تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,462 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,414 |
چهل دستورالعمل برگزیده از آثار امام خمینیى | ||
حوزه | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 49، فروردین 1371، صفحه 96-123 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 04 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 04 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
مقدمه این مرکب تا وصول بر فرامرز طبییعت و سکوى مواج چموشى کرده و به آهنگ مام خویش واپس گراید. تقید بر شریعت و پاس فرمانهاى اخلاقى احکام الهى نفس زمینى سرکش را رام مى نماید واو رااز سنگرخها و بیغوله ها عبور دهد. شیطان در هر مقطعى حجاب خاص خود را نماید. خصیصه او هزار چهرگى و هزار دستانى است .او با هزار دست و داستان بر سراه سالک آتش افزود سراب را آب و نار را نور نماید و در هر گامى ابزار رهزنى در خور را برگزیند. دلم سخت است مگر یار شود لطف الله ورنه انسان نبرد صرفه شیطان رجیم ازاین روى سالک را در هر مرحله راق و یراقى باید تااز دامها . برهد بگذرد واز آفات آن ره رفته فیروزاز موانع راه چنین خبر مى دهد: غفران ذنوب لازمه مقامات و مدارج است زیرا که هر موجودى دراین عالم است ولیده عهمین نشاه ملکیه و ماده جسمانیه است و داراى تمام شوون ملکى حیوانى و بشرى وانسانى است بعضى بالقوه و برخى بالفعل . پس اگر بخواهدازاین عالم به عالم دیگر واز آن جا به مقام قرب مطلق سفر کند بایداین مدارج را طى کرده واز منازل متوسطه کوچ نماید. و به هر مرتبه اى که رسد در آن مرتبه مغفور شود ذنوب مرتبه سابق تا در تحت تجلیات ذاتیه احدیه تمام ذنوب مغفور گردد و ذنب وجودى که مبداء و منشا تمام ذنوب است . در ظل کبریاى احدى مستور گردد. واین غایت عروج کمال موجوداست . و در این مقام موت و مفناى تام دست دهد و لهذا وقتى که آیه شریفه: [اذا جاء نصراللفه والفتح] نازل شد رسول اکرم صلى اللفه علیه و آله فرمود : [ این سوره خبر موت من است] والله العالم ! 1 . آموزه ها و دستورالعملهاى سلوکى امام راحل که[ فرادى] دراین تاریک روزگارى که حجابهاى وصول و لقاء در عین رهزنى دیر نفوذاند قیام لله و بالله رااز بیت نفس آغاز کرد و با توفیق تام و تمام اسفاراربعه را پیمود و خطاب: [ یاایتهاالنفس المظطمئنه ارجعى الى ربک راضیه مرضیه] را با دلى آرام پاسخ گفت بهترین و مطمئن ترین صراط سالکان کوى یاراست . در سومین سالیاد عروج او در خور فهم وسعه وجود خویش از کوثر زلال اکنون به امید نجات و با توسل بر هادیان صراط بر قیام الله و برخاستن از سر هواها همت کرده و جان خویش را با زمزمه کلمات نورى او بالنده مى سازیم . بعونه و عنایته . بانگ بیدارى صلاى رحیل بلنداست . 2 اللهم انى اسئلک التجافى عن دارالغرور والانابه الى دارالسرور و الاستعداد للموت قبل حلول الفوت 4 . به درآى تا ببینى طیران ادمیت طیران مرغ دیدى تو زپاى بند شهوت به درآى تا ببینى طیران آدمیت . 