
تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,408 |
تعداد مقالات | 34,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,341,260 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,871,545 |
کندوکاوى در : مهاجرت علماى جبل عامل به ایران در عصر صفوى | ||
حوزه | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 67، فروردین 1374، صفحه 169-178 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 29 بهمن 1394، تاریخ پذیرش: 29 بهمن 1394 | ||
اصل مقاله | ||
معرفى کتاب نوشته (الهجرة العاملیة الى ایران فى العصر الصفوى) کندوکاوى است در مورد پیش زمینه هاى مهاجرت علماى جبل عامل به ایران صفوى و آثار و دستاوردهاى آن. آشنایان به تاریخ فقیهان شیعه و نیز تاریخ ایران عهد صفوى نیک مى دانند که گروهى از علماى برجسته جبل عامل در عصر صفوى به ایران مهاجرت داشته اند. روند مهاجرت علماى جبل عامل به ایران عهد صفوى از چند زاویه تأمل برانگیز است: 1 . پیش زمینه هاى مهاجرت ایشان چه بود؟ آیا عوامل داخلى بود یا اسباب خارجى؟ 2 . جامعه علماى شیعى داخل کشور در عهد صفوى چه برخوردى باعلماى مهاجر داشتند؟ 3 . آیا علماى مهاجر از جبل عامل از یک طیف فکرى بودند یا دیدگاههاى متفاوت داشتند؟ 4 . علماى مهاجر یاد شده در روند فکرى حوزه هاى علمى شیعى داخل ایران چه تأثیرى آفریدند؟ 5 . جامعه شیعى ایرانى از الگوهاى فکرى ـ رفتارى علماى مهاجر چه تأثیراتى را پذیرفتند؟ 6 . علماى مهاجر از جبل عامل در سیاست مذهب و اقتصاد عصر صفوى چه دگرگونیهایى ایجاد کردند؟ پرسشهاى فوق گوشه اى از زوایاى تحقیق و پژوهش در این مقوله ارجمند است. آقاى جعفر مهاجر در دو فصل آغازین کتاب دو مبحث مقدماتى را طرح کرده است وى ابتدا اشاره اى دارد به دولتهاى عثمانى و صفوى و تعارضات آنها و شهید اوّل در تاریخ تفکر سیاسى عالمان شیعى نقشى برجسته و چشمگیر دارد. شهید صدر در دوره هاى مرجعیت که بر مى شمرد به این نکته تصریح دارد که شهید اوّل در تمرکز گرایى مرجعیت سهم مهمى داشته است: (آنچه از حرکت و مسیر رویدادها مى دانم حوزه به صورت سازمان یافته توسّط شهید اول وارد این دوران شد. در حقیقت شهید اوّل با نثار خون خود این نهاد را از دوره گذشته وارد این دوره کرد. در زمان ایشان بود که این نهاد به صورت دستگاهى منظّم از نمایندگان مراجع و علماى شهرستانها ترتیب یافت که رابط بین مرجع تقلید و پایگاههاى مردمى بود. من از نظر تاریخى قبل از شهید اوّل براى این مرجعیت سازمان یافته نمونه اى سراغ ندارم. ایشان بودند که این برنامه را در سوریه و لبنان پیاده کردند و نمایندگانى براى خود تعیین نمودند که توسط آنان خمس و زکات براى اداره امور مسلمانان از شیعیان گردآورى مى شد. بدین وسیله براى اولین بار در تاریخ روحانیت یک نهاد نیرومند دینى و سیاسى براى شیعیان پایه گذارى شد و همین پایه گذارى مهم ترین سبب به شهادت رسیدن آن بزرگوار بود.) مجله (حوزه) شماره 4/122. /59 /66 آمار تحقیقى ـ تحلیلى نوینسده کتاب در خور مطاله است. از مجموعه یاد شده 45 نفر در جبل عامل زیسته اند و هجرت نکرده اند. 7 نفر هجرت کرده اند و به جبل عامل بازگشته اند 31 نفر به نقاط مختلف: (حجاز یمن عراق ایران و...) هجرت کرده اند; امّا در آن نقاط ساکن نشده اند و 60 نفر به ایران مهاجرت کرده اند و در ایران سکنى گزیده اند. رقم علماى مهاجر و ساکن در ایران که تقریباً نیمى از علماى جبل عامل را در قرن یازدهم در بر مى گیرد مسلماً آمارى واقعى و یا حتى شبه واقعى هم نیست; زیرا مسلماً نام عده اى از علماى جبل عامل در کتاب (امل الآمل) نیامده است. همچنین ایشان به یاد کرد افراد برجسته و شهیر اکتفا کرده است و معمولاً نام افراد نویسنده کتاب آمار یاد شده را به تحلیل و تتبع مى سپرد و از زاویه هاى گوناگون مورد ارزیابى قرار مى دهد. /97 1. نهضت ترجمه و تألیف. 3.معارضات با اخباریان. 