تعداد نشریات | 54 |
تعداد شمارهها | 2,387 |
تعداد مقالات | 34,316 |
تعداد مشاهده مقاله | 12,990,133 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,703,724 |
نقش سیاق از نگاه علامه فضلالله | ||
پژوهش های قرآنی | ||
مقاله 7، دوره 16، شماره 64، اسفند 1389، صفحه 162-185 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
شمس الله معلم کلایی | ||
کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآن | ||
تاریخ دریافت: 08 اسفند 1394، تاریخ پذیرش: 08 اسفند 1394 | ||
چکیده | ||
استفاده از سیاق امری عقلایی بوده و حجیت آن از باب حجیت ظهور میباشد و مفسران از آن به طور گسترده و به صورتهای گوناگون در فهم کلام الهی بهره میبرند. این مقاله در پی بیان قرینیت سیاق در فهم کلام الهی از منظر علامه محمد حسین فضل الله میباشد. از نظر ایشان سیاق را میتوان به چهار دسته سیاق کلمه، سیاق آیات، سیاق سوره و سیاق قرآنی تقسیم کرد. هر یک از این اقسام کاربردهای فراوانی در تفسیر «من وحی القرآن» دارند؛ از جمله به دست آوردن معنای کلمات، تعیین مراد خداوند از آیات، نقد و بررسی اقوال مفسران، ارزیابی روایات و نیز کاربرد آن در مباحث ادبیاتی. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاق؛ اقسام سیاق؛ نقش سیاق؛ تفسیر «من وحی القرآن» | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Context from the Viewpoint of ‘Allāma Faḍl Allāh | ||
نویسندگان [English] | ||
Shamsullāh Mu‘allimkulā’ī | ||
چکیده [English] | ||
Using context (siyāq) has been a rational practice and its validity is in terms of the validity of appearance (ẓuhūr), which the interpreters have extensively made use of in various forms to understand Divine Words. This article tries to explain the evidentiality of context in understanding Divine Words from the viewpoint of ‘Allāma Muḥammad Ḥusayn Faḍl Allāh. In his view, context can be divided into four categories: context of word, context of āya, context of sūra, and Qur’ānic context. Each one of these types have many uses in Tafsīr Min Waḥy al-Qur’ān, among which are: obtaining the meaning of the words; finding out God’s intention of the verses; reviewing and criticizing the interpreters’ statements; evaluation of the narrations; and its use in literary discourses. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,077 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,174 |