تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,015,782 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,717,973 |
نگاهى به تالیفات و آثار مهم شیخ مفید | ||
حوزه | ||
مقاله 11، دوره 9، شماره 54، بهمن 1371، صفحه 253-263 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 03 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 03 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
1 . دانش کلام 2 . امامت و فلسفه سیاسى در اسلام 3 . غیبت امام دوازدهم(عج) 4 . اصول فقه 5 . علم فقه 6 . تاریخ 7 . دانش مناظره 8 . اخلاق اسلامى و حدیث در آستانه هزارمین سال درگذشت شیخ مفید قرار داریم. در این هزار سال عالمانى بنام و با آثارى پرارج درخشیده اند. در این میان آثار مفید از درخشش خاصى برخوردار است. درخششى که همگان را در عالم اسلام به خضوع واداشته است و در طیّ سالیان متمادى همچون: مشعلى فروزان فراراه امّت اسلامى بویژه متکلمان و فقیهان و دیگر دانش پژوهان بوده است.وى در فقه کلام اصول حدیث تفسیر علوم قرآن فلسفه تاریخ نجوم و... سرآمد همگان بود. در این زمینه آثارى با بهترین ترتیب و استوارترین برهان سرشار از تحقیقات لطیف و مبتکرانه عرضه کرد. آثار گران ارج و عظیم او در موضوعات گوناگون اسلامى از منابع اصیل شناخت فرهنگ اسلامى به شمار مى آیند. بنابراین سخن گفتن درباره آن قلّه برافراشته علم و دانش و مشعل بزرگ هدایت کارى است بس بزرگ و به صورت فردى بس مشکل چرا که مفید همان گونه که اشاره کردیم بحرى است مواج و شخصیتى است داراى ابعاد و آثار گوناگون که جمع آن امروزه در کمتر فردى میسر است. کسى که مى خواهد درباره وى بنویسد و یا اظهار نظر کند باید آن علوم را بشناسد و اگر متخصص در آنها آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگى باید چشید ما در این گفتار بر آنیم که در حدّ توان پرتوى از فروغ عظیم آثار علمى مفید را بنمایانیم و قطره اى از آن دریاى موج خیز بنوشیم و بنوشانیم. این مقال را با اشاره اى به گفتار فهرست نویسان درباره تألیفات مفید ویژگیها و برجستگیهاى آن آغاز مى کنیم و پس از آن چند اثر مهّم کلامى فقهى تاریخى و.... وى رامعرفى مى کنیم. فهرست تألیفات شریف ابویعلى داماد مفید مى نویسد: (ما کان ینام من اللیل اِلاّ هجعةً ثم یقوم یصلّى او یطالع او یدرس او یتلوا القران) (تهذیب) 33/ مقدمه جز پاسى از شب نمى خفت. آن گاه به پا مى خواست و نماز مى گزارد یا کتاب مى خواند یا درس مى گفت یا قرآن تلاوت مى کرد. بسیارى از نویسندگان قدیم و جدید در کتابهاى عربى و فارسى فهرست تالیفات شیخ طوسى و نجاشى (مفید نزدیک به دویست تألیف کوچک و بزرگ دارد. فهرست کتابهایش معروف است.) شیخ طوسى پس از عبارت فوق نام بخشى از آثار وى را مى آورد و اضافه مى کند که همه آنها را در نزد استادش مفید درس آموخته است. (الفهرست) شیخ طوسى 158/ شماره696 پس از وى ابوالعباس نجاشى به گونه اى گسترده تر یکصد و هفتاد و چهار کتاب از آثار استادش را نام مى برد. (رجال نجاشى) ج326/2 شماره 1068. با این که به گفته آیة اللّه بروجردى نجاشى به هنگام نگارش کتابش به فهرست شیخ طوسى نظر داشته و در صدد آن بوده که اشتباهات آن را تصحیح کند و برخى را نیز بدون این که از وى نام ببرد تصحیح کرده است. (مجله حوزه)شماره65/12.