تعداد نشریات | 48 |
تعداد شمارهها | 2,293 |
تعداد مقالات | 33,215 |
تعداد مشاهده مقاله | 11,848,934 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,034,565 |
آثار و تالیفات آیة الله بروجردى | ||
حوزه | ||
مقاله 19، دوره 8، شماره 44-43، فروردین 1370، صفحه 287-306 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 05 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 05 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
رضااستادى خود ایشان مى فرمود : [زیاد چیز نوشته ام بعضى تمام و قسمتى ناتمام و بعضى هم براثر نقل وانتقال از بروجرد به قم مفقود شده است]. همین علاقه به نوشتن و تالیف و کارهاى علمى باعث مى شد که فضلا و شاگردان خود را به نوشتن و تالیف تشویق نمایند. گاهى مى فرمود: [بسیار خوشوقتم که فضلاى حوزه زحمت مى کشند و در علوم دین بحث و بررسى مى کنند و آثار خوبى از خود به یادگار مى گذارند]. اما همانطور که آثار خودایشان از قلمى گویا و رسا و محتوایى متقنن و محکم برخوردار بود مکرر به فضلا و طلاب مى فرمود :[چیزى بنویسید که همه طبقات استفاده کنند واهل فن نیز خورده نگیرند]. براى نوشتن نمقاله اى پیرامون تالیفات مرحوم آیه الله بروجردى و یا هر شخصیت علمى دیگر بهترین و مطمئن ترین راه این است که :اصل اما متاسفانه این کار براى این ناچیز میسور نبود و به عللى در صدد هم برنیامدیم که تالیفات آن مرحوم رااز نزدیک ببینم .این جا مناسب مى دانم یادآورى شود که از هنگام رحلت آیه الله بروجردى کتابخانه ایشان در شرائطى قرار گرفت که محققان نتوانستندازاین کتابخانه و تحقیقات آن مرحوم استفاده نمایند و حتى نسخه هایى از تالیفات و آثار علمى آن بزرگوار دراختیار کتابخانه هاى عمومى حوزه هم قرار نگرفتت و حال آن که این از حقوق مسلم حوزه هاى علمى شیعه بود که مى بایست بازماندگان محترم آن مرحوم رعایت مى کردند. بسیار جاى تاسف است که پس از سى سال از رحلت این فقیه نامدار هنوزاطلاع دقیقى از کم و کیف بخشى از تالیفات و آثار علمى ایشان در دسترس نباشد. کتابهایى که بخشى از تالیفات آیه الله بروجردى در آنها یاد شده به قرار زیراست : الذریعه الى تصانیف الشیعه علامه حاج شیخ آقابزرگ تهرانى . اعلام الشیعه (قرن چهاردهم ) علامه حاج شیخ آقا بزرگ تهرانى چاپ نجف . مصفى المقال فى مصنفى علم الرجال علامه حاج شیخ آقا بزرگ تهرانى چاپ نجف . فهرست کتاب چاپى فارسى تالیف مرحوم خان بابامشار چاپ تهران در سه جلد. فهرست کتب چاپ عربى تالیف مرحوم خان بابامشار چاپ تهران در یک جلد. فهرست مولفین کتب چاپى تالى مرحوم خان بابامشار چاپ تهران در شش جلد. آثارالحجه تالیف حاج شیخ محمد رازى چاپ قم در دو جلد. گنجینه دانشمندان تالیف حاج شیخ محمد رازى چاپ تهران در هشت جلد. زندگانى آیه الله بروجردى تالیف حضرت آقاى دوانى که در چهلمین روز درگذشت آیه الله بروجردى منتشر شد. خاطرات آیه الله بروجردى تالیف حضرت آقاى علوى (داماد آیه الله بروجردى ) که درسالگرد رحلت آیه الله بروجردى منتشر شد. زندگى حضرت آیه الله بروجردى نوشته حضرت آقاى سیداسماعیل علوى طباطبایى که در پایان فهرست نسخه هاى خطى مسجداعظم قم چاپ شده است . زندگاین آیه الله بروجردى به ضمیمه تاریخچه شهر سامرا و زندگانى عسکریین تالیف حضرت آقاى مهدوى چاپ اصفهان . ماهنامه مکتب اسلام شماره مخصوص رحلت آیه الله بروجردى . (شماره سوم . سال سوم) . سالنامه مکتب تشیع مقاله اى که به مناسبت رحلت آیه الله بروجردى در همان تاریخ نوشته شده است . علماى معاصرین مرحوم خیابانى چاپ سنگى در یک جلد. زندگانى