2. نفوذ فقها. 4. مجادلات و ناهمسازى با صوفیان. نکات خواندنى در این فصل بسیارند از جمله: 1 . نقش محقق کرکى در تعدیل سیاستهاى شاه اسماعیل بویژه در مورد قتل عام سنیان. /122 نویسنده در این تحلیل اظهار مى کند که محقق کرکى شش سال در عراق زیست (پس از ترک ایران) و ظاهراً هجرت ایشان از ایران به عراق به واسطه ناهمسازى با سیاست شاه اسماعیل بود. /124 (این زمان با واژگان فقهى و تأکید تام صادر شده است. گمان ما آن است که /126 /181 ـ182. 6 . علماى جبل داراى دو شاخه اصلى بودند: شاخه فقاهتى محض و شاخه متمایل به گرایش تصوف و عرفان. در میان گروه اخیر کسانى مانند: حسین بن عبدالصمد جباعى (پدر شیخ بهائى و شاگرد شهید ثانى) شیخ بهائى سید محمد عیناثى (سبط شهید ثانى) را نام مى برد. نویسنده کتاب معتقد است: گرایش عرفانى در میان علماى جبل عامل داراى سابقه است از جمله کسانى مانند ابن فهد حلّى که مدتى در مناطق جبل عامل زیست و... نویسنده در این بخش تحلیل مهم از برخورد محقق کرکى دارد. به نظر وى محقق کرکى تلاش داشت تا در میدان جامعه غیر از تشیع کلامى و فقهى چیزى حضور پیدا نکند. هر چند در پى گیرى این هدف واقع بینانه و ملاحظه کارانه در همین جا مناسب مى نماید از تحلیل استاد شهید مرتضى مطهرى در دستاورد هجرت علماى جبل عامل به ایران یاد کرد: (فقهاى جبل عامل نقش مهمى در خط مشى ایران صفویه داشته اند. چنانکه مى دانیم صفویه درویش بودند راهى که ابتدا آنها براساس سنت خاص درویشى خود طى مى کردند اگر با روش فقهى عمیق فقهاى جبل عامل تعدیل نمى شد و اگر به وسیله آن فقها حوزه فقهى عمیقى در ایران پایه گذارى نمى شد به چیزى منتهى مى شد نظیر آنچه در علویهاى ترکیه و شام هست. این جهت تأثیر زیادى داشت در این که اولاً روش عمومى دولت و ملت ایرانى از آن گونه انحرافات مصون بماند و ثانیاً عرفان و تصوف شیعى نیز راه معتدل ترى طى کند. از این روى فقهاى جبل عامل از قبیل محقق کرکى و شیخ بهایى و دیگران با تأسیس حوزه فقهى اصفهان حق بزرگى به گردن مردم این مرز و بوم دارند.) آشنایى با علوم اسلامى اصول فقه فقه/87. در مجموع بایستى ارج این گونه تحقیقات را پاس داشت و از آشنایان تاریخ و فقاهت خواست که راه تکمیل را در پژوهش پى گیرند وزوایاى ناپیداى زندگانى عالمان دین را مکشوف سازند و نقش ایشان را در روند تاریخ جوامع اسلامى و شیعى باز نمایانند. عناصر مکنون در این تاریخ پرتحول بسیارند بایستى آن را شناخت و از آن درس گرفت. هجرت علماى جبل عامل یکى از این نمونه هاست. جمع فراوان از عالمان دین که از این سوى به ایران آمدند و علقه خانمان را رها کردند و با اقامت در این مرز و بوم توانستند آثارى مبارک و میمون بیافرینند هنوز این آوازه در گوش و جان حوزویان زنده مى نماید که راه گسترش معارف دین و استوار سازى کیان دیانت و مذهب به (هجرت) و (جهاد) تلاش علمى و دفاع) وابسته است. عالمان مهاجر جبل عامل رایت این جهاد و هجرت را در دست گرفتند و تشیع فقهى را در ایران اسلامى منتشر ساختند. زندگانى عالمان مهاجر جبل عامل درسى براى طالبان علم است که در ره گسترش آموزه هاى دینى و تحکیم مبانى شرعى پیش آیند واز وابستگى به (موطن) و علقه هاى شخصى فراتر آیند و نیازهار ا بجویند و در راه آن پشتکار و شکیبایى را پیش گیرند. توصیه هاى مقام معظم رهبرى در ابتداى درس خارج سال 73 در این جهت درس آموز بودند: (هجرت یعنى این که نباید به یک مکان چسبید. شاید امروز مصداق این هجرت براى طلاّب علوم دینیه و فضلاى محترم که در حوزه ها متمکن و مستقرند این باشد که به اکناف بلاد اسلامى هجرت کنند... باید از تراکم جلوگیرى شود. هجرت به جاهایى که به آنها احتیاج است به شهرها و حوزه هاى بزرگ و کوچک یکى از مصادیق هجرت است. هجرت براى تبلیغ به خارج از کشور و...) مجلّه (حوزه) شماره 63 ـ 64/27. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 321 |