به نقل از(معرفةاختیار الرجال) 64/. مقدمه چاپ دانشگاه مشهد. در عین حال نام برخى از کتابهایى که در فهرست شیخ آمده است در رجال نجاشى دیده نمى شود. به عنوان نمونه مى توان از کتابهاى زیر نام برد: رسالة فى الفقه الى ولده المنیر فى الامامه الارکان فى الفقه المسائل الجرجانیه المسائل المازندرانیه و... پس از آن دو ابن شهر آشوب در معالم العلماء که بنا به تصریح مؤلفش براى تتمیم و تکمیل فهرست شیخ نگاشته شده افزون بر آنچه شیخ طوسى آورده تعداد دیگرى از آثار مفید را در کتاب خودش ثبت کرده است. همه فهرست نویسانى که پس از این سه کتاب کتابهاى شیخ مفید را در کتابهاى خود آورده اند از این سه منبع استفاده کرده اند. علامه زنجانى در مقدمه اوائل المقالات پس از اشاره به فهرست شیخ و رجال نجاشى و خلاصة الاقوال علامّه و رجال ابى داود نام چهارده کتاب را مى آورد الذریعه الى تصانیف الشیعه تالیف علاّمه متتبع شیخ آقا بزرگ تهرانى منبع بسیار خوبى است براى شناسایى آثار چاپ شده و چاپ نشده آثار موجود و آثار مفقود شیخ مفید. سید حسن موسوى خرسان در مقدمه اى که بر تهذیب الاحکام شیخ طوسى نگاشته نام آثار شیخ مفید را نیز به تفصیل آورده است. دو نویسنده فوق براى ثبت آثار مفید به کتابخانه هاى بزرگ عراق و ایران مراجعه کرده اند. لذا براى شناسایى آثار مفید دو منبع ارزشمند هستند. مارتین مکدرموت در اندیشه هاى کلامى شیخ مفید با توجه به همه آن منابع رجال نجاشى را در فهرست آثار مفید مبناى کار خویش قرار مى دهد. عناوینى که نجاشى آورده شماره گذارى کرده و عناوین دیگر که در رجال نجاشى نیست به ترتیب الفبایى وبدون شماره آورده است. اندیشه هاى کلامى شیخ مفید 36/. به جز منابعى که آورده شد منابع و مآخذ دیگرى نیز وجود دارد که از تألیفات این عالم ربانى سخن گفته اند. برخى به اجمال از آثار فراوان وى سخن گفته اند و بعضى به تفصیل همه و یا بخشى از آثار شیخ را در کتابهاى خود آورده اند. از جمله: اعیان الشیعه سید محسن امین عاملى ج46/ 20/ ـ 26. ریحانه الادب میرزا محمّد على مدرّس ج 5 ـ 363/6 ـ 364. در مقدمه مقنعه چاپ جامعه مدرسین نام 194 عنوان آمده است. در مقدمه امالى مفید چاپ جامعه مدرسین با تحقیق: حسین استاد ولى على اکبر غفارى نام آثار شیخ به تفصیل آمده است در این دو کتاب براى تنظیم فهرست آثار شیخ مفید از مقدمه تهذیب الاحکام استفاده شده است تاریخ التراث العربى بخش فقه ج310/1ـ313. روضات الجنات میرزا محمد باقر موسوى خوانسارى / ج 175/6.میر حامد حسین هندى محمد رضا حکیمى 62 ـ 74. در این کتاب برخى از کتابها و رساله هاى چاپ شده مفید معرفى شده است مجله تراثنا شماره 94/13. در این شماره چندین کتاب و رساله در رابطه با امامت معرفى شده است. مجالس در مناظرات (ترجمه الفصول المختاره)در مقدمه این کتاب فهرست کتابهاى چاپ شده شیخ مفید آورده شده است. کشف الحجب والاستار سید اعجاز حسین. ویژگیها و برجستگیها اخلاص در نوشتار شهرت طلبى و فضل نمایى که در برخى از کتابها به چشم مى خورد در آثار و نوشته هاى حضرت مفید جایى ندارد. گواه ما بر این سخن بسیار است از جمله: وى در عین حال که از توان بالایى در تالیف کتابهاى قطور علمى و چشم پرکن برخوردار بود نگاشتن رساله هاى کوچک و پاسخ گوى به نیاز زمان را بر آنها ترجیح مى داد. بدین جهت اکثر نوشته هاى وى را رساله هایى کوچک ولى پربار در موضوعات مختلف تشکیل مى دهد. ـ افزون بر این محتواى مقدّمه هاى کوتاهى که بر بسیارى از نوشته هایش دارد گواه دیگرى است بر سخن فوق. آگاهى از ادیان و مذاهب (برخى از آنها را حفظ کرد و سپس به روشن کردن اذهان مردم و نقد و ردّ برخى