6 [شیبتنى سوره هو دلمکان هذه الایه] یعنى آیه فاستقم کماامرت و من تاب معک 7یعنى پیر کرد مرا سوره هود به علت وجوداین آیه در آن شیخ عارف کامل شاه آبادى روحى فداه فرمود: [بااین که این آیه شریفه در سوره شورى نیز وارداست ولى بدون : [و من تاب معک] جهت این که حضرت سوره هود رااختصاص به ذکر داده اند براى آن است که خداى تعالى استقامت امت را نیزاز آن بزرگوار خواسته است و حضرت بیم داشت که ماموریت انجام نگیرد والا خود آن بزرگواراستقامت داشت بلکه آن حضرت مظهر اسم حکیم عدل است]. بدان که رسول خدا صلى الله علیه وآله وامیرالمومنین علیه السلام پدر حقیقى امت اند به نص خود آن بزرگواران که فرمود: انا و على ابوا هذه الامه 8 واگر ما را در محضر ربوبیت حاضر کنند و حساب کنند در مقابل روى آن بزرگواران واز ما جز زشتى و بدى در نامه عمل نباشد به آن بزرگواران سخت مى گذرد و آنها در محضر حق تعالى و ملائکه وانبیاء شرمسار شوند. پس ما چه ظلم بزرگى کردیم به آنها. و به چه مصیبتى مبتلا شدیم و خداى تعالى با ما چه معامله خواهد کرد. 9 مایه عروج در جان تو نهفته است وجهت وجهى للذى فطرالسموات والارض 10 آیا فطره الله التى فطرالناس علیها 11 هان !از خواب غفلت برخیزید و مژده دهید و سرور کنید که محبوبى دارید که زوال ندارد معشوقى دارید که نقصى ندارد. مطلوبى دارید بى عیب منظورى دارید که نور طلعتش ، اللفه نورالسموات والارض 12 محبوبى دارید که سعه احاطه اش [ لودلیتم بحبل الى الارضین السقلى لهبطتم على الله ] 13 است . پس این عشق فعلى شما معشوق فعلى خواهد و نتوانداین موهوم و متخیل باشد زیرا که هر موهوم ناقص است و فطرت متوجه به کمال است . پس عاشق فعلى و عشق فعلى بى معشوق نشود و جز ذات کامل معشوقى نیست که متوجه الیه فطرت باشد. پس لازمه عشق به کمال مطلق وجود کمال مطلق است . 14 موانع عروج 1. انکار مقامات شاهکار بزرگ شیطان 3. تسویف حیله و دام بزرگ شیطان قید و بندها واقفال شیطانى اگر در جوانى غفلت از آنها شود هر روز که از عمر بگذرد ریشه دارتر و قوى تر شوند. درختى که اکنون گرفتست پاىبه نیروى شخصى برآید زجاى گرش همچنان روزگارى هلىبه گردونش از بیخ برنگسلى 4. اصطلاحات دام بزرگ ابلیس بسا شود که اسنان به واسطه شدت توجه به اصطلاحات و فهم کلمات و غور دراطراف آن از قلب به کلى غافل شود وازاصلاح آن بازماند. در مقام شرح حقیقت و ماهیت قلب واصطلاحات حکما و عرفااستادى کامل شود. ولى قلب 5. دوستى حلال دنیا خاستگاه همه خطاها 6. بنگر که را نافرمانى مى کنى ؟ هر گناهى گرچه کوچک به گناهان بزرگ و بزرگتر انسان را مى کشد به طورى که گناهان بسیار بزرگ در نظرانسان ناچیز آید بلکه گاهى اشخاص به ارتکاب بعضى مکبائر به یکدیگر فخر مى کنند و گاهى به واسطه شدت ظلمات و حجابهاى دنیوى منکر به نظر معروف و معروف منکر مى گردد. . 22 8.زبان سرخ سرسبز بر باد دهد. به بعض آفات این عضو کوچک واین زبان سرخ که سرسبز بر باد دهد و آن گاه که ملعبه شیطان است و آلت دست او جان و روح و فواد را تباه کند اشاره مى کنم :ازاین دشمن بزرگ انسانیت و معنویت غافل مشو. گاهى که در جلسات انس با دوستان هستى خطاهاى بزرگ این عضو کوچک را آن قدر که مى توانى شمارش کن و ببین با یک ساعت عمر تو که باید صرف جلب رضاى دوست شود چه مى کند و چه مصیبتها به بار مى آورد که یکى از آنها: غیبت برادران و خواهران است .... دخترم ! نگاهى کوتاه به آنچه درباه غیبت و آزار مومنین و عیب جویى و کشف سر آنان و تهمت آنان وارد شده دلهایى را که مهر شیطان بر آنها نخورده اینک براى علاقه اى که به تو واحمد دارم توصیه مى کنم از آفات شیطانى خصوصا آفتهاى بسیار زبان خوددارى کنید و همت به نگهدارى آن کنید.