آیه الله چهارسوقى نوشته حضرت آقاى حاج سیدمحمدعلى روضاتى چاپ اصفهان . اختران تابناک نوشته مرحوم حاج شیخ ذبیح الله محلاتى چاپ تهران در یک جلد. اعیان الشیعه مقاله اى که پس از رحلت آیه الله بروجردى به قلم یکى از دانشمندان نوشته شده است . و دراعیان چاپ جدید درج گردیده است . فقهاى نامدار شیعه که یکى دو سال قبل در قم منتشر شده است . ضمن سپاس از مولفان این بیست کتاب و مقاله ارزنده باید عرض شود که هیچ یک از آنها شامل همه تالیفات آیه الله بروجردى نیست و نیز تالیفات یاد شده دراین کتابها و مقالات به طور کامل معرفى نشده است . و در عین حال در تنظیم این مقاله از همین کتابها و مقالات استفاده شده است . کتابهاى یاد شده و یا بخش مربوط به زندگانى و شرح حال آیه الله بروجردى در آنها همه پس از هجرت ایشان به قم نوشته شده است و تا آن جا که بنده اطلاع دارم هیچگونه شرح حالى ازاین بزرگوار قبل ازاین تاریخ نوشته نشده است و نیز خود معظم له هم در شرح حال و معرفى آثار خود چیزى به قلم نیاورده اند. علت این امر هم حتما بى اعتنایى ایشان به این قبیل معرفیها بوده و هیچگاه درصدد معرفى شخصیت علمى خود برنیامده و همانطور که مشهوراست مى فرموده : هیچ قدمى براى رسیدن به مقام مرجعیت برنداشته ام . اما پس از آمدن به حوزه علمیه قم به طور طبیعى معرفیها و شناساندن مقامات علمى و عملى آن بزرگوار مطرح شده است . تالیفات مهم آیه الله بروجردى در چهار رشته است : الف . رجال ب . حدیث ج . فقه د.اصول فقه و در فلسفه منطق عقائد و شعر هم آثارى ازایشان در دست است و یا به ایشان نسبت داده شده است . تعداد تالیفات و آثار علمى آیه الله بروجردى ( غیراز رساله هاى عملیه ) طبق بررسى ما به چهل کتاب و رساله ( همه به زبان عربى ) مى رسد که یکى از آنها کتاب بسیارارجمند[ جامع احادیث الشیعه] و ده تاى از آنها هم کتابهاى[ تجریدالاسانید]است . براى معرفى این یازده اثر لازم است دو مقدمه نسبتا طولانى ذکر شود. آیه الله بروجردى در طول سالها مراجعه به کتابهاى حدیث و رجال به این نتیجه مى رسد که در مورد سندهاى روایات انجام چند کار سودمند بلکه ضرورى است : 1. تعیین تعداد روایاتى که از هر راوى روایت شده است . مثلا باید معلوم شود در میان سى و چند نفرى که ثقه الاسلام کلینى روایات کتاب کافى شریف رااز آنان نقل مى کند کدام یک تعداد روایاتشان اندک و کدام یک زیاد و یا بسیار زیاداست تاازاین راه احیانا درجه اهمیت مقام علمى راوى به دست آید. روشن است که این مطلب نیز مى تواند در احراز وثوق به روایات هر راوى تا حد قابل توجهى موثر باشد. 2. تعیین مشایخ و تلامیذ هر راوى .این کار دو فائده دارد: یکى این که : پس از معلوم شدن راوى و مروى عنه هر راوى به آسانى مى توان پى برد که در سلسله سند روایت واسطه اى حذف شده و حدیث مرسل است و یا حذف نشده و مسنداست . فائده دیگراین که : تعیین مشایخ و تلامیذ هر راوى مى تواند براى شناخت مقام علمى و نیز مذهب و مورد وثوق بودن یا نبودن او بسیار روشنگر و موثر باشد. 3. تعیین راویانى که در جوامع حدیثى روایت دارنداما در کتابهاى رجال عنوان نشده اند. با بررسى اسانیداحادیث احیانا وضع موثق بودن و نبودن این قبیل روایات نیز روشن مى شود و در حقیقت این کار مکملى براى کتابهاى رجالى خواهد بود. 4. تمیز روایاتى که دراصطلاح به آنها مشترک گفته مى شود. با بررسى دقیق سندها بسیارى از روایاتى که تصور مى شود مشترک بین موثق و غیر موثق مثلا هستند وضعشان روشن واشتراک خارج مى گردند. 