تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,989,877 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,529 |
مهاجرت جبل عاملیان به ایران صفوی افسانه یا حقیقت | ||
آینه پژوهش | ||
مقاله 5، دوره 24، 143-144، بهمن 1392، صفحه 55-64 اصل مقاله (324.8 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد نبی سلیم | ||
تاریخ دریافت: 10 آذر 1394، تاریخ پذیرش: 10 آذر 1394 | ||
چکیده | ||
علمای جبل عامل نقش قابل توجهی در تحکیم مبانی مشروعیت دولت صفویه، ترویج شعائر دینی و پیگیری سیاست مذهبی صفویه داشته اند. از برجسته ترین دانشوران مهاجر از لبنان، محقق کرکی بود که او را مروج شیعه در سده 10 ه.ق. خوانده اند. تاریخ پژوه معاصر، اندرو نیومن در مقاله ای با ذکر دلایلی ادعا نموده است که مهاجرت علمای جبل عامل بیشتر به افسانه می ماند. نویسنده در نوشتار حاضر تلاش نموده است با برگردان بخش اصلی از مقاله نویسنده مذکور، به طرح پرسشگری و نقد ادعاهای نیومن اقدام کند. وی بخش های مختلف مقاله که ناظر بر موضوعاتی از قبیل: ردیه بر تشیع صفویان، اعتراض به محقق کرکی، ناسازگاری شیعیان غیر ایرانی با تشیع صفوی، پاسخ جبل عاملیان به تشیع صفوی، دوران شاه تهماسب یکم و ... به طور مبسوط تشریح می نماید. نتایج تحقیق نویسنده نشان می دهد که ادله نیومن صرفاً بر پایه ی استدلال های ضعیفی چون: تضاد رویه دینی علمای شیعی با تشیع صفوی، بی علاقگی عاملیان به مشارکت سیاسی و نارضایتی علما از پیوند دیانت و سیاست قرار داشته و از وجاهت اسنادی وکافی برخوردار نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
مهاجرت علمای جبل عامل؛ سیاست دینی صفویه؛ محقق کرکی؛ اندرو نیومن؛ علمای شیعه جبل عامل؛ روحانیت شیعه جبل عامل؛ مقاله مهاجرت علمای جبل عامل به ایران عهد صفوی؛ تشیع صفوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Migration of JabalĀmilyānto Safavid Iran: Myth or Reality | ||
نویسندگان [English] | ||
Muhammad Nabi Salim | ||
چکیده [English] | ||
JabalĀmil’sscholars had a significant role in strengthening the foundations of the Safavidstate legitimacy, promoting the religious rituals, and tracking the Safavid religious policy. One of the most prominent scholars who migrated from Lebanon was scholar Kurki Who is known as the promoter of Shia in 10th century (AH). Andrew Newman, the contemporary historian, in his article points out some reasons to claim that the immigration of JabalĀmel's scholars to Iran is just a myth. In the following paper, the author tries to criticize Newman's claims by translating the main part of his article. He explains in details different parts of Newman's article which discusses the topics such as: rejection of the Shia Safavid, protest against scholar Kurki, the conflict between non-Iranian Shia and Safavid Shia, JabalĀmiliān’s answer to Safavid Shia, the era of Shah Tahmasb I, and… The results of the author's research show that Newman's arguments are solely based on weak reasoning such as: the difference between the Shia scholars’ religious practices and Safavid Shia’s ones, Āmiliān’s lack of interest in political participation, and scholars’ dissatisfaction with linking the politics and religion. Consequently, Newman’s article lacks enough documents. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Migration of JabalĀmilyān’s scholars, Safavid religious policy, scholar Kurki, Andrew Newman, JabalĀmil’s Shia scholrs, Migration of JabalĀmilyān to Safavid Iran, Shia Safavid | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,096 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,072 |