تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,992,464 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,705,132 |
روش شناسی رویکرد علامه طباطبایی در اختلاف قرائات | ||
پژوهش های قرآنی | ||
مقاله 6، دوره 18، شماره 70، شهریور 1391، صفحه 118-143 اصل مقاله (447.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد خامه گر* 1؛ مرتضی ایروانی نجفی2 | ||
1دانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 01 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 01 اسفند 1394 | ||
چکیده | ||
مفسران در مواجهه با اختلاف قرائات، یکی از رویکردهای سهگانه، یعنی بسنده کردن به قرائت رایج، معتبر دانستن همه قرائتهای معروف یا گرایش به نقد و گزینش قرائات را انتخاب نمودهاند. علامه طباطبایی رویکرد سوم را در تفسیر خود برگزیده است. ایشان در بیشتر مواردی که اختلاف قرائات را گزارش کردهاند، به نقد و بررسی آنها پرداخته و با استناد به مرجحات روایی، قرآنی و ادبی، در نهایت یکی از قرائتها را ترجیح داده است. ایشان برخلاف کسانی که قرائت حفص از عاصم را قرائت معیار دانسته و بر اساس آن مشی تفسیریشان را انجام دادهاند، به این قرائت بسنده نکرده و از قرائتهای دیگری که واجد شرایط اعتبار بودهاند نیز بهره برده است. نقش و تأثیری که این روش در تفسیر علامه از آیات برجا گذاشته است، موضوعی است که در این نوشتار مورد بحث قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
علامه طباطبایی؛ تفسیر المیزان؛ اختلاف قرائات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Methodology of ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī’s Approach in the Difference of Readings (Qarā’āt) | ||
نویسندگان [English] | ||
Muḥammad Khāmagar1؛ Murtaḍā Īravānī Najafī2 | ||
چکیده [English] | ||
Dealing with the difference of readings, the interpreters have chosen one of the three approaches, i.e., contenting with the current reading (qarā’at); regarding all the renowned readings as valid; or the tendency to criticize and select the readings. ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī has chosen the third approach in his interpretation. In most instances that he has reported the difference of readings, he has critically reviewed them and with reference to the narrational, Qur’ānic, and literary preferences, has finally chosen one of the readings. Contrary to those who have preferred the reading of Ḥafṣ (adopted) from ‘Āṣim as the valid reading and have accordingly pursued their interpretation policy, he has not been contented with this reading and has enjoyed other valid readings, too. The role of this method and the impact that it has left on ‘Allāma’s interpretation of āyas, is the topic discussed in this writing. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 847 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 578 |