5. تعیین این که هر راوى در کدام طبقه واقع شده واز کدام طبقه مى تواند روایت کند. بااین کار مرسله بودن بسیارى از روایات روشن و نیز به مرسل نبودن بقیه اطمینان حاصل مى شود. 6. در سلسله سند روایات گاهى به تصحیف بر مى خوریم مثلا :[محمد بن سالم] به[ محمد بن مسلم] تصحیف شده و نیز به مواردى که قلب پیش آمده روبرو مى شویم مثلا : [الحسین بن خالد عن یعقوب بن شعیب] به[ یعقوب بن شعیب عن الحسین بن خالد] قلب و مقلوب شده است . و همچنین گاهى در سند نام کسى را مى بینیم که زائداست مثلا در این سند :[ ابوعلى الاشعرى عن محمد بن الحسن بن على الکوفى] به ظن قوى و به قرینه سائر روایات ابوعلى اشعرى جمله[ محمد بن] زائد و صحیح این سند[ ابوعلى الاشعرى عن الحسن بن على الکوفى] است . و نیز گاهى مواردى را مى یابیم که نام مرحوم آیه الله بروجردى رضوان الله تعالى علیه براى انجام این شش کار که به خصوص براى فقها بسیار سودمنداست اقدام به یک سلسله تحقیقات و تالیفات کرده است .این تالیفات و تتبعات را به دو قسم کلى مى توان تقسیم کرد: 1. تجریدالاسانید " ترتیب الاسانید " تنقیح الاسانید. 2. طبقات الرواه . و بااین دو کار بسیار مهم که حتما سالهاى متمادى تالیف و تنظیم آنها به طورانجامیده خدمتى بس بزرگ به حدیث و رجال و در حقیقت به معارف مکتب تشیع کرده اند. واینک نام و معرفى اجمالى این تالیفات : 1. تجریداسانیدالکافى 2. تجریداسانیدالفقیه 3. تجریداسانیدالامالى 4. تجریداسانیدالخصال 5. تجریداسانید علل الشرایع 6. تجریداسانیدالتهذیب 7. تجریداسانیدالاستبصار مرحوم آیه الله بروجردى در مقدمه تجریداسانید الکافى نوشته اند: [پس تصمیم گرفتیم سندهاى جوامع بزرگ حدیثى شیعه (جز کتاب استبصار) مورد بررسى قرار دهم زیرااسانید تهذیب ما راازاسانیداستبصار بى نیاز مى کند]. بنابراین نباید کتابى به نام[ تجریداسانیدالاستبصار] داشته باشنداما در فهرست تالیفات ایشان (در چند جا کتابى به این نام یاد شده است ). نویسنده این سطور هم به پیروى از آنان این کتاب را یادکرد بدون این که اطلاع خاصى ازاین تالیف داشته باشد. 8. تجریداسانیدالفهرست 9. تجریداسانید رجال الکشى این رجال شامل حدود هزار و صد و پنجاه روایت با سنداست که این سندها را آیه الله بروجردى تجرید و مرتب ساخته اند. 10. تجرید رجال النجاشى این بود کتابهاى دهگانه اى که مرحوم آیه الله بروجردى دراین زمینه تالیف و تنظیم نموده اند. تا آن جا که بنده اطلاع دارم کارى بوده است ابتکارى ایشان و قبلا چنین کارى به این کیفیت انجام نشده بود از جهت اتقان این تحقیقات همانند تحقیقات صاحب معالم در کتاب پر ارج منتقى الجمان است 1 . دوست و برادر عزیز ما مرحوم حجه الاسلام والمسلمین قاى حاج میرزاحسن نورى همدانى (که اول ماه رمضان امسال در راه مسافرت تبلیغى به رحمت خدا پیوست ) چند سالى بود که با وقت گذارى و کوشش این کتابها را آماده 11. طبقات الرواه [فان ساعدناالتوفیق افردنا لذکرالطبقات کتابا علیحده ان شاءالله تعالى] 2 اگر توفیق یارى کند کتاب جداگانه اى درطبقات روات خواهیم نوشت . در شرح حال ایشان به قلم برخى از دانشمندان که دراعیان الشیعه (چاپ جدید) درج گردیده است یکى از تالیفات آن مرحوم : [طبقات الرواه] درسه جلد دانسته شده است 8 . امااز عبارت حاج شیخ آقابزرگ تهرانى در ذریعه چنین بر مى آید که طبقات الرواه نام دیگر همان کتابهاى تجریدالاسانیداست 4 . بنابراین اطلاع دقیق ازاین مطلب نیاز به زیارت اصل تالیفات آیه الله بروجردى دارد که متاسفانه فعلا در دسترس نیست . دراین جا بد نیست بدانیم که : چند نفراز قدما و متاخران در زمینه طبقات روات کتابهایى تالیف نموده اند که نام تعدادى از آنها