البته در آغاز قدرى مشکل است لکن با عزم واراده و تفکر در پى آمدهاى آن آسان مى شود.از تعبیر بسیار تعبیر کننده سرزنش دهنده قرآن کریم عبرت بگیر 25 که مى فرماید : ولا یغتب بعضکم بعضاایحب احدکم ان باکل لحم اخیه میتا. 26 9. یاس و غرور دو پرتگاه مخوف سالک 10.اسارت نفس و شهوات آن سلسله هاى پیچ در پیچ شهوات و هواها را پاره کن و کند قلب را بشکن وازاسارت بیرون بیا و دراین عالم آزادانه بزیست تا در آن عالم آزاد باشى وگرنه صورت این اسارت را در آن جا حاضر خواهى دید و بدان که آن طاقت فرساست .اولیاء خدا با آن که ازاسر و رقیت به کلى خارج شده بودند و 11. عصبیت و نخوت حجاب غلیظ سکوت کافى فى الصحیح عن ابى عبدالله علیه السلام قال : ان الملائکه کانوا یحسبون ان ابلیس منهم و کان فى علم الله انه لیس منهم فتاستخرج ما فى نفسه با لحمیه والعصب فقال : خلقتنى من نار و خلقته من طین . پس اى عزیز بدان که این از خباثت شیطان است واغلوطه آن ملعون و قیاس باطل و غلطش به واسطه این حجاب غلیظ بود.این حجاب کلیه حقایق رااز نظر مى برد بلکه تمام رذائل را محاسن جلوه مى دهد و تمام محاسن غیر را رذیله نمایش مى دهد. 29 12عجب اعمال نیک را به باد فنا دهد پلکان عروج وارستگان از قیود مادى که خود راازاین دام ابلیس تا حدودى نجات داده اند در همین دنیا در سعادت و بهشت رحمتند. در آن روزهائى که در زمان رضاخان پهلوى و فشار طاقت فرسا براى تغییر لباس بود و روحانیون و حوزه ها در تب و تاب به سر مى بردند (که خداوند رحمن نیاورد چنین روزهایى براى حوزه هاى دینى ) شیخ نسبتا وارسته اى را نزدیک دکان نانوایى که قطعه نانى را خالى مى خورد دیدم که گفت : [به من گفتند عمامه را بردار من نیز برداشتم دادم به دیگرى که دو تا پیراهن براى خودش بدوزد.الان هم نانم را خوردم و سیر شدم تا شب هم خدا بزرگ است]. پسرم ! من چنین حالى رااگر بگویم به همه مقامات دنیوى مى دهم باورکن ولى هیهات ... آنچه گفتم بدان معنى نیست که خود رااز خدمت رااز خدمت با جامعه کنار کشى و گوشه گیر و کل بر خلق الله باشى که این از صفات جاهلان متنسک 2. خدایى کردن انگیزه ها میزان دراول سیر قیام الله است در کارهاى شخصى وانفرادى و هم در فعالیتهاى اجتماعى . سعى کن دراین قدم اول موفق شوى که در روزگار جوانى آسانتر و موفقیت آمیزتراست . 33 4. دل را به خدا بسپار. 5.انتقادها سکوى پرش براى عارفان اند. من و تواگراین حقیقت را باور کنیم و حیله هاى شیطانى و نفسانى بگذارند. واقعیات را آن طور که هستند ببینیم آن گاه از مدح مداحان و ثناى ثناجویان آن طور پریشان مى شویم که امروزاز عیب جویى دشمنان و شایعه سازى بدخواهان ... و عیب جویى را آن گونه استقبال مى کنیم که امروزاز مداحیها و یاوه گوئیهاى ثناخوانان .