تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,388 |
تعداد مقالات | 34,317 |
تعداد مشاهده مقاله | 13,016,322 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,718,278 |
حاج نورالله اصفهانى | ||
حوزه | ||
مقاله 33، دوره 7، شماره 42، بهمن 1369، صفحه 123-132 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 05 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 05 اسفند 1394 | ||
اصل مقاله | ||
موسى نجفى چاپ کلینى بهار 1369 602 صفحه قیمت 1200 ریال . در طول تاریخ تشیع زعماى بلند مرتبه اى بوده اند که حیات معنوى و استقلاب سیاسى اقتصادى مسلمانان وجه همت آنان بوده است .اینان از پایگاه علم و فضیلت (حوزه ) پا به میدان مبارزه گذاشته و جان خود را دراین راه ایثار کرده اند. توجه به نقش آنان در پیشوایى امت مسلمان در بسیارى از قیامها و جنبشهاى اجتماعى سیاسى و تحولات تاریخى بویژه در دو قرن اخیرامرى ضرورى مى نماید. ازاین روى شناخت اندیشه سیاسى عالمان و مبارزان گذشته اواهمیت تاریخى که دارد از جهت ارزیابى بخش مهمى از میراث فکرى رجال دیانت و سیاست و آگاهى از قدرت نقد و تحلیل اجتهادى سیاسى اندیشه وران شیعه که خود بخش مهمى از عوامل استقلال و هویت سیاسى ایران را مى نمایاند حایزاهمیت بوده واز باب این که گذشته تجربه اى عینى است براى آینده مى تواند قابل استفاده نسل حاضر باشد. از طرفى نشانگر شناخت ناقص تحقیقات مستشرقین اروپایى و غیراروپایى وافشاگر برخى روشنفکران یکسونگر وطنى قلم بمزد مى باشد. از جمله مجتهدان مبارز و مجاهدى که تاریخ حیات سیاسى اجتماعى و فرهنگى و مبارزاتى او بر مردم ما روشن نشده و جا دارد که قدر و منزلت علمى سیاسى او بر همگان آشکار گردد حاج نورالله اصفهانى مجتهد مطلق است . وى به سال 1287ه. دراصفهان در خانواده علم و فضیلت پا به جهان گذاشت والد حاج نورالله اصفهانى در سال (12871346ه)از علما و مجتهدین طراز اول اصفهان بوده واز معدود علماى سیاسى فعال در صدر مشروطیت است . وى از سالهاى 1324 تا 1326 ریاست مشروطه خواهان وانجمن اصفهان را بر عهده داشت . بر خلاف سایر شهرها که مشروطه میدان تاخت و تاز فرنگى مسلکها بود دراصفهان نه ازافکار بیگانه خبرى بود و نه بست نشینى در لانه اجنبى و بختیارى و نواحى مرکزى از بهترین یادگارهاى تجربى شیعه در زمینه حکومت محسوب مى شود. حاج نورالله در نگاه بزرگان : 1.امام خمینى از شخصیت و قیام حاج نوراله اینگونه یاد مى کند: [...این چند قیامى که شاهدش بودیم همه از علما بودند علماى اصفهان قیام کردند در راسشان مرحوم حاج آقا نورالله بود]. 2. سیدحسین مدرس در مورد همرزم و دوست دیرینه اش ضمن تجلیل فراوان از وى مى گوید: [براستى حاج نورالله دل شیر داشت]. [ او بااین قیام بزرگترین خدمت را براى اسلام انجام داد]. 3. مصلح کبیر آیه الله محمدحسین کاشف الغطا درباره شخصیت حاج نورالله مى گوید: [ستون امت و نور خداوندى که حضرتش امتناع از تمام کردنش ندارد. ثقه الاسلام و ترویج دهنده احکام و شیر جنگجوئى که در جنگ جدى است و نشانه بزرگ شیخ ما شیخ بلند مرتبه شیخ نورالله که خداوند بقایس را طولانى کند].... اندیشه هاى بلند حاج نورالله 2.مبارزه استعمار واستبداد: در مورد پیشینه سیاه استعمار در برخورد با مسلمانان مى گوید: [... تمام ملوک نصارى از غلبه مسلمین به تنگ آمده با هم متفق شده عازم براضمحلال مسلمین شده و با لشکر زیادى که تعداداو ممکن نبود رو به بلاد مسلمین نهادند و جنگ صلیب مشهور را بر پا کردند]. و در جاى دیگر ریشه یابى وضع اسفبار مسلمانان و راه چاره آن رااین گونه تحلیل مى کند: [ امروز روزى است که اسلام غریب است و کفاراطراف مسلمین رااحاطه نموده اند و در صدد تسلط حمله بر مسلمانان هستند. بر تمام مسلمین واجب و لازم است که نگذارند کفر براسلام غالب شود].... و در نهایت تیره روزى ملت مسلمان رااز سوى استبداد داخلى مى دانست و مى فرمود: [...وقتى بناى سلطنت براستبداد شد تمام افراد به استبداد رفتار مى نمایند... گاه مى شود که استبداد کدخداى ده ازاستبداد سلطان زیادتراست]... [مستبد مى گوید: هر تجارت و صنعتى که فى الجمله نفعى در آن متصور است بایدامتیاز آن را به خارجه داد وجه تقدیمى دریافت نمود].... 