را علامه تهرانى در ذریعه در حرف طاء آورده است . یکى از آنها [طرائف المقال فى معرفه طبقات الرجال] تالیف سیدعلى اصغر چاپلقى بروجردى (متوفاى 1313) مى باشد. تالیف این کتاب در سال 1304 هجرى قمرى به پایان رسیده و در آن حدود هشت هزار نفراز روایان طبقه بندى شده است که طبقه اول مشایخ مولف از جمله : شیخ مرتضى انصارى (متوفاى 1281) و طبقه سى و یکم اصحاب رسول الله صلى الله علیه و آله مى باشند ( این طبقه بندى با ترتیبى که آیه الله بروجردى اتخاذ کرده انداندک تفاوتى دارد)این کتاب اخیرا در دو جلد توسط کتابخانه مرحوم آیه الله مرعشى نجفى چاپ شده است . و نیز در کتاب معجم رجال الحدیث تالیف حضرت آیه الله العظمى خویى طبقات روات کتب اربعه اجمالا تعیین گردیده است .این کتاب ارجمند در بیست و سه جلد چاپ شده است . و همچنین در کتاب معجم الثقات و ترتیب الطبقات تالیف حضرت آقاى تجلیل دامت افاضاته (چاپ انتشارات جامعه مدرسین قم ) حدود هزار و پانصد نفراز راویانى که به طور عمومى یا خصوصى توثیق شده اند از طبقه یک طبقه دوازهم که طبقه شیخ طوسى رحمه الله علیه است طبقه بندى و تنظیم گردیده است . 12. حاشیه على رجال النجاشى 13. حاشیه على عمده الطالب 6 14. حاشیه على منهج المقال 7 15. مستدرک فهرست منتخب الدین آیه الله بروجردى نسخه فهرست منتخب الدین خود را با نسخه صاحب روضات الجنات مقابله آنگاه حواشى و مستدرکاتى بر آن نوشته اند 8 . حجم نوشته ایشان ازاصل کتاب بیشتراست . علامه تهران همین حاشیه را به عنوان[ ترتیب فهرست الشیخ منتخب الدین مع استدارکات] یاد کرده است 9 . فهرست منتخب الدینرا مرحوم علامه مجلسى در جلداجازات بحار درج و با همین جلد مکرر چاپ شده است . و نیزاخیرا دوبار با تحقیق و پاورقى دو ن از محققان معروف در قم چاپ گردیده که متاسفانه دراین چاپهااز حاشیه آیه الله بروجردى به خاطر در دسترس نبودن آن استفاده نشده است . 16. الفهرستین 17. رساله حول سندالصحیفه السجادیه 18. بیوت الشیعه 19. حاشیه على رجال الشیخ طوسى ترتیب رجال الشیخ علامه تهرانى همین تالیف را به نام :[ ترتیب رجال الشیخ الطوسى] یاد کرده است 13 . 20. رساله ى ترجمه بعض اعاظم اسرته واجداده در پایان این بخش (کتابهاى رجالى مرحوم آیه الله بروجردى ) یادآور مى شود که : آیه الله بروجردى بر رجال اردبیلى (جامع الرواه ) و قرب الاسناد حمیرى و مجموع رساله ابى الجعد و نصراللئالى و غیره مقدمه هایى نگاشته اند که این نوشته ها نیز از آثار قلمى رجالى ایشان به شمار مى آید. واما کتابهاى حدیثى ایشان : 21 جامع احادیث الشیعه یکى از شاگردان آن مرحوم که در تالیف این کتاب هم سهیم بوده است تاریخچه آن رااین طور توضیح مى دهد: در سال 1370 هجرى قمرى روزى دراثناء درس ضمن قرائت احادیث از روى کتاب شریف وسائل الشیعه به حدیثى رسیدند که به واسطه الشیعه به حدیثى رسیدند که به واسطه تقطیع در چند باب ذکر شده بود به این مناسبت فرمودند. [مرحوم شیخ حر عاملى بسیار زحمت کشیده تا چنین کتابى را به یادگار گذاشته و کار را بر مجتهد مستنبط بسى آسان کرده است لکن ما هم به سهم خود باید روش عالمان سلف را تعقیب و رشته زحمات آنان را تکمیل نماییم]. آنگاه فرمودند : نواقصى چند از جهت تقطیع احادیث و غیره در کتاب وسائل الشیعه رخ داده که اگر آن نواقص را رفع کنیم درامر استنباط واجتهاد بهتر و سریع تر پیش مى رویم . و آن نواقص که به نظر مى رسد به قرار زیر مى باشد: 1. در وسائل به خاطر تقطیع حدیث مجبور شده اند سندها را تکرار کنند یعنى با هر قطعه اى سند را بتمامه ذکر کرده اند.