اگراز آنچه ذکر شد به قلبت برسد از ناملایمات و دروغ پردازیها ناراحت نمى شوى و آرامش قلب پیدا مى کنى که ناراحتیها اکثرا از خودخواهى است . خداوند همه ما رااز آن نجات مرحمت فرماید. 36 6. تقواى از محرمات قدم اول سلوک یکى اتیان به مصلحات و مستصحات نفسانیه و دیگر پرهیزاز مضرات و مولمات آن . و معلوم است که ضرر محرمات در مفسدان نفسانیه از همه چیز بیشتراست وازاین سبب محترم شده اند. وافضل از هر چیز و مقدم بر هر مقصد و مقدمه پیشرفت و راه منحصر مقامات و مدارج انسانیه این دو مرحله است که اگر کسى مواظبت کندازاهل سعادت و نجات است . مهمتر بین این دو تقوااز محرمات است . واهل سلوک نیز این مقام را مقدم شمارند بر مقام اول . واز مراجعه به اخبار و آثار و خطب نهج البلاغه واضح شود پس اى عزیز!این مرحله اول دورى از گناه را خیلى مهم شمار و مواظبت و مراقبت درامر آن نما که اگر قدم درست برداشتى واین پایه را محکم کردى امید وصول به مقامات دیگراست والا رسیدن به مقامات ممتنع و نجات بس مشکل و صعب شود. 37 7. تفکر [التذکرفوق التفکرالتفکر طلب والتذکر وجود] تذکر فوق تفکراست زیرا که این طلب محبوب است و آن حصول مطلوب . تاانسان در راه طلب و دنبال جستجوست از مطلوب محجوب است چنانچه با وصول به محبوب از تعب تحصیل فارغ آید. و قوت و کمال تذکر بسته به قوت و کمال تفکراست . و آن تفکر که نتیجه اش تذکر تام و تمام معبوداست در میزان سایراعمال نیاید و با آنها در فضیلت طرف مقایسه نشود چنانچه در روایت شریفه از عبادات یکسال و شصت سال و هفتاد سال تفکر یک ساعت را بهتر شمرده اند . معلوم است غایت و ثمره مهمه عبادات حصول معارف و تذکراز معبود حق است واین خاصیت از تفکر صحیح بهتر حاصل مى شود. شاید تفکر یک ساعت ابوابى از معارف را به روى سالک بگشاید که عبادات هفتاد سال نگشاید و یاانسان را چنان متذکر محبوب نماید که از مشقتها و زحمتهاى چندین ساله این مطلوب حاصل نشود. 38 9. حق جویى و عشق به او چراغ راه سالک است 10. هجرت از بیت نفس 11. نوشیدن حقیقت[ لااله الاالله] 12. ذکر مدام براق وصول 1.تادب به آداب شریعت 2. دوام بر وضو 3. نمازهاى پنجگانه شجره طیبه توحید و تفرید را در قلب محکم کردند پس اى عزیز!ایاک ثم ایاک واللفه معینک فى اولیک واخراک . مبادا درامر دیانت و خصوصااین نمازهاى پنجگانه تهاون کنى و آنها را سست شمارى . 47 4. سرچشمه فیوضات تخلیص نیت است اخلاص چهل روزه آثار و فوایدش این است . پس شما که چهل سال یا بیشتر در جمیع اصطلاحات و مفاهیم در هر علمى کوشیدید و خود را علامه در علوم مى دانید واز جندالله محسوب مى کنید و در قلب خوداثرى از حکمت و در لسان خود قطره اى از آن نمى بینید بدانید تحصیل و زحمتتان با قدم اخلاص نبوده بلکه براى شیطان و هواى نفس کوشش کردید. پس اکنون که دیدیدازاین علوم کیفیت و حالتى حاصل نشد چندى براى تجربه هم باشد به اخلاص نیت و تصفیه قلب از کدورات و رذایل بپردازید.