3.اندیشه خودکفائى واستغناء خارجى [...همین اعمالى که اسمش را تجارت و صناعت کرده ایم اسباب فقر و فاقه دولت ما شده چرا که تجار ما در واقع مزدوراجانب مى باشند و به اجرت بسیار مختصرى به علت این که در سال چندین هزار تومان ما را از طلا و نقره حمل به خارج مى نمایند واجانب همین پولها رااسباب محموله تجارت لابقه مى نمایند و سالى کرورهااز مملکت ما جلب مى نمایند...این قسم تجارت دلالى اجانب بوده و جان کندن براى تحصیل نفع آنهاست]... . از مهمترین گامهاى مثبت حاج نورالله در جهت [...این شرکت آب رفته را به جوى باز مى آورد. و رشته گسیخته تجارت داخلى ما را محکم خواهد نمود. ملک و وطن ما را آباد و منافع منقرض شده ما را حیات مى دهد و ما رااز ذلت احتیاج به امتعه خارجى مى رهاند].... 4. اتحادمذاهب اسلامى [...چون دیدیم که اختلاف فرقه هاى پنجگانه مسلمین ( اختلافاتى که مربوط به اصول دیانت نیست ) وجب انحطاط دول اسلام واستیلاى اجانب شده است به جهت حفظ کلمه جامع دینیه و دفاع از شریعت محمدیه فتاواى مجتهدین عظام که روساى شیعه جعفریه هستند و مجتهدین اهل سنت اتفاق نموده بر وجوب تمسک به حبل اسلام ... واتفاق شد بر وجوب اتحاد تمام مسلمین در حفظ بیضه اسلام و نگهدارى جمع مملکتهاى اسلامى از تشبئات دول بیگانه و حمله هاى سلطنتهاى صلیبیه متحد شد راى جمیعا براى حفظ حوزه اسلامیه براین که تمام قوت و نفوذ خود را براین خصوص مبذول داریم]. آگاهى به زمان موریس پرتو مستشرق فرانسوى ضمن دیدارى که با حاج نورالله وى را این گونه توصیف مى کند: [...او غرب را مى شناسد بى آن که آن را به دیده ستایس بنگرد]. همو مى گوید: مقصود من از ملاقات اواین بود که نحوه طرز تفکر یک روح بلند و آزاده و کنجکاو در قبال عقاید و آداب مذهبى شرق اطلاع یابم . حاج نورالله درباره برداشت خودازاروپا وافکار و مکاتب آن سرزمین این گونه سخن گفت : [... عقاید وافکاراروپایى هم چیزى که مناسب حال آنها باشد به آنها یاد نمى دهد. نه مذهب استدلالى[ اگوست کنت] و نه[ ایده آلیسم] 6. حاج نورالله و مشروطه دراین زمان فرصتى دست داد تا آرمانهاى سیاسى اسلام را با توجه به دستورات و نظرات آخوند خراسان در سطح وسیعى اجرا نماید. در حقیقت به دست وى حکومت دینى سیاسى در آن ناحیه مستقر گشت به گونه اى که غربزدگان همانند: کسروى و سایر مورخین مشروطه روند حاکمیت مشروطیت را دراصفهان [ مشروطیت آخوندها] دانسته و آن را مورد حمله قرار داده اند. در گزارشى که نماینده لندن در تهران به انگلستان ابلاغ مى کند مى گوید :[ اصفهان زیر سلطه آخوندهاست] در مدت حاکمیت مجتهد مطلق حاج نورالله گامهاى اساسى بسیارى در جهت رفاه مردم منطقه برداشته شده است که در کتاب مورد نظر بیان شده است . 7. حاج نورالله و رضاخان 1. جلوگیرى یااصلاح و تعدیل نظام وظیفه رضاخانى . 2.اعزام پنج نفراز علما مطابق اصل دوم متمم قانون اساسى به مجلسى . 3. جلوگیرى کامل از منهیات شرعیه . 4.ابقاء و تثبیت محاضر شرع . 5. تعیین یک نفر به سمت ناظر شرعیات در وزارت فرهنگ . 6. جلوگیرى از نشراوراق مضره و تعطیل مدارس بیگانه . این قیام که اساس حکومت رضاخانى را مورد تهدید قرار داده بود رضاخان را بر آن داشت تا دست به اعمال فجیع و ضدانسانى بزند از جمله به شهادت رساندن چهره پر صلابت قیام شرعى مردمى خطه اصفهان مرحوم حاج آقا نورالله . این نگرش اجمالى به زندگانى پر مخاطره وافکار بلند حاج آقا نورالله روشن کرد که وى از کتاب حاضر بررسى و تحقیقى است ازاین دست . زندگانى و مبارزات طولانى حاج نورالله را در طى چهل سال براساس استاد و مدارک تبیین کرده است .این کتاب در نوع خود تحقیقى است نو درباره نهضت بیدارگرانه آیه الله حاج آقا نورالله که علاوه بر بازگوئى بخش مهمى از تاریخ اخیرایران به اندیشه هاى اصلاحى سیاسى واقتصادى روحانیت اشاره دارد که هنوز قابل تامل واستفاده همگان است .
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 349 |