى از فقیهان درباره واژه هاى (قضى), (امر) , (حکم) و امثال آن که در روایات نبوى و علوى آمده است, به صورت ضابطه کلى گفته اند که مراد از آن بیان حکم شرعى نیست(براى نمونه, ر.ک: قاعده لاضرر, امام خمینى, چاپ شده در الرسائل, ج1. ص 51) . همچنین برخى از فقیهان به صورت موردى در پاره اى از روایات گفته اند که مثلاً حدیث نبوى ( من أحیى ارضاً میتة فهى له), (وسائل الشیعه, ج25/ 413, ح1), این حکم شرعى نیست, بلکه حکمى از جانب ولیّ امر است (براى نمونه: ر.ک: کتاب البیع, امام خمینى/ 37, و نیز ر.ک: القواعد و الفوائد, شهید اول, ج1/ 215 قم, مکتبة المفید, 1403ق) که طبعاً نمى تواند مستند فتوا قرار گیرد. یا درباره حدیث علوى که نقل شده: أتاه رجل تکارى دابة فهلکت و أقرّ انه جاز بها الوقت فضمّنه الثمن و لم یجعل علیه کراء (ر.ک: تهذیب الاحکام, ج7/ 233), گفته اند که این حدیث بیان کننده قضاوت آن حضرت است, نه بیان کننده حکم شرعى تا با سایر احادیث در تنافى باشد(براى نمونه, ر.ک: کتاب البیع, امام خمینى, ج1/ 497). 102 . در کلمات فقیهان به موارد متعددى برمى خوریم که روایت را ناظر به امور اخلاقى دانسته اند (براى نمونه, ر.ک: تعلیقه على العروة الوثقى, سید ابوالقاسم موسوى خوئى, چاپ شده در العروة الوثقى, ج4/ 492; مستمسک العروة الوثقى, ج5/ 296; ج10/ 18, ج12/ 302; الخیارات, سیدمصطفى موسوى خمینى, ج2/ 30 و 172, تهران, موسسه تنظیم و نشر آثار الامام الخمینى, 1376ش; مستند تحریرات الوسیلة, همو, ج1/ 480 و ج2/ 252, تهران, موسسه تنظیم و نشر آثار الامام الخمینى 1376ش; معتمد العروة الوثقى, کتاب الحج (تقریرات درس خارج فقه آیت الله خوئى), سید رضا موسوى خلخالى, ج1/ 375; تنقیح الأصول (تقریرات درس خارج اصول امام خمینى), حسین تقوى اشتهاردى, ج3/ 293; مصباح الفقاهة, محمد على توحیدى, ج1/ 256/ 444; القضاء فى الفقه الاسلامى, سید کاظم حسینى حائرى/ 769, قم, مجمع الفکر الاسلامى, 1415ق; دراسات فى المکاسب المحرّمة, حسینعلى منتظرى, ج2/ 206, قم, نشر تفکر, 1415ق; دراسات فى ولایة الفقیه, همو,ج 2/ 590; فقه الصادق, سید صادق حسینى روحانى, ج6 / 265 و ج14/ 298; قم, موسسة دارالکتاب, 1413ق; منهاج الفقاهة, همو, ج1/ 381, قم, بى نا, 1418ق. 103 . ر.ک: مسند ابن المبارک , عبدالله بن مبارک/6, بیروت, دارالکتب العلمیة, 1411ق; مسند احمد,احمدبن حنبل شیبانى, ج4/ 288. 104 . براى نمونه ر.ک: حاشیة ابن عابدین على رد المختار, ابن عابدین, ج1/ 96, بیروت, دارالفکر, 1415ق; المغنى, ابن قدامة, ج1/ 179, بیروت دارالکتاب العربى, بى تا. الشرح الکبیر, محمد بن قدامه مقدسى, ج1/ 189, بیروت, دارالکتاب العربى, بى تا; المجموع, محیى الدین نووى, ج2/ 57,بیروت, دارالفکر, [بى تا]. 105 . أضواء على السنة المحمدیة, محمود ابوریة/51. از اکثر فقیهان عدم ناقضیت نقل شده است( براى نمونه ر.ک: تحفة الأحوذى, مبارکفورى, ج1/ 221). 106 . براى نمونه, ر.ک: ذکرى الشیعه, شهید اول, ج1/ 215 قم, موسسة النشر الاسلامى, 1418ق. 107 . ر.ک: من لا یحضره الفقیه, ج4/ 257, ح 821. 