اگراز آن اثرى دیدید آن وقت بیشتر تعقیب کنید اگر چه باب تجربه که پیش آمد دراخلاص بسته مى شود ولى باز شاید روزنه اى به آن باز شود و نور آن تو را هدایت کند. 48 آنچه درادعیه و مناجات معصومین علیهم صلوات الله و سلامه مى یابیم دراخبارکه اکثرا به زبان عرف و عموم است کمتر یافت مى شود. 50 در هر حال کتب فلسفى خصوصااز فلاسفه اسلام و کتب اهل حال و عرفان هر کدام اثرى دارد:اولیها انسان را ولو به طور دورنما آشنا مى کند با ماوراء طبیعت و دومیها خصوصا بعضى از آنها چون : منازل السائرین و مصابح الشریعه که گویى از عارفى است که به نام حضرت صادق به طور روایت نوشته است دلها را مهیا مى کنند براى رسیدن به محبوب . واز همه دل انگیزتر مناجات وادعیه ائمه مسلمین است . که راهبرند به سوى مقصود نه راهنما. و دست انسان حق جو را مى گیرند و به سوى او مى برند.افسوس و صدافسوس که مااز آنها فرسنگها دور هستیم و مهجور. 52 تدبر در قرآن انسان را به مقامات والا هدایت مى کند و تااین قفل و بندها باز نگردد و به هم نریزد از تدبر هم آنچه نتیجه است حاصل نگردد. خداوند متعال پس از قسم عظیم مى فرماید: تو نیز مایوس نباش که یاس ازاقفال بزرگ است . به قدر میسور در رفع حجب و شکستن اقفال براى رسیدن به آب زلال و سرچشمه نور کوشش کن . 54 7. قرائت و تدبر در آیات آخر سوره حشر نفس رااصلاح مى کند جناب عارف و شیخ عالى مقدار ما مى فرمودند که : مواظبت به آیات شریفه آخر سوره (حشر) از آیه شریفه : یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد ... تا آخر سوره مبارکه با تدبر در معنى آنها در تعقیب نمازها و خصوصا دراواخر شب که قلب فارغ البال است خیلى موثراست دراصلاح نفس . 56 8. توسل به امامان معصوم علیهم السلام در هر پگاه و چون براى هر روز خفیر و مجیرى است پس روز شنبه به وجود مبارک رسول خدا صلى الله علیه و آله و روز یکشنبه به حضرت امیرالمومنین علیهم السلام و روز دوشنبه به امامان همامان سبطان علیهماالسلام و روز سه شنبه به حضرات سجاد و باقر و صادق علیهم السلام و روز چهارشنبه به حضرات کاظم و رضا و تقى و نقى علیهم السلام و روز پنجشنبه به حضرت عسکرى علیه السلام و روز جمعه به ولى امر عجل الله فرجه الشریف متعلق است. مناسب آن است که در تعقیب نماز صبح براى ورود دراین بحر مهلک ظلمانى و دامگاه مهیب شیطانى متوسل به خفراى آن روز شود و با شفاعت آنها که مقربان بارگاه قدس و محرمان سراپرده انس اند.از حق تعالى رفع شر شیطان و نفس اماره بالسوء را طلب کند و دراتمام و قبول عبادات ناقصه و مناسک غیرلایقه آن بزرگواران را واسطه قرار دهد.البته حق تعالى چنانچه محمد صلى الله علیه و آله و دودمان او را وسایط هدایت و راهنماهاى ما مقرر فرموده و به برکات آنهاامت رااز ضلالت و جهل نجات مرحمت فرموده به وسیله و شفاعت آنها قصور ما را ترمیم و نقص ما را تتمیم فرماید واطاعت و عبادات ناقابل ما را قبول مى فرماید:[انه ولى الفضل والانعام . ] 57 و دراین توسل باید به گوش جان نوش کند و به قلب خود بیابد که : گاه شود ولى امر متصل به ملاءاعلى واقلام علیه والواح مجرده شود و براى او مکاشفه تامه جمیع موجودات شود از لا وابدا. و گاه اتصال به الواح سافله حاصل شود پس مدتى مقدر را کشف فرماید. و تمام صفحه کون نیز در محضر ولایت مابى او حاضراست و هر چه ازامور واقع شود به نظر آن حضرات 9.