اگر حدیثى به پنج قطعى تقطیع و در پنج جاى وسائل 2. چه بسا حدیثى داراى دو یا سه سنداست و لازم بوده که در تقطیع متن حدیث با هر قطعه اى از آن هر دو یا سه سند ذکر شوداما در وسائل این کارانجام نشده است بلکه یک سند را ذکر نموده به طورى که خواننده آگاه نمى شود که این حدیث از دو یا سه طریق رسیده و در نتیجه گاهى به اتفاق واقعى حدیث واقف نمى شود . 3. دراثر تقطیع احادیث صدر و ذیل روایات از هم جدا شده است در حالى که چه بسا ذیل در دلالت صدر یا صدر در دلت ذیل دخیل باشد و چون حدیث بتمامه به نظر مستنبط نمى رسد گاهى معنى واقعى حدیث فهمیده نمى شود و جریان افتاء ناقص مى گردد. 04 تقطیع احادیث موجب تکثیرابواب و عناوین کتاب شده است و چه بسیار که نباید براى یک مساله و فروع مربوط به آن بیش از یک یا دو باب تشکیل داداما در وسائل الشیعه ده الى پانزده باب تشکیل شده است واین باعث مى شود که فقیه به آسانى نتواند حکم فرعى رااز ادله اش استنباط کند. 5. بااین که مرحوم شیخ حر روایات را تقطیع کرده و با تقطیع بهتر مى توانسته روایات مربوط به هر بابى را تحت همان باب جمع آورى کند مع ذلک روایات مربوط به فرع واحد همه جا تحت باب واحد منضبط نیست مثلا گاهى فرعى رااز نظرادله اش مورد بررسى قرار مى دهى و روایات مربوط به آن را در باب خودش مى بینى و گمان مى کنى آنچه از روایات با این فرع مرتبط بوده همه را دیده اى اما پس از چند ورق درباب دیگرى روایات مربوط به باب گذشته را مى یابى که به ملاحظه صدر یا ذیل آن دراین جا ذکر شده است درصورتى که مى توانسته است بااشاره معینه اى این جهت را تامین نماید لکن چون دراشارات نیز بناى تعیین موضوع را نداشته این قبیل موارد را نیز به سیاق سایرابواب عمل کرده واشاره معینى ننموده است ازاین روى گاهى مفتى و فقیه در حالى که طبق روایات باب اول فتوى داده به روایات دیگر در باب دیگراطلاع پیدا مى کند و تغییر راى و فتوى مى دهد. و همین نقص به تنهایى کافى است که اقدام به اصلاح کتاب مبارک وسائل الشیعه شود تا کار بر آیندگان از فقها آسان گردد واشارات هر باب به بابهاى دیگر روشن و معین باشد. 6. یکى از جهاتى که موجب شده صاحب وسائل روایات را تقطیع کند تقلیل دراشارات است . در صورتى که اگراشارات به طور معین روشن و واضح باشد تکثیراشارات نه تنهااقل ضررااز تقطیع است بلکه هیچ گونه ضررى برایش متصور نیست . این شش قسمت از نواقص کتاب وسائل الشیعه به لحاظ تقطیع احادیث بود. 7. تکیرابواب و تکراراسانید موجب زیادى حجم کتاب شده است و رجال آن که سبک 8. کلیه امورى که مى توانداز حجم کتاب بکاهد باید رعایت گردد مثلا جاى نام مولفان کتب حدیث رمز خود کتاب کافى است همانطور که در کتاب وافى فیض کاشانى (ره ) براى هر کتاب رمزى قرار داده است مثلا رمز[ کا]از کافى عوض[ محمد بن یعقوب الکینى] رمز[ یب] از تهذیب و [صا]ازاستبصار عوض[ م حمدبن الحسن الطوسى] ازاستبصار عوض[ محمد بن الحسن الطوسى] و رمز[ قیه] از من لایحضره الفقیه عوض[ محمد بن على بن الحسین بن بابویه القمى.] این کلمات به عدداحادیث تکرار شده که با رعایت این جهت مقدار قابل ملاحظه اى از حجم کتاب کم مى شود. 9. همانطور که کتب اربعه از غیر کتب اربعه ممتاز و بیشتر مورد اعتماد فقهاست روایات این کتابها هم بایداز غیر آنها ممتاز باشد یعنى در آغاز هر باب باشد مگر روایاتى که مثل یا نحو روایات کتب اربعه باشد که باید در ذیل محل خود قرار گیرد. 10. بعضى از روایات کتاب مستدرک الوسائل مرحوم حاجى نورى هم باید به وسائل الشیعه افزوده گردد. 11.