108 . براى نمونه, وسائل الشیعه, ج17/ 101 به بعد. 109 . براى نمونه: المقنعة, شیخ مفید/ 588, قم, موسسة النشر الاسلامى, 1410ق, قم, مؤسسة المعارف الاسلامیة, 1414ق; کشف الرموز, فاضل آبى, ج1/ 439, قم, مؤسسه النشر الاسلامى, 1408ق;مسالک الافهام, ج3/ 123. 110 . براى نمونه, ر.ک: شرایع الاسلام, ج2/ 263; بیروت, موسسه الوفاء, 1403ق; مجمع الفائده و البرهان, ج8/ 42, قم, مؤسسة النشر الاسلامى, 1403ق. 111 . سوره مائده, آیه 2. 112 . براى نمونه, ر.ک: تذکرة الفقهاء, ج1/ 582, تهران, مکتبة المرتضویه, بى تا. 113 . براى نمونه ر.ک: المکاسب, شیخ انصارى, ج1/ 60, تبریز, مطبعة اطلاعات [بى تا], المکاسب المحرمه, امام خمینى, ج1/ 60; دراسات فى المکاسب المحرمه, حسینعلى منتظرى, ج2/ 402. 114 . براى نمونه ر.ک: مستند تحریر الوسیلة, سید مصطفى خمینى, ج1/ 369, تهران, مؤسسه تنظیم و نشر آثار الامام الخمینى, 1376ش. 115 . آیاتى چون: (ان الله لا یحب الفساد)(سوره بقره, آیه 205), (اتقوا فتنة)(سوره انفال, آیه 25), (و قاتلوهم حتى لا تکون فتنه) (سوره بقره, آیه 193). 116 . سوره نساء, آیه 141. 117 .براى نمونه ر.ک: عیون اخبار الرضا, ج2/ 50; بحارالانوار ج3/ 60; مستدرک سفینة البحار, ج7/ 560. على نمازى شاهرودى, تهران, موسسة البعثة, 1409ق. 118 . براى نمونه, ر.ک: مسند احمد , ج1/ 116; مجمع الزوائد, ج4/ 80, بیروت, دارالکتاب العربى, 1402ق; سنن الدارمى, ج2/ 251, بى جا; داراحیاء السنة النبویه, بى جا.صحیح البخارى, ج3/ 24,صحیح مسلم, ج5/ 3. 119 . براى نمونه ر.ک: جامع احادیث الشیعه, ج17/ 465; صحیح البخارى, ج3/ 25. 120 . براى نمونه, ر.ک: معانى الاخبار/ 278; قم, مؤسسة النشر الاسلامى, 1361ش; وسائل الشیعه, ج17/ 359; مسند احمد, ج2/ 476; سنن الدارمى, ج2/ 253. 121 . براى نمونه, ر.ک: معانى الأخبار/ 278; وسائل الشیعة , ج17/359; صحیح مسلم, ج5/ 3; مسند احمد, ج2/ 376,436; سنن ابى داود, ج2/ 119. 122 . براى نمونه ر.ک: الامالى/ 511; من لا یحضره الفقیه, ج4/ تهذیب الاحکام, ج7/ 230, تهران, دارالکتب الاسلامیه, 1361ش; مسند احمد, ج2/ 175; سنن ابن ماجه, ج2/ 737. 123 . براى نمونه ر.ک: وسائل الشیعه, ج18/ 215; سنن النسائى, ج7/ 271; السنن الکبرى, ج5/ 300. 124 . براى نمونه, ر.ک: معانى الاخبار/ 279; وسائل الشیعه, ج17/ 352; مسند احمد, ج1/ 56; صحیح البخارى, ج3/ 25. 125 . براى نمونه ر.ک: بحارالانوار, ج73/ 342; جامع احادیث الشیعة, ج17/ 461; مجمع الزوائد, ج4/ 104. 126 . براى نمونه, ر.ک: وسائل الشیعة, ج 18/ 239; بحارالانوار, ج73/341; مسند احمد, ج1/ 224. 127 . براى نمونه ر.ک: وسائل الشیعه, ج 7/ 239; مسند احمد, ج1/ 224. 128 . براى نمونه, ر.ک: بحارالانوار, ج73/ 341; مسند احمد, ج 5/ 187. 129 . نصب الرایة, جمال الدین زیعلى, ج4/ 513; قاهره, دارالحدیث, 1415ق. 130 . دعائم الاسلام, قاضى نعمان مغربى, ج2/ 21; قاهره, دارالمعارف, 1364ق. تحفة الاحوذى, محمد مبارکفورى, ج4/ 354. 131 . وسائل الشیعه, ج31/ 511,ح7. 132 . (یا ایها الذین آمنوا لا یحلّ لکم أن ترثوا النساء کرها و لا تعضلوهن لتذهبوا ببعض ما آتیتموهنّ إلاّ أن یأتین بفاحشة بینة و عاشروهن بالمعروف)(سوره نساء, ایه 19). 