انفاق وایثار ماده فساد رااز درون انسان قطع کند هرگز به خوبى نایل نشوید مگراین که در راه خدا انفاق کنیداز آنچه دوست دارید. ... باید دانست که انسان با علاقمندى و محبت به مال و منال و مخارف دنیویه بزرگ شده است و تربیت گردیده واین علاقه دراعماق قلب او جایگزین گردیده و منشا بیشتر مفاسداخلاقى واعمالى بلکه مفاسد دینى همین علاقه است ...اگرانسان به واسطه صدقات وایثار بر نفس این علاقه را بتواند سلب کند یا کم کند البته قطع ماده فاسد و جرثومه قبایح را کرده و طریق نیل به حصول معارف وانقطاع به عالم غیب و ملکوت و حصول ملکات فاضله واخلاق کامله را براى خود مفتوح نموده . 59 10. دعاى[ یامن اظهرالجمیل] تحفه حق براى رسول خداست . کنوز عرش است و تحفه حق براى رسول خداست و براى هریک از فقرات آن فضایل و ثوابهاى بسیاراست چنانچه در توحید صدوق رحمه الله است . 60 11. مناجات شعبانیه انسان را به یک جایى مى رساند 12. تذکر تام صراط لقاء حق | ||
مراجع | ||
پاورقى ها 1. اربعین حدیث ج 2.16 چاپ چهارم . 2. عنوانهاى سرفصلها باالهام از محتواى هر فصل تنظیم شده است .
3. نهج البلاغه خطبه 204.
4. روایت شده است که امام سجاد در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان این دعا را به طور مکرر مى خواندند. مفاتیح الجنان اعمال شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان .
5. اربعین حدیث ج 1.174.
6. همان 251. 7. سوره هود آیه 112. 8.بحارالانوار ج 23.259 259 260 ، وقال الحسن بن على علیه السلام : محمد و على ابوا هذه الامه فطوبى لمن کان بحقها عارفا ولهما فى کل احواله مطیعا یجعله الله من افضل سکان جنانه و یسعده بکراماته و رضوانه امام مجتبى ( ع ) فرمود: محمد و على صلواه الله علیهما پدراین امت اند خوشا به حال کسى که عارف به حق آن دواست و در همه حال فرمانبر و مطیع آنان باشد خداونداو رااز بلند مقام ترین ساکنان بهشتهایش قرار مى دهد واو را با کرامت و رضوان خویش سعادتمند مى کند.
9. اربعین حدیث ج 1.107.
10. سوره انعام آیه 78.
11. سوره روم آیه 30.
12. سوره نور آیه 35.
13. سنن ترمذى ج 5.404.
14. اربعین حدیث ج 1.182.
15. همان ج 2.164.
16. همان ج 182.
17. ره عشق 28.
18. باده عشق 13.
19. اربعین حدیث ج 2.175.
20. نقطه عطف 42.
21. و .22، همان 40 43.
23. همان 29.
25. ره عشق 38.
26. سوره حجرات آیه 12.
27. باده عشق 13.
28. اربعین حدیث ج 1.249.
29. همان 147 149.
30. همان ج 1.75.
31. نقطه عطف 11 14.
32. همان 15.
33. همان 17.
34. همان 25 26.
35. و36 همان 31 32 33.
37. اربعین حدیث ج 1.207.
38. همان 278.
39. همان ج 2.175.
40. ره عشق 25.
41. سوره نساء آیه 10.
42. اربعین حدیث ج 1.318.
43. نقطه عطف 24.
44. اربعین حدیث ج 1.279.
45. همان 15.
46. همان 207.
47. همان ج 2.154.
48. همان ج 2.63.
49. نقطه عطف 42.
50. ره عشق 29.
51. ره عشق 35.
52. سوره محمد آیه 24.
53. سوره واقعه آیات 77 78 79 .
54.ره عشق 27 28.
55. نقطه عطف 19.
56. اربعین حدیث ج 1.207.
57. آداب الصلوه 409.
58. همان 370.
59. اربعین حدیث ج 2.150.
60. آداب الصلوه 405.
61. صحیفه نور ج 19.158.
62. آداب الصلوه 382. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 422 |