اگر صلاح باشد روایات اهل تسنن نیز در ذیل هر باب به عنوان پاورقى قرار گیرد تا قلت بضاعت آنان از نظر سنت و حدیث معلوم گردد. 12. مقدمه اى به کتاب افزوده شود که طبق حدیث ثقلین از طرق عامه از طرفى و مسند روایات ائمه اثنى عضر علیهم السلام که منتهى به رسول اکرم صلى الله علیه و آله مى شوداز طرف دیگر ثابت شود کلیه روایات شیعه سنت نبوى است و عمل بر طبق آنها بر جمیع مسلمین (حتى آنان که امامت ائمه اطهار علیهم السلام را نپذیرفتند) فرض و واجب است . پس ازاین که آیه الله بروجردى مطالب فوق را فرمودند گروهى از تلامذه و شاگردان ایشان اظهار آمادگى براى انجام این کار کردند و زیر نظرایشان کار شروع و بحمدالله به پایان رسید 14 .انجام این کار حدود ده سال طول کشید و به همت و کوشش حدود بیست نفراز فضلا و اساتید کتاب شریف جامع احادیث الشیعه تدوین و تنظیم شد که تاکنون شانزده جلد آن چاپ شده و چند جلد دیگر آن باقى مانده است . در تدوین تالیف این کتاب بسیارارزنده همه خواسته هاى آیه الله بروجردى (جز ذکر روایات اهل تسنن در ذیل هر باب ) تامین شده و مورد پسند آن مرحوم قرار گرفت تا جایى که مى فرموده : این کتاب ثمره زندگى و نتیجه عمر من است . 15 دراین جا لازم است به عنوان سپاس و قدردانى از زحمات و کوششهاى آقایانى که در تدوین این اثرارزنده سهمى داشته اند نام آن را در حد اطلاع خود یاد کنیم .البته مقدار و کیفیت کاراین عزیزان با هم یکسان نبوده است وارزیابى آیات و حج اسلام آقایان : شیخ حسینعلى منتظرى نجف آبادى . شیخ اسماعیل معزى ملایرى . شیخ عبدالرحیم ربانى شیرازى رحمه الله علیه . شیخ محسن حرم پناهى قمى . سید حسین کرمانى سید مصطفى کاشفى خوانسارى . شیخ عبدالرحیم بروجردى . شیخ على پناه اشتهاردى . شیخ جلال طاهر شمس گلپایگانى . شیخ حسین نورى همدانى . شیخ ابراهیم امینى نجف آبادى . شیخ على ثابتى همدانى . شیخ محمد واعظزده خراسانى . شیخ محمدباقرابطحى اصفهانى . سید محمدعلى ابطحى اصفهانى . شیخ محمدتقى ستوده اراکى . سید... بهشتى بروجردى . سیدمحمدحسین درچه اى رحمه الله علیه . 22. حاشیه على وسائل الشیعه واما تالیفات فقهى آیه الله بروجردى 23. حاشیه على نهایه الشیخ الطوسى 24. حاشیه على مبسوط الشیخ الطوسى 25. حاشیه على خلاف الشیخ الطوسى 27. رساله فى المواسعه والمضایقه [ استاد در تاریخ 20 جمادى الاولى سال 1372 در مجلس درس ازاین رساله خود یاد کردند]. 17 احتمال مى روداین رساله یک جزءاز همان دوره فقه استدلالى ایشان باشد. 28. رساله فى منجرات المریض 18 29. حاشیه على عروه الوثقى یکى از حاشیه هاى عروه الوثقى که از جهت کیفیت بسیار بالا و علمى است حاشیه آیه الله بروجردى مى باشد که به گفته برخى از دانشمندان همین حاشیه عروه یکى از عوامل شهرت علمى ایشان گردیده است . البته این که برخى از نویسندگان این حاشیه عروه را اولین حاشیه عروه و یااولین حاشیه عروه منتشر شدهه دانسته اند براى ما روشن نیست زیرا حاشیه عروه مرحوم آیه الله العظمى آقا سیدابولحسن اصفهانى طبق نوشته فهرست کتب چاپ عربى در سال 1344 یعنى حدود ده سال قبل ازانتشار حاشیه عروه آیه الله بروجردى منتشر شده است واز نظر تالیف هم دلیلى در دست نیست که تالیف کدام حاشیه عروه بر دیگران مقدم است . 30. تقریرات بحث صلاه الجمعه و صلاه المسافر 31. تقریرات بحث الصلاه 32. تقریرات بحث الخمس اما کتابهاى اصول فقه 33. حاشیه على کفایه الاصول 34. حاشیه على فرائدالاصول للشیخ انصارى 35. تقریرات مباحث اصول الفقه تالیفات متفرقه ایشان . 36. رساله فى المنطق 37. تعلیقه على الاسفار لملاصدراالشیرازى 38. حاشیه على منهج الرشاد 39.