از آنها پرداخت). اوائل المقالات وى نشان تبحر و تسلّط او بر مذاهب اسلامى و گفتار عالمان آن مذاهب است. نجاشى درترجمه حسن بن موسى معروف به ابومحمّد نوبختى از جمله آثار وى الآراء والدیانات را نام مى برد و سپس مى نویسد: کتابى بزرگ و نیکو مشتمل بر دانشهاى بسیار. این کتاب را بر شیخ مفید قرائت کرده و مطالب آن را آموخته ام. محوریت عقائد در آثار مفید نجاشى در مواضع متعدد به تدریس شیخ مفید کتب عقیدتى را اشاره مى کند از جمله:در ترجمه اسماعیل بن على نوبختى از کتاب: التنبیه فى الامامه وى نام برده و نوشته است (این کتاب را نزد استادش شیخ مفید فرا گرفته است) ج 121/1 شماره67. ج153/1 شماره 99. ج180/1. تکیه بر مسأله رهبرى و فلسفه سیاسى در اسلام چنان به تبیین رهبرى و مسائل مربوط به آن مى پردازد و شبهات را پاسخ مى گوید که همه علماى مذاهب اسلامى را در برابر خود ناتوان مى سازد و بسیارى را معتقد به ولایت اهل بیت(ع) ویا متمایل به آن مى نماید. تا جایى که خطیب بغدادى و عدّه اى دیگر از متعصبان اهل سنّت مرگ او را آرزو مى کنند و از آن نیز خوشحال مى شوند. تاریخ بغداد ج231/3 شماره 1299. جامعیت نمونه اى از گفتار عالمان فریقین در مقدمه کتاب تهذیب الاحکام آمده است. واقعیت نیز چنین است. کتابها و نوشته هاى وى توصیفهاى فوق را تأیید مى کند عقل گرایى پاسخگویى به شبهات درباره جنگ جمل که در آن زمان مسأله روز بود و سخنها درباره اش بسیار کتاب مبسوطى نگاشت دیدگاههاى گوناگون را تحلیل و بررسى کرد و عقیده شیعه را در درستى اقدام حضرت امیر (ع) نمایاند. شیخ مفید با تبحّر و تسلطى که بر مذاهب اسلامى داشت با فرقه هاى گوناگون به بحث و مناظره نشست و بسیارى از گفته هاى آنان را نقد و رساله هایى چند در ردّ و تحلیل آثار و افکار گروه وسیعى از مخالفان نگاشت. حدود بیست رساله در ردّ بر عالمان معتزلى و رساله هاى دیگرى نیز در ردّ بر اشاعره ودیگر فَرِق اسلامى نوشت. مفید در این مرزبانى و دفاع رسالت عظیم خود را به خوبى انجام داد. مطابقت با زمان بدین جهت اکثر نوشته هایش در پاسخ به پرسشهایى است که از ناحیه افراد و یا اهالى شهرهایى چون: صاغان شیراز طبرستان نیشابور موصل گرگان رقّه حرّان خوارزم مازندران و... از ایشان شده است. (این کتاب را بر اساس نیازى که احساس مى کنم مى نویسم). (الافصاح) 26/ عمیق و کوتاه در مقدمه الافصاح اتقان و اختصار را شیوه کار خود مى شمارد. و در عمل نیز آن را به کار مى گیرد; چرا که به او سخن مولایش على(ع) باور دارد. (المکثار یُزلَّ الحکیم ویُملُّ الحلیم فلا تُکثر فتضجر وتفرطّ فَتُهَن) آزاد اندیشى و بلند نگرى در این زمینه در معرفى تصحیح الاعتقاد بیشتر سخن خواهیم گفت. سادگى و روانى (احسن الکلام مازانه حسن النّظام وفهمه الخاص والعّام) نیکوترین سخن آن است که ترکیب نیکو آن را آراسته کرده و خاص و عامّ آن را دریابند. غررالحکم ج386/1 چاپ دانشگاه. آنچه آوردیم بخشى از ویژگیها و روشهایى است که شیخ مفید در آثار خود به کار گرفته است. و امروزه مى تواند براى محققان و مؤلفان بهترین اسوه و سرمشق باشد. تألیفات مهمّ شیخ مفید در این بخش برخى از آثار وى را که از اهمیت بیشترى برخوردارند تحت موضوعات و عناوینى که پیش روى دارید معرفى مى کنیم: 1 . کلام 2 . فلسفه سیاسى 3 . غیبت امام دوازدهم(ع) 4 . اصول فقه 5 . فقه 6 . فقه تطبیقى 7 . تاریخ 8 . دانش مناظره 9 . حدیث 10 . اخلاق | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 614 |