133 . مثلاً در برخى روایات از گوشت و روغن, رنگ, میوه و… به عنوان نفقه نام برده شده است. (ر.ک: وسائل الشیعه, ج1 / 513 و ر.ک: همان / 509 به بعد). 134 . وسائل الشیعه, ج17/ 426 . 135 . براى نمونه ر.ک: النهایة, چاپ شده در النهایة و نکتها, ج2/ 114و 116; قم, موسسة النشر الاسلامى 1412ق و شرایع الاسلام, ج2/ 275. 136 . همان طور که در روایات معتبر موضوع احتکار, (طعام) دانسته شده است (براى نمونه, ر.ک: وسائل الشیعه, ج17/ 423 ـ 424, ح1 ـ 3, 6 ـ 8). لذا برخى از فقیهان موضوع احتکار را (طعام) دانسته اند (براى نمونه, ر.ک: شیخ صدوق, الهدایة, چاپ شده در الجوامع الفقهیة/ 31; المقنعه, شیخ مفید/ 616; کاشف الرموز, فاضل آبى,ج1/ 455, وسیلة النجاة,سید ابوالحسن اصفهانى, ج2/ 8).بى جا, بى نا, بى تا. 137 . براى نمونه ر.ک: الکافى فى الفقه/ 360, اصفهان, مکتبة الامام امیرالمومنین (ع) 1362ش; غنیة النزوع, چاپ شده در الجوامع الفقهیه/ 528; المبسوط, ج2/ 195. تهران, المکتبة المرتضویة, 1387ق. 138 . یکى از فقیهان معاصر که منکر انحصار احتکار به کالاهاى مذکور است, در این زمینه بیانى دارد که چکیده آن چنین است: احکام اسلام به زمان و مکان خاصى اختصاص ندارد, بلکه فرازمانى و فرامکانى است; در حالى که نیازهاى مردم به حسب زمان ها و مکان هاى مختلف است و نمى توان امور متغیر به حسب زمان ها و مکان هاى مختلف را ملاک احکام دینى جاودانه و جهان شمول دانست. پس اطلاق اخبار ناهى از مطلق احتکار محکم است. به علاوه, اخبار حاصره اختلاف دارند. لذا باید آنها را قضیه خارجیه دانست که به حسب موقعیت خاصى صادر شده اند. بنابراین باید گفت روایات حاصره حکم فقهى براى همه زمان ها و مکان ها نیست, بلکه حکم ولایى براى زمان و مکان خاصى است. پس تعیین کالایى که متعلق حکم احتکار است, از اختیارات حاکم خواهد بود(ر.ک: دراسات فى ولایة الفقیه, حسینعلى منتظرى, ج2/ 646 ـ 648). 139 . براى نمونه درروایات ولایت پیامبر(ص) بر تشریع آمده که امر پیامبر(ص) با امر خداوند متعال همراه است (براى نمونه, ر.ک: الکافى, کلینى, ج1/ 267, ح 4) یا در روایتى درباره پیامبر مى خوانیم: (رسول الله لم یکن لیحرّم ما أحل الله و لا لیحلّل ما حرّم الله و لا لیغیّر فرائض الله و احکامه (براى نمونه ر.ک: وسائل الشیعه, ج27/ 113, ح 21) یا در روایتى دیگر آمده است: (و لا تنقض السنة الفریضة)(براى نمونه, ر.ک: من لا یحضره الفقیه, ج1/ 225, ح 991); یعنى تشریعات نبوى نمى تواند تشریعات نبوى را نقض کند.در روایت دیگرى آمده است: (قد فوّض إلى نبیّه أمر دینه و لم یفوّض إلیه تعدى حدوده) (من لا یحضره الفقیه, ج1/ 41, ح81; بحارالانوار, ج1/ 349; نور البراهین, سید نعمت الله موسوى جزائرى, ج1/ 389, ح1). 140 . من لا یحضره الفقیه, ج1/ 225, ح991; تهذیب الاحکام, ج2/ 152, ح 597; وسائل الشیعه, ج 6/ 401; جامع احادیث الشیعه, ج5/ 111, 548, 553 و 558. 141 . براى نمونه, ر.ک: الرافد, سید منیر السید عدنان قطیفى (تقریرات درس خارج اصول آیت الله سیستانى) ج1/ 140. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,662 |