المهدى علیه السلام فى کتب اهل السنه آیه الله بروجردى در بروجرد هر سال ماه مبارک رمضان منبر مى رفتند و به موعظه مردم مى پرداختند. یک سال چند نفراز روساى ادارات بروجرد که بهایى بودند سرگرم تبلیغ مسلک بهائى گرى شدند. حضرت آیه الله بروجردى نخست از راه قانون وارد شد و عزل آنان را خواست . و چون پافشارى مقامات بالاتر را مشاهده کرد به صورت قهر و اعتراض از بروجرد خارج شد. هنوز چند فرسخى نرفته بود که شهر منقلب شد و مردم علیه آن چند نفر شوریدند. واین امر باعث شد که مقامات دولتى آیه اللفه را به عزت به شهر برگرداندند و آن افارد بهایى را از آن حدود بیرون کردند. دراین موقع ماه مبارک رمضان فرا رسیده آیه الله در تمام این ماه درباره مسعودامام زمان اروحنا فداه صحبت کردند. و براى این منظور کتابهاى معتبر علماى بزرگ اهل تسنن را به مسجد مى آوردند و در منبر از روى کتاب روایاتى را مى خواندند. والحق دراثبات وجود حضرت حجت حجت را تمام کردند. این جانب حدس مى زنم : همین منبرهاى یک ماه آیه الله را به این فکر انداخته که کتابى در موردامام زمان علیه السلام از نظراحادیث اهل تسنن بنویسند و طرح این کتاب و باب بندى آن هم ظاهرا انجام شده است .اما برخى از شاگردان ایشان که این کتاب را دیده بودند مى فرمود: [ این تالیف آغاز شده بوداما در همان مراحل اولیه ناتمام مانده است]. خواسته آیه اللفه بروجردى با تالیف کتاب بسیار گرانقدر[ منتخب الاثر] توسط آیه الله حاج شیخ لطالله صافى انجام شد.از قرار مسموع این کتاب را آقاى صافى به اشاره وامر آیه الله بروجردى تالیف کرده اند. 40.الاثارالمنظومه بنابراین بایدازایشان آثار منظومى هم به یادگار مانده باشد. رساله هاى عملیه در هر حال به تعدادى ازاین رساله هااشاره واحیانا توضیحاتى داده مى شود: 41. حاشیه مجمع الرسائل آیه الله بروجردى براین کتاب حاشیه زده و مکرر با متن آن چاپ شده است . چاپ اول آن در بروجرد پیش از هجرت ایشان به قم انجام شده است . 42. حاشیه منتخب الرسائل چند نفراز مراجع تقلید براین کتاب حاشیه نوشته اند که یکى از آنان آیه الله بروجردى است .اصل کتاب با حاشیه ایشان در سال 43. حاشیه وسیله النجاه البته مرحوم حاج شیخ عبدالکریم یزدى حائرى و میرزا حسین نائینى و چند نفر دیگراز مراجع تقلید نیز رساله علمیه فارسى به نام وسیله النجاه داشته اند که شایداصل آنها رساله اى به همین نام از مرحوم سید حسین کوهکمرى و فاضل شریبانى بوده است . رساله وسیله النجاه شریبانى در سال 1306 قمرى چاپ و در سال 1322 با حواشى مرحوم آخوند دخراسانى تجدید چاپ شده است . رساله وسیله النجاه سید حسین کوهکمرى نیز در سال 1324 قمرى مطابق با فتاواى حاج سید على تبریزى چاپ شده است . واز آیه الله بروجردى هم رساله اى به همین نام در سال 1325 شمسى چاپ شده است . 44.انیس المقلدین انیس المقلدین هم به نام مرحوم آیه الله العظمى حاج سیداسماعیل صدر در سال 1329 قمرى به چاپ رسیده است . 45. صراط النجاه شاید صراط النجاه آیه الله بروجردى همین صراط النجاه شیخ انصارى باشد که با فتاواى ایشان مطابق شده است . 46. حاشیه على تبصره المتعلمین 47. مجمع الفروع 48. توضیح المسائل این خدمت ارزنده توسط حجه الاسلام والمسلمین جناب آقاى حاج شیخ على اصغر کرباسچیان معروف به علامه (موسس مداررس علوى تهران ) و به کمک مرحوم حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ جواد خندق آبادى تهرانى و نیز کمک دانشمند محترم واستاد گرانقدر جناب آقاى على اصغر فقیهى صاحب تالیفات متعدد ( از جمله دستور زبان فارسى )انجام شد که هم از نظر محتوى مطمئن و هم از جهت نثرر فارسى بى اشکال باشد. امیداست کسانى که متصدى درج حواشى مراجع تقلید در متن توضیح المسائل مى شوند به نشرر کتاب هم توجه داشته بانشد تا کم کم به طور قهقهرى به همان عبارات ناموزون قبلى بازگشت نکند. 49 مناسک الحج 50. توضیح المناسک -------------------------------------------------------------------------------- پاورقى ها 2. تجریدالاسانیدالکافى .22. 3. اعیان الشیعه ج 6.94. 4. الذریعه ج 15.149. 5. الذریعه ج 7.111. 6. شرح حال آیه الله بروجردى سیداسماعیل علوى طباطبائى .18. 7. علماء معاصرین .251. 8. زندگانى آیه الله بروجردى آقاى على دوانى .122. 9. مصفى المقال .148. 10. زندگانى آیه الله بروجردى آقاى مهدوى اصفهانى .180. 11.مجمع الرجال به کوشش حاج شید ضیاءالدین علامه فانى اصفهانى در هفت جلد چاپ شده است . 12. زندگانى آیه الله بروجردى به قلم على دوانى .123. 13. مصفى المقال 148. 14. ازدواج دراسلام سید مظطفى کاشفى خوانسارى چاپ دوم از انتشارات کتابفروشى طهورى تهران . بااندک تصرف و تلخیص در برخى عبارات 15. جامع احادیث الشیعه ج 1.5 چاپ اول (رحلى) . 16. زندگانى آیه الله بروجردى آقاى دوانى . 17. مقدمه میزان الانساب میرمحمد هاشم خوانسارى نوشته حضرت آقاى میر سیداحمد روضاتى . 18. فقهاى نامدار شیعه 452 19. همان مدرک 452. 20. در معرفى برخى از رساله هاى عملیه که رویت تنشده بود از ذریعه علامه تهرانى و فهرست کتب چاپ مشاراستفاده شده در عین حال ممکن است در معرفى آنها گرفتاراشتباه شده باشیم .اقل الله تعالى عثراتنابمنه و کرمه . *** متاسفانه آثارارزنده مرحوم آیت الله العظمى آقاى بروجردى رضوان الله تعالى علیه در زمان پربرکت ایشان بزیور طبع آراسته نشد و با اینکه بکرات فضلا و علماى حوزه اجازه چاپ و نشر آنها رااز محضر مبارکشان تقاضا مینمودند لکن معظم له از قبول این پیشنهاداتت بخاطر تجید نظر و بررسى مجددامتناع داشتند و بعداز رحلت ایشان باز هم بخاطر مشلات و موانعى اینچنین بعهده تعویق افتاد. تااینکه در سال گذشته سرپرست محترم بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستا مقدس جناب حجه الاسلام و المسلمین آقاى حاج سیخ على اکبرالهى خراسانى دام عزه آمادگى بنیاد را جهت چاپ و نشر کلیه تالیفات بجا مانده از آن شخصیت والامقام را اعلام واینجانب نیز صرفا بخاطر خفظ و صیانت این آثاراز حوادث و پیشامدهاى غیر منتظره و هکذا بحهت انتفاع عموم ازاین گنجینه گرانمایه با کمک میل واشتیاق با پیشنهاد بنیاد موافقت و تمامى آثار معظم له را که نزد حقیر موجود بود و ذیلابه آن اشاره میشود بطور رایگان و بدون کوچکترین چشمداشت مالى دراختیار بنیاد قرار دادم که امیداست در آینده نزدیک کتب مزبور چاپ و جهت استفاده دراختیار حوزات علمیه و محققین و متتبعین و مجامع فرهنگى و سایر مشتاقان قرار گیرد دراینجا لازم دانستم محمدصادق الطباطبائى البروجردى -------------------------------------------------------------------------------- 2- طرق فهرست نجاشى 3- اساتیدابى عمر والکشى 4- اساتید من لایحضره الفقیه 5- رجال اسانید من لا یحضره الفقیه 6- مرتب رجال اساتید کافى 7- مرتب اساتید معانى الاخبار 8- مرتب اسانید خضال 9- مرتب اسانید علل الشرایع 10- مرتب اساتید ثواب الاعمال و عقاب الاعمال 11- تصحیح رجال شیخ طوسى 12- مرتب اسانید تهذیب واستبصار 13- مرتب رجال اسانید فهرست شیخ 14- طبقات اسانید کافى 15- طبقات رجال اسانیدالکشى 16- طبقات رجال طرق نجاشى 17- طبقات رجال اساتید تهذیب 18- حاشیه بر مهور جواهر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 310 |